Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog bryder i brand.. (Generelt)

af KimC, 23/6 2012, 19:05 (4332 dage siden) @ mss

Årsagen har ofte været et filter eller en filterbakke fuldt af olie der er gået i brand (jeg tænker her på de ME og MZ der gik op i røg i 90/00'erne) og det vigtigste modtræk må være hyppig rengøring/udskiftning af disse. Med den grad materiellet udnyttes i er det nok bare svært at få en så hyppig vedligeholdelse indpasset i planen.

Mvh MSS

Man kører hårdt på det materiel der kan køre. Og DSB ser naturligvis nødigt IC3 flåden "grounded" og gøre IC4 selskab på opstillingssporene.
Indtil videre er man sluppet billigt, der har kun været materielle skader. Jo, nogle få personer med lettere røgforgiftning. Men hvordan bliver det næste gang?
Havarikommisionen konstaterer at der har været ild i den motor på det tog, og slutter rapproten med denne her:

Citat

Efter gennemførelse af indledende undersøgelser og evaluering af de tilgængelige data er Havarikommissionen nået til den konklu-sion, at yderligere undersøgelser ikke vil lede til rekommandationer af forebyggende karakter, eller vil afdække forhold af væsentlig betydning for jernbanesikkerheden. Med henvisning til lov om jernbane § 21q har Havarikommissionen fravalgt at foretage yderli-gere undersøgelser af sagen.

Citat Slut.

d. 27/2 var den også gal i Borup med brand i MF5277. Den defekte motor kunne ikke lukkes ned fra førerbordet i MF5077 men åbenbart fra 5277, hvilket tyder på at branden har haft fat i nogen kabler. Man har tilsneladende vidst at der var noget gal med den motor, og togsættet har kørt nogen dage med den pågældende motor udkoblet, indtil man begynder at bruge den igen. Ifølge rapproten findes der ikke materiale om hvorvidt motoren er repareret inden genindkoblingen. Det tyder altså på at der ikke er ret meget styr på vedligeholdet, eller respekt for de mulige konsekvenser. Det har Havarikommisionen åbenbart ingen anmærkninger til. Mon ikke havarirapporten på den nyeste episode også blot bliver en konstatering af at der virkelig var ild i det tog, og så amen?

Et tog der kører i en tunnel bliver ventileret godt. Det nærer en brand. Tilsyneladende var der allerede smeltet kabler i MF5277 (episoden 27/2). Hvor længe var der gået inden man havde mistet de tre efterfølgende IC3 sæt's trækkraft fordi kablet var brændt over? Og kunne et tog betående af 4 IC3 sæt være kravlet op fra Storebæltstunnelen på blot to motorer?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak