Hastigheden på Tønder-Niebüll (Generelt)
Jeg tror (gætværk - men dog ikke helt ud i det blå) at den tyske skinne er S49 som er en 49 kg/m. S49 har sneget sig til DK i mindst et tilfælde i form af nogle sporskifter på Nærumbanen. Bdk vil ikke vide af typen, da den ikke er dansk typegodkendt (suk!), så man fortsætter vel med den særlige DSB45 og UIC60, hvoraf kun den sidste passer ned i Bdk's betonsvelle.
Se fx http://www.gleisbau-welt.de/site/material/schienen_schienenprofile.htm
Der skulle være en del S49 (eller andet tysk profil) på Tønder-Tinglev-banen.
Det er ikke korrekt, at det kun er UIC-60, der passer på BDK betonsveller. Der er lige lagt mange kilometer nye betonsveller (S89) i Vendsyssel med brug af ældre DSB 45 skinner. Der finde flere forskellige typer betonsveller (S89, S99, Dmp90 ...), og tilsvarende befægtigelser, så variationsmuligheder findes der nok af.
/Jan