Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aalborg(s) Lufthavn, Rødslet & Københavns Lufthavn, Kastrup (Jernbanen i dag)

af Niels Bak, 18/4 2013, 08:48 (4034 dage siden) @ Michael Deichmann

Du rammer det perifert, men ovre ved Roskilde ligger Københavns Lufthavn, Roskilde og de to lufthanve drives af et selskab, der hedder Københavns Lufthavne A/S.

Det er koorekt, men i sammenhængen ikke særlig vigtigt. Lufthavnen i Roskilde har mig bekendt ikke nogen passagertrafik, hverken rute eller charter og der er ikke konkrete planer om at få det. Københavns Lufthavne markedsfører da også selv lufthavnen i Kastrup som Københavns Lufthavn eller Copenhagen Airport... Dermed er ingen i tvivl om hvad der menes, med eller uden komma og Kastrup. Personligt generer det mig ikke så meget, men det er overflødigt.

Hvad angår s'et så er det selve sproget, der er inkonsekvent. Der er talrige andre eksempler på sted- og institutionsnavne både med og uden ejefalds-s. (Nørrebros Teater, Taastrup Teater; Dybbølsgade, Istedgade; Nørrebroparken, Nørrebros Runddel. Fortsæt selv). Uden S er nok mest almindeligt, men i sidste ende er begge korrekt og kommer an på det lokale navn. Og i det her tilfælde er det Københavns Lufthavn i København og Aalborg Lufthavn i Aalborg...

Når det gælder Ny Ellebjerg, så er jeg enig med dem der lige synes man skal klappe hesten. Foreløbig er der altså ikke udsigt til andet end S-tog og nogle regionaltog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak