Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gastank i vestenden af Struer station (Jernbanen i dag)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 26/9 2012, 17:06 (4239 dage siden) @ Erik Olsen

Den type gas-sporskiftevarme med "zigzagrør" du der nævner, er en ældre type. Den er senere afløst af en type med lige rør. Gasflasker ved sporskifterne blev afløst af central gasforsyning fra tankanlæg som billedet viser.

Det kunne være interessant hvis nogen havde billeder af gas-sporskiftevarmeanlæg, så kan jeg måske forklare lidt mere. Jeg lavede 1979-88 en del konsulentopgaver for Elektrotjenesten, Kabelkontoret, som havde sporskiftevarme som et af sine arbejdsområder.

Her er et par billeder taget på Vojens Station i 2010. Sporskiftevarmen er her med løse 11 kg. gasflasker og med den nye type brændere.

[image]

[image]

/Henrik


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak