Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Erik's(EVP) sommerferie i Rødvig 1942/43 (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/12 2012, 15:13 (4168 dage siden) @ LkfBw

Hej Erik.

Det er uden tvivl ØSJS man ser i baggrunden på dit billede, da banen på dette tidspunkt stadig var indhegnet. Det ligner også et rangergrænsemærke der anes længst ude til højre. Lige præcis hvor det er taget skal jeg prøve at løse i morgen hvor jeg har glæden af at tøffe rundt i Lint-tog det meste af eftermiddagen.:-). Ellers har måske min tidligere øverstkommanderende Niels Munch et godt bud.:-). Bor også lige i nærheden så skal nok få opklaret hvor gården ligger og evt få taget et par billeder.

[image]
Erik V. Petersens ophold i Rødvig 1942/43 Foto: Erik V. Petersen

Håber det er ok med billedet som kun er lagt ind som dokumentation.

De bedste hilsner og godt nytår
Bo

------------------------

Hej Bo.

Tak for et herligt svar.

Ja, --Rangergrænsemærket ude til højre i billedet - det havde jeg slet ikke bemærket, men var alene optaget af de nærmere genstande i venstre side af foto.
Med rangergrænsemærket stående dér, er der jo en grænse for, hvor langt vi skal ud af banen fra Rødvig station. KRAK´s luftfotos var/er allerede gennemset, men jeg fandt ikke noget, der -mener jeg- minder om bygningen/villaen i baggrunden. Hvis det er rangergrænsemærket, må vi slutte, at højre side af foto er mod Haarlev/Køge, og at det hvide hus ligger på venstre side af banelinien under udkørsel fra Rødvig. Her synes jeg -som nævnt- ikke at jeg kan genkende noget.

Jeg kender ikke datidens placering af indkørselssignalet til Rødvig station, --om dette i lighed med Fakse Lp, var placeret på/ved perronen ??? Kurven før stationen kunne sætte nogle begrænsninger, men med passende lav eller manglende bevoksning dengang, kunne det måske lade sig gøre ??? ---- Hvis vi nu forestiller os -jeg har desværre ikke selv et datidigt signalreglement for privatbanerne- at der kunne være tale om standsningsmærket for indkørsel ved stop på indkørselssignalet på perronen -det var jo en hvid, kvadratisk plade af samme størrelse som rangergrænsemærket, og stillet på spidsen som dette med "front" udad mod strækningen, ---ja, så får vi "pludselig" Rødvig by i højre side af billedet, og dermed bliver huset/villaen beliggende på venstre side under indkørsel ?????????

Er dette en mulighed ??? I så fald får vi vel det hvide hus/villa til at ligge på det store område, der på nutidens luftfotos ligner een stor byggeplads, og måske kunne være årsagen til, at jeg har svært ved at finde huset ???

-------

Jeg ved, at Niels Munch er en jævnlig læser af min hj.side, så Niels´s bemærkninger var nok allerede modtaget, hvis Niels havde/har en løsning.

-------

Når man betragter den vedføjede liste over pensioner/pensionater (på hjemmesiden), og søger på disse, vil man finde een endnu eksisterende pension -Eghuset- der på deres hjemmeside har et foto, hvor -i det mindste jeg- straks sagde "Bingo". Nåhhh, jahh, ved nærstudie er der lige nogle vinduer, der ikke passer i indbyrdes afstand, ej heller med indgangsdøren. De to -dengang adskilte bygninger- er bygget sammen, men kunne måske også være årsag til vinduernes flytning ??? Tagbelægningen er ændret, men det er jo også ca. 70 år siden ! ! ! Indehaverne er -naturligvis- spurgt, men desværre, --det var ikke Eghuset. Det ser ellers hyggeligt/tiltalende ud.

Lokalarkivet på Stevns er tilskrevet, men det var et par dage før jul, --så der kan nok tidligst ventes et svar efter nytår.

Kan jeg sige/skrive mere lige nu, --det tror jeg ikke.

Spændende at se/høre, hvad Du evt. finder ud af.

Hilsen og tak for interessen (der jo dog også indeholder nogen relation til jernbane).

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=december-2012 (under 23. december)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak