Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stor tak! (Generelt)

af Emil, 27/11 2012, 17:01 (4198 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Hej igen!

En stor tak til jer alle for hurtige og gode svar!

@Henrik T:

"Den første der blev lyddæmpet var Mz 1421, der faktisk fik kassen fra fabrikken af. 1408 blev der også forsøgt med ved den tid, men ellers kom det for alvor igang i 1973 med 1412, 1423, 1420 og 1411. Derefter kom de efterhånden som muligheden bød sig, og sluttede først i 1984 med 1407. Så rækkefølgen var fuldkommen tilfældig."

Sjovt at man fik den fabriksmonterede lyddæmperkasse af på 1421, måske var det nogle på CVK som syntes den lød bedre uden. ;-). Man kan ju tænke sig at man monterede kasserne ved revision af lokomotiverne, deraf den tilfældige rækkefølgen. Ved du hvor mange år det går mellem hver revision på MZ eller er det behovsbaseret?

@Morten H

"Så vidt jeg ved, var MZ (IV) (1447-1461 leveret 1977-78) det mest støjsvage strækningsdiesellokomotiv, som DSB nogensinde har haft. Meget mere støjsvagt end ME (1501-1537 leveret 1981-83 og 1985).

DB Schenker råder fortsat over en del MZ IV, som bruges i den indenlandske godstrafik i Danmark."

MZ IV er noget af en personlig favorit for mig. Den type er ansvarlig for at jeg er blevet interesseret for Jernbaner.Startskuddet var en nærkontakt med MZ 1460 ved en overkørsel for en tid siden. Den dybe rumlen som foregik lokomotivets passage og den hvinende turbolyden må opleves! Jeg håber at man spar nogle af disse lokomotiver til fremtidlige generationer for man kan nok ikke forstå hvor fede de ting er hvis man ikke har set en "in real life". Jeg søgte efter DSB MZ 1460 på Google og den vej, via en masse gode videos på Youtube fandt jeg her og det føles som om jeg er blandt ligesindede. :-D

@Steff

"Godaften Emil og i hvert tilfælde på egne vegne velkommen til en uudtømmelig og fantastisk hobby, du kan dyrke på lige DIN måde:-) .

Viden om litra MZ kan du jo få - ved du vel allerede - her på siderne, under alle omstændigheder se søjlen til venstre under DSB motorlokomotiver.

Men hvis du ønsker at vide mere om de enkelte typer og gå i dybden, er der jo heldigvis litteraturen at ty til.
Her er to gode eksempler:

Forlaget Banebøger "Motermateriel" serie, bl.a. "MM5", der omhandler DSB litra Mv, My, Mx, Mz og Mz, ISBN 87 8832 79-2 og

"GM diesellokomotiver i Danmark, DSB litra MZ Type 645" fra Lokomotivets forlag, ISBN 87-90 779-03-7

God fornøjelse med din hobby!"

Tak Steff for den varme velkomst og bogtipene!

Hilsen!

Emil


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak