Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Moderne Tider " eller nedtur for DSB? (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 27/3 2013, 12:10 (4066 dage siden) @ gamle ole

Det gør der, men jeg sidder ikke lige med et link.

Men at folk i arbejde mest bruger offentlig transport uden for arbejdstiden, det er der altså ikke noget mærkeligt i. Så ja, midt på dagen er de fleste passagerer nok studerende, pensionister og andre, der i hvert fald den dag ikke lige er på arbejde. Undtaget er dog intercitytogene på tværs af landet, hvor der også er rigtig mange erhvervsrejsende, men uden at have tal for det, så gælder det næppe i særligt stort omfang regionaltrafikken.

Men hvis du til gengæld tager trafikken hen over et døgn, så udgør pendlerne formentlig en meget stor procentdel. De er bare stuvet sammen i nogle ret få overfyldte afgange i myldretiden.

Når det gælder busserne, så siger min mavefornemmelse mig også, at du formentlig har ret, når det gælder busserne "ude på landet". Her har de fleste erhvervsaktive bil, og det er den de bruger, også frem og tilbage på arbejde. Men dels er der undtagelser, især med nogen af hurtigbusserne (x-busser etc.) og dels er myldretidsbusserne i hovedstadsområdet og omkring de store provinsbyer også fyldt til bristepunktet i myldretiden.

Når jeg bliver lidt småirriteret over din "overførselsindkomst"-bemærkning så skyldes det to ting - ud over du ikke har ret, og tilsyneladende blot bygger det på, hvornår du selv kører i tog.

For det første, så gentager den en fordom om offentlig transport, som man har kæmpet meget hårdt med at komme af med, og som er skadelig i forhold til bevillinger m.v.

For det andet så er bemærkningen snobbet. Jeg synes du ringeagter studerendes, pensionisters og arbejdsløses transportbehov. Det er klart, at folk, der ikke har bil eller ikke kan køre selv bruger offentlig transport mere. Til gengæld er de også fuldstændig afhængige af den, og det er altså lige så vigtigt et transportbehov at gymnasieelever kan komme i skole og gamle Oda til speciallæge, som det er for bankfuldmægtig Hansen at komme på arbejde. Offentlig transport skal helst have et tilbud til alle grupper, i hvert fald i de mere trafikerede korridorer. Pendlerne er, fordi de har et alternativ, ofte mere kræsne og lidt sværere at lokke, men de er altså ikke finere at løse deres transportbehov end de andres.

Mvh

Niels Bak


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak