Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flugt per jernbane, mellem DDR og vest (Generelt)

af Lars Kongshøj, 1/9 2012, 03:59 (4258 dage siden) @ cz

Vi holder på Berlin Ostbahnhof i DDR


Ud fra din videre beskrivelse er jeg sikker på, at i holdt på Bahnhof Friedrichstrasse, der var sidste station i øst. Og det var her der vandrede bevæbnede grænsesoldater rundt på svalegangen.

Toget kørte dog gennem Ostbahnhof. Men jeg tror at dit gæt på station er korrekt.

Og at Østberlin lå i DDR er ikke korrekt. Berlin - både vest og øst - havde særstatus. Østerberlin var ikke en del af DDR (selvom de kaldte den for DDR's hovedstad), ligesom Vestberlin ikke var en del ar Forbundsrepublikken.

OT. Østberlin lå formelt set ikke i DDR, men smykkede sig ikke desto mindre med titlen "Berlin, Hauptstadt der DDR, Stadt des Friedens" og nægtede at anerkende Vestberlin som en del af Vesttyskland, som man i en lang periode ikke anerkendte.

Men det medførte underligheder (som jeg mener en anden har opridset) med forskellige køer på Bahnhof Friedrichstrasse. En kø for Vesttyskere, en for Vestberlinere, En for udlændinge og diplomater. Sidstnævnte gik hurtigt, men grænsekontrolløren sad med passet et par minutter under disken og kiggede skiftevis op på en og skiftevis på passet. Efter genforeningen er det blevet afsløret at der var et skjult kamera under disken som filmede passet, så der har nok siddet nogle stasi-folk og lavet et hurtigt tjek af en. Men nok en af de historisk mest interessante stationer i Europa.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak