Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billigere billetter uden for myldretiden fra 20. januar (Trafikpolitik)

af Casper, 17/12 2012, 23:56 (4165 dage siden) @ Henrik Hansen

Check in-tidspunkt gælder.

Det giver 19 eller 37 pct. rabat. Se prisblad.

Landsdækkende offpeak gælder dog kun for ung og pensionist.


Gælder det også fra januar, at man skal være ung ell. pensionist for at få del i de 20% rabat ??

Nej, ikke så vidt jeg har læst i pressen.

Her er Movias egen pressemeddelelse. Bemærk:

I hovedstadsområdet fastholdes prisen for kontantbilletter og mobilbilletter for voksne, mens nogle kontantbilletter for børn ligefrem nedsættes. Alle øvrige billettyper vil være omfattet af den almindelige takstregulering, som finder sted hvert år. I 2013 reguleres priserne med gennemsnitligt 3,5 procent.

Altså, uændrede og nedsatte priser må gerne beskrives i klart sprog, men forhøjelser omskrives til "den almindelige takstregulering". ;-)

Jeg kan ikke finde noget om hvorvidt det kun gælder Movia eller lokale rejser eller også de landsdækkende.

Rejsekort.dk er helt tavs, deres nyhedsside opdateres ikke særlig tit.


Mht. til Rejsekortet og dets fortræffeligheder, så er det prisbladet der linkes til i dette indlæg, et fantistisk eksempel på, hvorfor Rejsekoret må betegnes som 'defekt'. Nok fungerer der nogenlunde rent teknisk, men brugmæssigt er det 'defekt'. Den takststruktur som rejsekorter gør brug er, er komplet uigennemskuelig Hr. og Fru Danmark, de skal alene forlades sig på rejsekortes prisudregning - som ikke engang er enslydende med den der findes på rejseplanen.

Ja, det er amatøragtigt. Og ikke let at gennemskue, med mindre man er superbruger af takstsystemer. Jeg har i mange år sat mig grundigt ind i DSB's og andres systemer, så for mig er det overskueligt, om end rejsekort er unødig kringlet.

Det skal dog også siges at nogle mennesker er helt håbløse med takster, f.eks. er zonesystemet i hovedstadsområdet meget simpelt og vist 35 år gammelt, men alligevel kan/vil mange ikke forstå det.

Man hører tit nogen der vil "afskaffe" det, eller lave én stor zone. De har ikke tænkt på om en enkeltbillet skal koste 14,50 eller 100 kroner, uanset om man skal rejse 2 km eller 70 km.


I hele taget har rejsekortet store problemer med deres afregningssystemer, det er mig stadig ubegribeligt, hvordan man kan få lov til at benytte et system, hvor der er så dårlige muligheder for revision - den gik sgu' ikke hos andre firmaer der benyttes sig at elektroniske pengetransaktioner - men rejsekorter kan åbenbart tillade sig mere.

Jeg føler mig også en smule utryg ved at have en rejsehjemmel, som jeg ikke har mulighed for selv at kontrollere. Hvad nu hvis der er fejl, og jeg får en bøde? Den side af sagen ser dog ud til at fungere, jeg har ikke oplevet check-ind-fejl.

Rejsekort har ingen app til mobiltelefon, og det er ikke muligt at betale penge ind på saldoen via mobil browser. Hjemmesiden findes ikke i mobil version. Man kan dog zoome ind og scrolle rundt. Men der kommer et betalingsmodul på skærmen, som bliver kappet midt over, og derfor kan man ikke taste kreditkortoplysninger ind, med mindre man gør det i blinde med piletasterne (det lykkedes for mig - men så skal man godt nok være snedig).

Jeg skrev og påpegede det, og fik at vide at det var sendt til "afdelingen som sidder med indkomne forslag".:-(

Rejsekort viser også en kontakt-email på hjemmesiden, men den email er lukket. De har dog ikke ændret siden.

Selve hjemmesiden er amatøragtig og bygget over en wordpress-skabelon eller lignende.

Mange ting tyder altså på fortsatte problemer og rigtig dårlig ledelse. De får ellers tilført alle de penge de vil have.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak