Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Endnu en juleferievision: Haderslev (Generelt)

af Fysikeren, 29/12 2012, 18:56 (4179 dage siden)

Jaja, spekulere stadig over de danske baner her i ferien ;)

Haderslev er jo Danmarks største by uden togbetjening (godt 21.000 indbyggere, med Aabenraa som nummer to, godt 15.500 indbyggere).

Den største udfordring ved at betjene Haderslev er, at den ligger for enden af en stikbane der går mod vest, mens de fleste vist rejser mod nord eller syd. Ser man på dagens rute 900X, så kan den køre til Kolding på 35-37 minutter, så skal man køre tog til Haderslev, bør man vist som minimum kunne slå dette.

Linje 900X kører Vejle-Sønderborg, en et forslag kunne være, at 900X nedlægges nord for Haderslev, og i stedet forlænges 36xx-togene til Haderslev (og opgraderes til timedrift alle ugens dage morgen til aften). 36xx-togene slår 900X med ét minut mellem Vejle og Kolding, men betjener derudover også Fredericia.

Kolding-Vojens kan i dag gøres på 25 minutter med stop i Lunderskov og Vamdrup. Med det kommende dobbeltspor skal man vist kunne skære et par minutter af, og yderligere to gange to minutter kan vist spares væk, hvis toget ikke standser i Lunderskov og Vamdrup. Så en køretid på 18-19 minutter til Vojens burde være muligt, selv med IC2.

Haderslevbanen er ca. 12 km lang, så opgraderes den til 80 km i timen, burde det være realistisk med en køretid på lidt under 15 minutter uden stop. Vojens kræver dog et retningsskift, så for at hjælpe på køretiden, så kunne man anlægge et triangelspor nord for Vojens, og dermed få køretiden Kolding-Vojens ned på omkring 30 minutter uden stop, måske lidt mindre. Det vil kræve et IC2-togsæt ekstra til 36xx-togene. Lokalbetjening Haderslev-Vojens kan så evt. klares med yderligere en timedrift, der også kan overtage betjeningen af Lunderskov og Vamdrup fra IC-togene.

Prisen: Triangelspor vil være ca. 2 km langt, så med en km-pris på omkring 35 mio. kr., jo ikke et kompliceret terræn, burde det være muligt at anlægge for 100 mio. kr. Dertil kommer en total istandsættelse af Haderslevbanen, ikke helt gratis, men vel muligt ;)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak