Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Militærtog til Frederikssund (Generelt)

af Flemming Jakielski, Rødovre, 31/7 2012, 11:38 (4305 dage siden) @ Erik H

Det med 2001 var bare for at sætte en grænse for hvornår disse transport blev gennemført.

At der skulle være koblet en MZ til et ordinært persontog mellem Frederikssund og Ballerup, mindes jeg aldig at have set/hørt. Hvis denne har været koblet på må den bare have kørt "som påhæng". Når så toget var ankommet til Ballerup, kunne jeg så forestille mig, at den har kørt resten af vejen til København for egen kraft?!
Måske er min teori forkert, men jeg håber, at nogen så vil korrigere den:-)

Mvh.
Erik H

Det var nu ikke den store kunst. De to militærtog vi havde i efteråret 1988 og Helsingør Jernbaneklubs afskedstur på Fs Banen i foråret 1989 var nemme at afvikle. Særligt militærtogene var nemme at afvikle. Der var jo 40 minutters drift i dagtimerne med krydsning fast i Stenløse. Derfor kunne der med særtog krydses i både Veksø og Ølstykke, hvor personalet alligevel var der. Det krævede kun at flytte overskudsstammen i Frederikssund ned mod havnen. Spor 2 var jo ikke togvejsspor. Desuden havde Fs jo egen rangertraktor, så det var nemt at få vognene til rampen. En tom maskine eller et særtog kunne derfor nemt komme igennem, og fra Ballerup kørtes der på dobbeltspor til Kh, så der var plads mellem S-togene, der godt nok kørte 10 minutters drift. Der var således ikke grund til at koble sammen og dele igen. Det tog for lang tid. Det var altid en MZ der kørte for militæret.

Mvh
Flemming J


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak