Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmarks smukkeste stationsbygning (Generelt)

af Niekind, 30/1 2013, 12:11 (4148 dage siden)

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre jeres bud på rigets smukkeste stationsbygning?

Hvis jeg skal tænke på de klassiske, så er det klart Korsørs gamle og så Aalborgs, der er jo nærmest tale om små slotte. De står som noget af en kontrast til hvad med mange år senere byggede f.eks. Skive og Herning.

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Poul Andersen, 30/1 2013, 12:44 (4148 dage siden) @ Niekind

Det kommer vel helt an på smag og behag.

Mvh.
Poul.

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Peter H, Nærum, 30/1 2013, 13:59 (4148 dage siden) @ Poul Andersen

Hej

Derfor kan man godt gi' et bud, det var det trådstarteren var interesseret i:-)

Mvh
Peter H

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Niekind, 30/1 2013, 14:45 (4148 dage siden) @ Peter H

Mit formål med denne tråd var at få set nogle danske arkitekturperler, men ellers ikke havde i tankerne. For der findes mange smukke stationsbygninger derude i det ganske land...

Avatar

Danmarks smukkeste stationsbygning

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 30/1 2013, 14:24 (4148 dage siden) @ Niekind

Korsør, helt klart. Altså den gamle.
[image]

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Danmarks smukkeste stationsbygning

af h087 ⌂, køge, 30/1 2013, 14:30 (4148 dage siden) @ metrohenrik

:-) ;-) :-D

næææ..........

dette er et slot

[image]
postkort
fra før den tid da "rædselsartitekturen" slap løs
gad vide om man kan betegne den tilbyggedeterminal mm nuværende Helsingør station som "bygningsgraffiti" :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-( :-( :-( :-( :-( :-( :-(

og så..,.. er der ikke mere at rafle om ... :-) :-) :-P :-P :-D :-D ;-) ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Niekind, 30/1 2013, 14:44 (4148 dage siden) @ h087

ja, jeg havde glemt "mini Kronborg".... :-)

Korsør - uden færger

af Niekind, 30/1 2013, 14:53 (4148 dage siden) @ metrohenrik

Helt enig... men der gamle godt nok nogle færger omkring bygningen... den ser noget ensom ud i dag!!! :-)

Avatar

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/1 2013, 14:32 (4148 dage siden) @ Niekind

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre jeres bud på rigets smukkeste stationsbygning?

Det kan jo kun blive et subjektivt bud - thi en facitliste findes jo i sagens natur ikke.

Jeg synes godt om "Bedre Byggeskik"-arkitekturen og har faktisk engang været meget tæt på at "kopiere" en eksisterede stationsbygning og nyopføre den i orginalt udseende som enfamiliesvilla men opfyldende eksisterende byggeregler. Det blev så (dog heldigvis) ikke til noget.

[image]

Værdige repræsentanter findes bl.a. på strækningen Silkeborg-Kjellerup og jeg tillader mig at vise et af Erik V. Pedersens billeder:

[image]
Hindbjerg station opført 1923. Fotograferet af Erik V. Pedersen 31. marts 1968, banens sidste driftsdag. Kilde: http://evp.dk/index.php?page=skrj---stationer Hjemmeside: www.evp.dk

Danmarks smukkeste stationsbygninger

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/1 2013, 16:29 (4148 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

(...)
Værdige repræsentanter findes bl.a. på strækningen Silkeborg-Kjellerup og jeg tillader mig at vise et af Erik V. Pedersens billeder:

----------------

Et brug som dette (gælder også UTJ´s senere i tråden) er helt i orden - ikke-kommercielt og et led i vore interesser (faktisk er mine forbehold vist allerede godt bedst belyst i det for nogle dage siden gengivne eksempel fra Vejle). Når dette er sagt (skrevet), vil jeg da også gerne give et eksempel:

(Først ville jeg nok foreslå, at overskriften ændredes til "... -bygninger" for een bygning, bliver vi alligevel aldrig enige om. Med flertals-angivelsen bliver der vel bedre adgang for flere bygninger)

[image]
Amagerbanen - Store Magleby station.

Mange vil genkende billedet fra min hj.sides "Forside" http://evp.dk/, og det er der jo nok en grund til ;-)

Også Kastrup og Dragør stationer kunne nævnes her, og UTJ har jo allerede nævnt DSB´s overark. Wenck (der også er "bagmanden" her), men utroligt mange andre kunne gøre disse eksempler rangen stridig - bl. a. de allerede viste i tråden. Hvad med København L ???

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/

Danmarks smukkeste stationsbygning

af modafoto, 30/1 2013, 14:39 (4148 dage siden) @ Niekind

Jeg synes Høje Taastrup er rigtig flot udefra.

[image]

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Niekind, 30/1 2013, 14:47 (4148 dage siden) @ modafoto

Jeg var også lige ved at nævne det... et stykke ægte dansk 80'er og 90'er arkitektur med buede vinduespartier (som Scandinavian Center i Aarhus) og helt i tråd med Jens Nielsen's øvrige design for DSB i de år.

Danmarks smukkeste stationsbygning

af tybalt, Holbæk, 30/1 2013, 15:54 (4148 dage siden) @ Niekind

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre jeres bud på rigets smukkeste stationsbygning?

Hvis jeg skal tænke på de klassiske, så er det klart Korsørs gamle og så Aalborgs, der er jo nærmest tale om små slotte. De står som noget af en kontrast til hvad med mange år senere byggede f.eks. Skive og Herning.

Hej

Smag og behag er jo forskellig men jeg vil gerne komme med 3 bud på mine favoritter:

På 3. pladsen er Roskilde Station. Det er Danmarks ældste station, bygget af Meyer og er utrolig harmonisk, samtidig med at den signalerer glæden ved tidens teknologiske højdepunkt, jernbanen. Derudover er den utrolig logisk og brugervenligt designet og inviterer ligefrem rejsende ind i sit indgangsparti, flankeret af 2 tårne.
At den "kun" er nummer 3 skyldes eftertidens synder der har ødelagt totaloplevelsen med inferiørt discountbyggeri.

På 2. pladsen Gedser Station. Utrolig charmerende med sin lille ankomsthal med (tidligere) 2 spor. Bygget af Wenck som vi ikke kan komme uden om når vi snakker jernbanearkitektur. Selvom stationen i sit ydre virker som et bygningsværk der "krympede" lidt i forhold til ambitionerne så vinder den på den intime stemning omkring selve sporene og perronerne idet den orienterer sig indad.

Og min absolutte favorit på 1. pladsen, Nørrebro Station. Bygget af Seest i 30'erne forstår den både at integrere sig i en tætbebygget bydel på en unik måde samtidig med at den er et ypperligt eksempel på funktionalismen. At Nørrebro så i de senere år er nænsomt restaureret tæller absolut på plussiden.

--
Med venlig hilsen
Henk

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Niels Faldborg, Årslev, 30/1 2013, 16:39 (4148 dage siden) @ tybalt

[image]
Marslev giver et dejligt billede af, hvordan tingene var engang.

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Stig Lund-Hansen, 30/1 2013, 16:58 (4148 dage siden) @ Niels Faldborg

Der er også Gudhjem, Østerlars og Østermarie.

Danmarks smukkeste stationsbygning

af esni, Frederikssund, 30/1 2013, 17:23 (4148 dage siden) @ tybalt

Lige ved siden af din favorit ligger min:

Wencks lille perle: Slangerupbanens endestation København Lygten

Danmarks smukkeste stationsbygning

af carl otto, 30/1 2013, 16:59 (4148 dage siden) @ Niekind

jeg synes nu, at N P Holsøes købstadsstationer fra lige før 1900
er noget af det smukkeste (især hvis omgivelserne IKKE er ødelagt af diverse
stationscentre)

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Søren H. KJær @, 30/1 2013, 17:35 (4148 dage siden) @ carl otto

Danmarks smukkeste stationsbygning er da Hadsund Nord Station bygget 1900. nedrevet i 1986
[image]
[image]

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Aleman, 30/1 2013, 18:57 (4148 dage siden) @ Søren H. KJær

Jeg vil også holde på stationer som Hadsund Nord, Nibe, Roskilde - og så Nyborg H. - som nogle af de smukkeste stationer, men en lille, ydmyg landstation finder jeg også 'smuk', fordi den passer til sin funktion og ikke er en pastiche over et florentinsk palæ eller slot. Flintholm er også flot og fascinerende, men ligefrem smuk - måske! Arboe er nok min favoritarkitekt udi jernbanebyggeri.

Venlig hilsen,

Aleman

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Jacob D., 30/1 2013, 19:19 (4148 dage siden) @ Aleman

Jeg synes at denne station er en af de smukkeste:


[image]
Fruens Bøge ;-)

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Dampfmeisteren ⌂, 30/1 2013, 23:11 (4148 dage siden) @ Jacob D.

Du har ret i at Fruens Bøge var meget smuk i sine velmagtsdage, men ak se den stakkels station nu.
Ukrudtet står højt overalt. Forvirrede arkitekter har spoleret udseendet med grim perronbelysning, partisanhegn, cykelskure og meget andet stilforvirring.
Hvor er moderne stationer dog hæslige.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Georg Schmidt, 30/1 2013, 20:10 (4148 dage siden) @ Aleman

Svært at vælge, men Nyborg der er bygget 1891 er faktisk ganske flot.
[image]
[image]
[image]
Nyborg 1997.

mvh
Georg

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Henning Knudsen ⌂ @, 30/1 2013, 19:24 (4148 dage siden) @ Niekind

Fruens Bøge, Gedser og Skagen i den gule farve som husene i Skagen er og nogle af de Sønderjyske eks Tønder, Skærbæk Gråsten. Ja der er mange smukke stationer på hver sin måde.
Venlig hilsen Henning
http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen/27317000

Avatar

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/1 2013, 19:54 (4148 dage siden) @ Niekind
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 30/1 2013, 20:14

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre jeres bud på rigets smukkeste stationsbygning?

Når vi snakker om stationsbygninger, herunder smukke stationsbygninger, er der én arkitekt, der er svær at komme udenom, og det er Heinrich Wenck, der nok er mest kendt for Københavns tredje banegård. Han har imidlertid stået fadder til ikke mindre end 150 banegårde, stationer mv. Læs selv den lange liste.

En af de bygninger, der mangler på listen, er Munkebjerg billetsalgssted, hvis sagsakter jeg sidste år stødte på på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg. I en af æskerne lå den originale arkitekttegning til Munkebjerg billetsalgssted og til min overraskelse bar den Wencks underskrift (ikke kun som godkendende men som udførende).

Jeg skal på et senere tidspunkt trætte jeg med de originale sagakter, tegninger, fotos mv på min hjemmeside om Munkebjerg (hjemmesiden er p.t. gabende tom). Indtil videre må I nøjes med nedenstående to billeder fra 1978. Jeg overnattede i bygningen og for en nørd som mig var det en hyggelig nat med mange - rigtig mange - godstog fløjtende om ørerne. Herligt.

Det må i øvrigt have været en arkitektonisk udfordring af placere bygningen på den smalle ø-perron og vi bemærker da også det brede udhæng mod syd og at bygningen ikke kan passeres nordom. Ret smart tænkt. *)

Standsningsstedet blev oprettet 1884 og nedlagt 1966. Jeg har ikke verificeret oplysningerne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]
Munkebjerg billetsalgssted 27. august 1978 set fra øst mod vest. Arkitekt: Heinrich Wenck. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

*) edit: Jeg bliver nok nødt til at æde mine ord i mig igen. For man har åbenbart kunne passere bygningen nordom. Hvis der vel at mærke er tale om én og samme bygning.

[image]
Kilde: http://www.vejlepostkort.dk/InterPhoto.php?id=1800

Danmarks smukkeste stationsbygning

af ivar, 30/1 2013, 20:36 (4148 dage siden) @ Niekind

Skagen, ingen tvivl for mig. Hvis vi skal til noget nyere, så var man ikke ganske uheldig med Snekkersten .

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Lars, 30/1 2013, 21:18 (4148 dage siden) @ Niekind

Der er mange flotte og smukke bygninger.

Odenses nu tidligere banegårdsbygning er meget flot at se på fra toget. Især tagkonstruktionen og taget er imponerende.

Jeg har desværre ikke et brugbart foto.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Danmarks smukkeste stationsbygning

af henho, Ringkøbing, 30/1 2013, 22:33 (4148 dage siden) @ Niekind

Skagen station må være een af kandidaterne.

Vejen ligeledes - og endda rimeligt oprindeligt udseende :-D

Og så er der lige Ringkøbing Station, som blev restaureret for nogle år siden.

MVH

Henrik

Danmarks smukkeste stationsbygning

af kiminfarum, 30/1 2013, 23:04 (4148 dage siden) @ Niekind

Jeg kom til at tænke på Tyllefyllebølleby Station, som jeg lille dreng syntes var rigtig flot :-D

Avatar

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/1 2013, 23:54 (4148 dage siden) @ Niekind

Da jeg i sommers var på banearkæologisk eskursion til Hundested havn kørte jeg op i byen bagefter for at finde stationen. Den havde jeg aldrig set og jeg syntes sådan set det er en fin lille ting. Måske ikke Danmarks smukkeste men....
[image]
[image]
[image]
[image]

Wikipedia
www.stationer.dk

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Danmarks smukkeste stationsbygning

af re20000, 31/1 2013, 00:09 (4148 dage siden) @ Michael Deichmann

Glem ikke de små mellemstationer mellem Silkeborg og Kjellerup. Og Kystbanen, hvor Wenck virkelig gav den gas, ikke to af dem er ens.

Nold

Danmarks smukkeste stationsbygning

af JakobBC, 31/1 2013, 13:22 (4147 dage siden) @ Niekind

Mest idylliske: Skagen
Smukkeste: Aalborg

Dog er jeg en af dem, som synes ufatteligt godt om Skive station. Jeg har bare en forkærlighed for denne 60'er arkitektur.

Danmarks smukkeste stationsbygning-model

af Thorbjørn, 1/2 2013, 10:19 (4146 dage siden) @ Niekind

Her er der godt nok kælet for detaljerne,- Humlebæk Station
på Fredensborg Lokalhistorisk Museum i størrelse 1:10
[image]
Link til fuld størrelse

Danmarks smukkeste stationsbygning

af Casper, 4/2 2013, 13:55 (4143 dage siden) @ Niekind

Der er heldigvis mange smukke stationsbygninger. Måske endda flere end de grimme.

Hvis jeg må nævne nogle stationer som ikke er særlig prangende eller iøjnefaldende, men falder flot ind i omgivelserne, så er det Thybanens stationer. De virker nærmest lidt fattige, sammenlignet med hvad man ser så mange andre steder. Men de er ret velbevarede og er på den måde et lille stykke Thy anno 1882, som er intakt i dag.

Det er ofte synd at nedrive stationsbygningen i en landsby, da den har været samlingssted for mange generationer og har en stor historisk værdi, bare ved at være der. Ofte det eneste "historiske objekt" i en ellers kedelig landsby. Den værdi må nok være nogle millioner værd, selv om den er svær at omregne til penge. Jeg tror man vil opdage det inden for de nærmeste år. Interessen for det historiske og for lokal identitet er stigende rundt om i Danmark.

En velbevaret stationsbygning kan være mere værd end diverse springvand og granitkunst, som man jo ellers gerne banker op rundt omkring.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak