Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Ove, Struer, 23/12 2012, 12:38 (4184 dage siden) @ andersj

Uha ja, det er altså noget værre noget sådan at bygge noget der står i vejen......

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Svend, 23/12 2012, 13:50 (4184 dage siden) @ andersj

"Angreb er det bedste forsvar" .....
Lad os se om den holder.

--
Svend

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af steen møller jensen, 24/12 2012, 11:46 (4183 dage siden) @ Svend

det er det sædvanlige ævl og nonsens om at man ikke tager ansvar for sine handlinger . søvejs reglerne foreskriver at man altid skal manøvrere med omtanke , og det er lidt det samme som i jernbane drift når man eks får indkørsel på sigt eller indkørsel /rngering i besat spor osv, (er selv gammel sømand skal lige siges ) det er indiskutabelt hvem der har skylden i bund og grund , når sådan noget sker er det fordi skibet ikke har holdt fart og kurs efter de aktuelle forhold , det svarer til at hvis jeg igår under min bil tur fra nordjylland til sjælland var kørte i grøften fordi jeg kørte for stærkt og bagefter ville have at det var vejvæsenets skyld fordi vejen ikke var ryddet ordentligt .. jeg håber såsandelig ikke det finske rederi får medhold for hvis de gør det , hvad skal vi så med søvejs/færdelsregler når man bagefter så kan stå og hælde vand ud af ørerne og tude fordi man ikke vil være sig sit ansvar bevidst..

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af cm, 24/12 2012, 12:28 (4183 dage siden) @ steen møller jensen

"Søvejsreglerne" omhandler udelukkende skibes forpligtelser overfor hinanden, skibes lydsignaler og lanterneføring.
mvh
Chr

--
[image]

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Erik, 24/12 2012, 12:57 (4183 dage siden) @ cm

Prøv at læse havarirapporten, som i mine øjne lægger noget af skylden på Banedanmark.

Da skibsføreren sejlede østpå med lods undrede han sig over at broen åbnede i sidste øjeblik, men fik forklaret at åbningstiden var minimeret af hensyn til vejtrafikken.

Da skibet sejlede vestpå uden lods, fordi dybgangen var mindre end 3 m uden last, havde de kraftig medstrøm, og var nødt til at sejle ret hurtigt over grunden for at have styrefart.

Brovagten havde ikke radar eller anden måde at vide hvor skibet var, og da han kalder dem op og beder dem standse er det for sent at gøre noget som helst.

Havarirapporten lægger vægt på at praksis for større skibe er at holde farten mod broen, og at diverse nedskrevne regler ikke kan overholdes af andet end småskibe.

Det er som når man kører mod et af de lyssignaler der viser rødt i alle retninger indtil der kommer nogen. De stedkendte holder på, fordi de ved at lyset skifter i sidste øjeblik.

Det hjælper ikke at slå den finske skibsfører i hovedet med nogle regler der ikke benyttes i praksis.

Rapporten skriver mellem linerne at brovagten bør udstyres med redskaber til dels at kunne se skibenes aktuelle position, dels den aktuelle strøm.

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af cm, 24/12 2012, 14:22 (4183 dage siden) @ Erik

Det er ikke brovagten, der skal hindre skibets utilsigtede påsejling af broen. Jeg kan forsikre, at Jernbanebroen over Limfjorden er overordentlig tydelig på såvel skibets X-band radar, som på hans L-band radar - samt på hans elektroniske søkort - og evt. papirkort. Hans GPS eller DGPS vil "on-line" plotte hans position på hans elektroniske kort. At brovagten burde være forsynet med radar er så en anden sag. Lov om Skibsfartens Betryggelse gælder ikke kun for danske skibe - men også for udenlandske skibe i dansk farvand.

mvh
Chr

--
[image]

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af tybalt, Holbæk, 24/12 2012, 15:45 (4183 dage siden) @ cm

Det er ikke brovagten, der skal hindre skibets utilsigtede påsejling af broen. Jeg kan forsikre, at Jernbanebroen over Limfjorden er overordentlig tydelig på såvel skibets X-band radar, som på hans L-band radar - samt på hans elektroniske søkort - og evt. papirkort. Hans GPS eller DGPS vil "on-line" plotte hans position på hans elektroniske kort. At brovagten burde være forsynet med radar er så en anden sag. Lov om Skibsfartens Betryggelse gælder ikke kun for danske skibe - men også for udenlandske skibe i dansk farvand.

mvh
Chr

Hej
Det er vel i høj grad brovagten der skal hindre skibets utilsigtede påsejling af broen - nemlig ved at hæve broklapperne efter den aftale der er lavet med skibsføreren.
Din kommentar om radar kan jeg ikke se relevansen i, kan du forklare den?
Jf. den Maritime Havarikommisions rapport ligger en del af årsagen til ulykken i den tilpasning af procedurer for passage som gennem tiden er blevet "standard" ved Limfjordsbroen, en procedure som ikke tillader selv sekundsafvigelser uden betydelig risiko, her er det spørgsmålet om hvorvidt klokken 23.26 skal opfattes som klokken 23.26.00 eller 23.26.59.
Jeg ville tro at ansvaret, når sagen kommer for retten, primært vil blive placeret hos brovagten. Personligt forstår jeg heller ikke hvorfor brovagten planlagde en passage så snært på en togpassage, specielt ikke set i lyset af at den næste togpassage først skulle finde sted 23.44.
Men lad os nu se, for dem der ikke allerede har læst ulykkesrapporten er den hér:
http://www.dmaib.dk/Ulykkesrapporter/RAMONA_28032012_da.pdf

--
Med venlig hilsen
Henk

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af cm, 24/12 2012, 16:14 (4183 dage siden) @ tybalt

Hej "tybalt"
"Relevansen" i om hvorvidt broen er observérbar fra skibets radarer er såmænd blot baseret på bemærkningen om hvorvidt brovagten skal udstyres med radar -eller ej. Pointen er såmænd blot, at man ser broen - mindst ligesågodt fra skibets radar - som skibet ville kunne ses fra broens radar. Føreren af Ramona har alle de tekniske hjælpemidler til at vurdére afstand til broen - samt hans skib's hastighed i retning af denne. Jeg betvivler ikke skibsførerens dygtighed på nogen måde, men han hænger jvnf. internationale love og procedurer stadig for - brovagt eller ej - at bringe sig og sit skib i en situation, hvor han anduver en - stadig lukket bro (noget han jvnf rapporten i øvrigt var klar over - dels pr. medd pr. vhf - dels ved selvsyn)- og hvor han ikke længere har "abort mission" muligheden. Jeg har læst af rapporten, at styrmanden var på vagt -men desuagtet hvem der var på vagt - og om der var lods eller ej - så er skibsføreren af Ramona stadig ansvarlig for hændelsen.
Det man i retten -fra hans reder's side- vil forsøge (antager jeg) - er at komme i en "both to blame"-afgørelse - noget der vil reducére rederiets assuranceselskabs økonomiske ansvar. Men det ændrer ikke ved at ansvaret ligger hos skibsføreren. Det er sansynligvis hans reder's lovpligtige P&I-klub, der har anbefalet sagsanlæg mod Bane Danmark.
mvh - og glædelig jul
Chr

--
[image]

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Gjæst, 27/12 2012, 13:45 (4180 dage siden) @ tybalt

Det er vel i høj grad brovagten der skal hindre skibets utilsigtede påsejling af broen - nemlig ved at hæve broklapperne efter den aftale der er lavet med skibsføreren.

For at der kan gives signal for tog om at kunne passere broen, skal tungerne i for- og bagenden af broens klapfag være aflåst, og dette aflåser igen klapfagets hæve/sænke-mekanisme. Brovagten kan derfor ikke frit hæve broklappen.

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af tybalt, Holbæk, 27/12 2012, 14:32 (4180 dage siden) @ Gjæst

Det er vel i høj grad brovagten der skal hindre skibets utilsigtede påsejling af broen - nemlig ved at hæve broklapperne efter den aftale der er lavet med skibsføreren.


For at der kan gives signal for tog om at kunne passere broen, skal tungerne i for- og bagenden af broens klapfag være aflåst, og dette aflåser igen klapfagets hæve/sænke-mekanisme. Brovagten kan derfor ikke frit hæve broklappen.

Hej
Det er der heller ingen der bestrider. Det problematiske i proceduren ved bropassagen er at der IKKE gives signal til gennemsejling (eller forbud mod samme) før skibet er så tæt på broen at der i praksis ikke er tid til at reagere fra skibsførerens side.
Uheldsrapporten slår fast at der benyttes en procedure der ikke er godkendt nogen steder (nemlig at sejle på mundtlig aftale over VHF) men som øjensynlig giver en smidigere og hurtigere passage af broen. Hvis proceduren blev overholdt skulle skibet ligge stille indtil der blev givet signal for gennemsejling (broen åbnet) for derefter at komme op i fart og, afhængig skibets størrelse, passere under broen efter 5 - 10 minutter, i hvilket tidsrum broen ville være spærret for togtrafik. Næppe noget ønskescenarie for BaneDanmark.
Bemærk at der intet steds nævnes noget om at sejlads med lods ombord ændrer nogetsomhelst ved den anvendte fremgangsmåde.

Men lad os nu se når retten har behandlet sagen til eferåret. Mit gæt er at skibsføreren i vidt omfang bliver fritaget for skyld i kollisionen samt at laveste led (brovagten) kommer til at tage en stor del af skraldet.

--
Med venlig hilsen
Henk

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/12 2012, 14:38 (4183 dage siden) @ Erik

Da skibet sejlede vestpå uden lods, fordi dybgangen var mindre end 3 m uden last, havde de kraftig medstrøm, og var nødt til at sejle ret hurtigt over grunden for at have styrefart.

Iflg. en af mine kollegaer, som er skibsfører og regelmæssigt sejler gennem Limfjorden, er der kommet lodstvang, også for mindre skibe, ved passage af broerne ved Ålborg som følge af uheldet.

Det kunne tyde på, at skylden ikke udelukkende kan pålægges 'Ramona'.

Avatar

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/12 2012, 15:08 (4183 dage siden) @ Henrik Hansen

Det kunne tyde på, at skylden ikke udelukkende kan pålægges 'Ramona'.

Det tyder da netop på at der skal hjælp til på broen, da de ikke selv kan finde ud af det.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/12 2012, 15:54 (4183 dage siden) @ Michael Deichmann

Det kunne tyde på, at skylden ikke udelukkende kan pålægges 'Ramona'.

Det tyder da netop på at der skal hjælp til på broen, da de ikke selv kan finde ud af det.

Lods-tvangen ved passage af limfjordsbroerne i Ålborg er tilsvarende den som også findes ved Oddesundbroen - begge 'broer' er altså nu blev ligestillet mht. til lods.

Efter kollisionen mellem 'Ramona' og broen har man åbenbart vurderet at farvandet er så specielt at lods-tvang er påkrævet. Hvorvidt en lods havde gjort nogen forskel er ikke til at sige, men nogen må jo mene det.

Jeg finder det ganske fornuftigt, at der nu er lods-tvang. En lokalkendt lods vil altid være en fordel i det lidt specielle farvand som limfjorden er, med broer der skal åbnes og lukkes i samspil med togtrafikken.

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Casper, 25/12 2012, 13:43 (4182 dage siden) @ Michael Deichmann

Det kunne tyde på, at skylden ikke udelukkende kan pålægges 'Ramona'.

Det tyder da netop på at der skal hjælp til på broen, da de ikke selv kan finde ud af det.

Netop, og dermed er noget af skylden taget væk fra de søfarende og lagt over på broen.

Hvis et farvand er så vanskeligt, at der bør være lods, skal nogen jo fastlægge en lodspligt, og det må være myndighedernes ansvar.

Hvis vi nu ser bort fra det juridiske et øjeblik, så fatter jeg ikke at man ikke har fulgt et forsigtighedsprincip, ud fra den vurdering at broen udgør en stor samfundsværdi, som bør beskyttes ekstra godt. Forsigtighedsprincippet burde medføre f.eks. lodspligt, bedre sikkerhedsprocedurer, bedre udstyr på broen, og måske nogle helt nye signaler eller regler. Men på sådan et område sker der typisk ingenting, før der kommer en ulykke. Det har man jo også set på jernbaneområdet gang på gang.

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Jens V, 25/12 2012, 15:11 (4182 dage siden) @ Henrik Hansen

Iflg. en af mine kollegaer, som er skibsfører og regelmæssigt sejler gennem Limfjorden, er der kommet lodstvang, også for mindre skibe, ved passage af broerne ved Ålborg som følge af uheldet.

Det kunne tyde på, at skylden ikke udelukkende kan pålægges 'Ramona'.

Pas nu på. Vi skal ikke derhen, hvor forbedringer af sikkerheden bliver lig med indrømmelse af skyld. Det er man godt i gang med andre steder, og det ville da være skrækkeligt, hvis vi ikke kunne lære noget med deraf følgende forbedringer - uden at blive skæbt i retten, fordi vi så implicit har indrømmet, at det ikke var godt nok før...

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af steen møller jensen, 26/12 2012, 16:55 (4181 dage siden) @ Jens V

unskyld jeg siger det .. men det er en forfærdeligt gang flueknepper vås i sidder og fyrer af .. det at der er lods tvang fratager ikke den vagthavende bro officer for ansvar .. ligesåvel som det ikke fratager en lokofører for ansvar på veterantog hvis han kører forbi et rødt signal hvis der er lods på maskinen ... en skibsfører /vagthavende officer har til enhver tid pligt til at gribe ind hvis der er ved at ske en ulykke selvom det er lods ombord. cm hvad er det for noget pladder vås du fyrer af .. søvejs reglerne omfatter al maritim trafik i forhold til omgivelserne .. eks en færge der er ved at gå på leje er også omfattet søvejsreglerne osv . der foreskrives at man skal manøvrere på en sådan måde at faren for uheld osv minimeres . dvs at hvem der end på broen har haft ansvaret har ikke manøvreret efter de faktiske forhold når en sådan situation er opstået .dette er indiskutabelt .. for havde de gjort det var ulykken ikke opstået. det er ikke god sømandskab at fortsætte sin videre fremfærd hvis man ikke er 100 pct sikker på om vejen frem er farbar. tværtimod . der er her tale om ufattelig ringe sømandsskab. så kan man altid diskutere elektroniske hjælpemidler, kommunikation osv. men det ændrer ikke ved at en ansvarlig sømand fortsætte ikke sin videre færd frem hvis imod en bro hvis ikke han er 100 pct sikker på at den er løftet .. hvis han derimod hævder han var overbevist om at den var hævet så må der være tale om at han har misforstået et eller andet , og herigen må jeg ty til bemærkningen dårlig sømandsskab. for der er som regel en grund til at man ved kommuniktation via radio osv altid gentager hinanden, så kan det være at gode og dygtige advokater kan finde nogle fine formularer der gør at det finske rederi kan slippe afsted med at løbe fra sit ansvar. men det ændrer ikke ved fakta . uanset hvad der er af uskrevne regle, når en sådan påsejling kan ske har føreren af skibet ikke sejlet efter de faktiske forhold .. . , vend den om og sammenlign med at vi med bilen kører ind i en jernbane overskæring hvor bommerne er nede fordi vi ikke er sikre på om de er oppe eller nede pga tåge og dårlig sigt .. og måske en klokke der ikke virker som den skal .... og vi måske ikke lige har køt på den vej der før... hvem har det fulde ansvar der ???? udelukkende føren af bilen .. det er i princippet lige nøjagtig det samme her ...
der er kun en som har det reelle ansvar . det er ham der har ført skibet .. da han uden at have sikret sig 100% fortsætter sin færd imod en bro ...længere er den i princippet ikke ..

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Jens V, 26/12 2012, 17:11 (4181 dage siden) @ steen møller jensen

vend den om og sammenlign med at vi med bilen kører ind i en jernbane overskæring hvor bommerne er nede fordi vi ikke er sikre på om de er oppe eller nede pga tåge og dårlig sigt .. og måske en klokke der ikke virker som den skal .... og vi måske ikke lige har køt på den vej der før... hvem har det fulde ansvar der ???? udelukkende føren af bilen ...

Lige netop det er - desværre - ikke korrekt. Lov om Jernbane har i § 15 en bestemmelse om objektivt ansvar, som i nyere tid bl.a. er anvendt i nedenstående sag:

Arriva skal betale fuld erstatning til føreren af en bil efter en tragisk ulykke i 2004, hvor to personer mistede livet, da bilen med fire passagerer blev ramt af et tog ved Nr. Nebel.
[...]
Jernbaneoverskæringen fungerede som den skulle, og ifølge politiets undersøgelser er ulykken formentlig sket, fordi chaufføren blev blændet af solen. Han forsøgte at undvige halvbommen og endte dermed på skinnerne, hvor bilen blev ramt af toget og slæbt 260 meter inden toget stoppede.

Ligesom Retten i Esbjerg finder også Vestre Landsret, at bilens fører har udvist en betydelig uagtsomhed, men ikke så grov, at der er grundlag for at nedsætte erstatningen. Den er endnu ikke fastsat, men ventes at blive på omkring 1 mio. kroner.

Hele artiklen hos DR: http://www.dr.dk/Regioner/Esbjerg/Nyheder/Varde/2011/02/22/140801.htm

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af steen møller jensen, 26/12 2012, 17:27 (4181 dage siden) @ Jens V

vend den om og sammenlign med at vi med bilen kører ind i en jernbane overskæring hvor bommerne er nede fordi vi ikke er sikre på om de er oppe eller nede pga tåge og dårlig sigt .. og måske en klokke der ikke virker som den skal .... og vi måske ikke lige har køt på den vej der før... hvem har det fulde ansvar der ???? udelukkende føren af bilen ...


Lige netop det er - desværre - ikke korrekt. Lov om Jernbane har i § 15 en bestemmelse om objektivt ansvar, som i nyere tid bl.a. er anvendt i nedenstående sag:

Arriva skal betale fuld erstatning til føreren af en bil efter en tragisk ulykke i 2004, hvor to personer mistede livet, da bilen med fire passagerer blev ramt af et tog ved Nr. Nebel.
[...]
Jernbaneoverskæringen fungerede som den skulle, og ifølge politiets undersøgelser er ulykken formentlig sket, fordi chaufføren blev blændet af solen. Han forsøgte at undvige halvbommen og endte dermed på skinnerne, hvor bilen blev ramt af toget og slæbt 260 meter inden toget stoppede.

Ligesom Retten i Esbjerg finder også Vestre Landsret, at bilens fører har udvist en betydelig uagtsomhed, men ikke så grov, at der er grundlag for at nedsætte erstatningen. Den er endnu ikke fastsat, men ventes at blive på omkring 1 mio. kroner.

Hele artiklen hos DR: http://www.dr.dk/Regioner/Esbjerg/Nyheder/Varde/2011/02/22/140801.htm

så prøv du at spørge ham der i 2009 dumpede til en køreprøve fordi han ikke tog foden fra gassen og flyttede den til bremsen og ikke kiggede til begge sider inden han kørte over en jernbane overkørsel.. :-D er blot endnu et eksempel på at man i dagens verden skal have en syndebuj og ikke kan slå sig til tåls med at sådan en ulykke sker fordi man ikke er sig ansavar bevidst og sin opgave voksen:-P .

for principielt hvis førern er blændet af solen skal han ikke køre videre men omgående stoppe ..
som chauffør ser man dagligt folks tåbeligheder i trafikken som de efterfølgene ikke tager ansvar for ..

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Jens V, 26/12 2012, 17:34 (4181 dage siden) @ steen møller jensen

vend den om og sammenlign med at vi med bilen kører ind i en jernbane overskæring hvor bommerne er nede fordi vi ikke er sikre på om de er oppe eller nede pga tåge og dårlig sigt .. og måske en klokke der ikke virker som den skal .... og vi måske ikke lige har køt på den vej der før... hvem har det fulde ansvar der ???? udelukkende føren af bilen ...


Lige netop det er - desværre - ikke korrekt. Lov om Jernbane har i § 15 en bestemmelse om objektivt ansvar, som i nyere tid bl.a. er anvendt i nedenstående sag:

Arriva skal betale fuld erstatning til føreren af en bil efter en tragisk ulykke i 2004, hvor to personer mistede livet, da bilen med fire passagerer blev ramt af et tog ved Nr. Nebel.

Hele artiklen hos DR: http://www.dr.dk/Regioner/Esbjerg/Nyheder/Varde/2011/02/22/140801.htm


er blot endnu et eksempel på at man i dagens verden skal have en syndebuj og ikke kan slå sig til tåls med at sådan en ulykke sker fordi man ikke er sig ansavar bevidst og sin opgave voksen:-P .

for principielt hvis førern er blændet af solen skal han ikke køre videre men omgående stoppe ..
som chauffør ser man dagligt folks tåbeligheder i trafikken som de efterfølgene ikke tager ansvar for ..


Det, du giver uddtryk for, er holdninger - som vi muligvis ikke kan blive så uenige om - men dine holdninger kan du da ikke bruge til at se bort fra de lovgivningsmæssige fakta!

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af steen møller jensen, 26/12 2012, 17:44 (4181 dage siden) @ Jens V

vend den om og sammenlign med at vi med bilen kører ind i en jernbane overskæring hvor bommerne er nede fordi vi ikke er sikre på om de er oppe eller nede pga tåge og dårlig sigt .. og måske en klokke der ikke virker som den skal .... og vi måske ikke lige har køt på den vej der før... hvem har det fulde ansvar der ???? udelukkende føren af bilen ...


Lige netop det er - desværre - ikke korrekt. Lov om Jernbane har i § 15 en bestemmelse om objektivt ansvar, som i nyere tid bl.a. er anvendt i nedenstående sag:

Arriva skal betale fuld erstatning til føreren af en bil efter en tragisk ulykke i 2004, hvor to personer mistede livet, da bilen med fire passagerer blev ramt af et tog ved Nr. Nebel.

Hele artiklen hos DR: http://www.dr.dk/Regioner/Esbjerg/Nyheder/Varde/2011/02/22/140801.htm


er blot endnu et eksempel på at man i dagens verden skal have en syndebuj og ikke kan slå sig til tåls med at sådan en ulykke sker fordi man ikke er sig ansavar bevidst og sin opgave voksen:-P .

for principielt hvis førern er blændet af solen skal han ikke køre videre men omgående stoppe ..
som chauffør ser man dagligt folks tåbeligheder i trafikken som de efterfølgene ikke tager ansvar for ..

Det, du giver uddtryk for, er holdninger - som vi muligvis ikke kan blive så uenige om - men dine holdninger kan du da ikke bruge til at se bort fra de lovgivningsmæssige fakta!

tjaaa både og for i det givne eksempel modsiger loven jo principelt sig selv set i lyset af det eksempel jeg gav fra en køreprøve som er et rigtigt tilfælde og ikke noget opfundet ;-) .
men ellers ja en del i det trafikmæssige er der en stor del af mine personlige holdninger i det.. . men det ændrer stadig ikke hvad der principielt står i færdsels loven og det ændrer stadig ikke ved at det er en gyldig grund til at dumpe en køreskole elev. . så den dom går jo i bund og grund ind og underminerer færdsels loven

Avatar

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/12 2012, 17:40 (4181 dage siden) @ Jens V

vend den om og sammenlign med at vi med bilen kører ind i en jernbane overskæring hvor bommerne er nede fordi vi ikke er sikre på om de er oppe eller nede pga tåge og dårlig sigt .. og måske en klokke der ikke virker som den skal .... og vi måske ikke lige har køt på den vej der før... hvem har det fulde ansvar der ???? udelukkende føren af bilen ...


Lige netop det er - desværre - ikke korrekt. Lov om Jernbane har i § 15 en bestemmelse om objektivt ansvar, som i nyere tid bl.a. er anvendt i nedenstående sag:

Arriva skal betale fuld erstatning til føreren af en bil efter en tragisk ulykke i 2004, hvor to personer mistede livet, da bilen med fire passagerer blev ramt af et tog ved Nr. Nebel.
[...]
Jernbaneoverskæringen fungerede som den skulle, og ifølge politiets undersøgelser er ulykken formentlig sket, fordi chaufføren blev blændet af solen. Han forsøgte at undvige halvbommen og endte dermed på skinnerne, hvor bilen blev ramt af toget og slæbt 260 meter inden toget stoppede.

Ligesom Retten i Esbjerg finder også Vestre Landsret, at bilens fører har udvist en betydelig uagtsomhed, men ikke så grov, at der er grundlag for at nedsætte erstatningen. Den er endnu ikke fastsat, men ventes at blive på omkring 1 mio. kroner.

Hele artiklen hos DR: http://www.dr.dk/Regioner/Esbjerg/Nyheder/Varde/2011/02/22/140801.htm

Det er lidt interessant, for når du sætter dig ud som fører i et motordrevet køretøj har du også objektivt ansvar for de skader du forvolder. Så i den sag har to modsatrettede objektive ansvar stået imod hinanden -og helt ærligt er det lidt interessant at det faldt ud til den side. Det kunne væreinteressant at se hele dommens med præmisser og det hele.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Lars, 26/12 2012, 17:16 (4181 dage siden) @ steen møller jensen

dette er indiskutabelt ..

der er kun en som har det reelle ansvar . det er ham der har ført skibet

længere er den i princippet ikke ..

Sådan!

Utroligt at alle de andre kan være så dumme, at de ikke kan se, at det er så indiskutabelt og vil anlægge sag om noget, der er så oplagt, som du skriver.

Du burde kontakte rederiet og de tåbelige advokater og forklare dem sagens virkelige sammenhæng.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af steen møller jensen, 26/12 2012, 17:20 (4181 dage siden) @ Lars

hi hi lars jeg er blot en dum lastbilchauffør / forhenværende sømand / veterantogs lokofører/fyrbøder.. så hvad ved jeg .. blot alm fodtusse ggg :-D :-D ..

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Svend, 26/12 2012, 17:51 (4181 dage siden) @ Lars

Det er vist ikke så simpelt. Objektivt ansvar, culpa og mange andre forhold vil sikkert blive vendt og drejet, og selv om sagen for os - almindelige mennesker - virker enkel, vil jeg ikke blive forbavset over noget som helst, når retten har talt.

Men indtil videre vil jeg betragte sagen, som at det er skibet der er sejlet i i broen og ikke omvendt.

--
Svend

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af steen møller jensen, 26/12 2012, 17:56 (4181 dage siden) @ Svend

he he nej svend sagt på en anden måde så er det utroligt hvor meget af ens ansvar man kan løbe fra hvis man ellers har en dygtig advokat :-D :-D :-D

Avatar

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af Ove, Struer, 26/12 2012, 17:58 (4181 dage siden) @ Svend

Det er vist ikke så simpelt. Objektivt ansvar, culpa og mange andre forhold vil sikkert blive vendt og drejet, og selv om sagen for os - almindelige mennesker - virker enkel, vil jeg ikke blive forbavset over noget som helst, når retten har talt.

Men indtil videre vil jeg betragte sagen, som at det er skibet der er sejlet i i broen og ikke omvendt.

Hvilket er sagen i en nøddeskal. ;-)

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark

af cm, 27/12 2012, 07:06 (4181 dage siden) @ steen møller jensen

unskyld jeg siger det .. men det er en forfærdeligt gang flueknepper vås i sidder og fyrer af .. det at der er lods tvang fratager ikke den vagthavende bro officer for ansvar .. ligesåvel som det ikke fratager en lokofører for ansvar på veterantog hvis han kører forbi et rødt signal hvis der er lods på maskinen ... en skibsfører /vagthavende officer har til enhver tid pligt til at gribe ind hvis der er ved at ske en ulykke selvom det er lods ombord. cm hvad er det for noget pladder vås du fyrer af .. søvejs reglerne omfatter al maritim trafik i forhold til omgivelserne .. eks en færge der er ved at gå på leje er også omfattet søvejsreglerne osv . der foreskrives at man skal manøvrere på en sådan måde at faren for uheld osv minimeres . dvs at hvem der end på broen har haft ansvaret har ikke manøvreret efter de faktiske forhold når en sådan situation er opstået .dette er indiskutabelt .. for havde de gjort det var ulykken ikke opstået. det er ikke god sømandskab at fortsætte sin videre fremfærd hvis man ikke er 100 pct sikker på om vejen frem er farbar. tværtimod . der er her tale om ufattelig ringe sømandsskab. så kan man altid diskutere elektroniske hjælpemidler, kommunikation osv. men det ændrer ikke ved at en ansvarlig sømand fortsætte ikke sin videre færd frem hvis imod en bro hvis ikke han er 100 pct sikker på at den er løftet .. hvis han derimod hævder han var overbevist om at den var hævet så må der være tale om at han har misforstået et eller andet , og herigen må jeg ty til bemærkningen dårlig sømandsskab. for der er som regel en grund til at man ved kommuniktation via radio osv altid gentager hinanden, så kan det være at gode og dygtige advokater kan finde nogle fine formularer der gør at det finske rederi kan slippe afsted med at løbe fra sit ansvar. men det ændrer ikke ved fakta . uanset hvad der er af uskrevne regle, når en sådan påsejling kan ske har føreren af skibet ikke sejlet efter de faktiske forhold .. . , vend den om og sammenlign med at vi med bilen kører ind i en jernbane overskæring hvor bommerne er nede fordi vi ikke er sikre på om de er oppe eller nede pga tåge og dårlig sigt .. og måske en klokke der ikke virker som den skal .... og vi måske ikke lige har køt på den vej der før... hvem har det fulde ansvar der ???? udelukkende føren af bilen .. det er i princippet lige nøjagtig det samme her ...
der er kun en som har det reelle ansvar . det er ham der har ført skibet .. da han uden at have sikret sig 100% fortsætter sin færd imod en bro ...længere er den i princippet ikke ..

Okay... vi må så håbe, at parterne har ligeså indsigtfulde advokater

mvh
Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak