Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

NIOE Orientekspressen i virkelighed (og i model)! (Generelt)

af Steff, 20/4 2013, 22:33 (4024 dage siden)

Godaften.

Rolig, det er ikke en fortsættelse af "the never ending story" med VSOE Orientekspressen, men en orientering om nogle CIWL sovevogne type U-hansa, der også har optrådt som model.

Det har altid undret mig, at modelbanefirmaet Roco fremstillede et sæt med 4 stk. CIWL sovevogne type U-Hansa, bemalet som materiellet var før den anden verdenskrig. For normalt fremstiller man jo ikke så pæne – og dyre – modeller, der ikke har eksisteret. Der måtte være en forklaring. Og den fandt jeg i forbindelse med søgning af informationer vedrørende sovevogne til DSB TEN pool.
Det svejtsiske rejsebureau ”Intraflug AG” i Forch ved Zürich, var et af de to selskaber, der i 1977 opkøbte en større mængde tidligere sove-, spise- og Pullman materiel, da CIWL solgte ud af sine beholdninger af ældre ikke tidssvarende materiel. Årsagen var jo bl.a., at flere af de vest europæiske jernbaneforvaltninger fra og med 1971, havde dannet sovevognspoolen TEN, hvor der nøje var angivet, hvilket nyt materiel der skulle anvendes for fremtiden. Og hér var det gamle CIWL materiel ikke mere tidssvarende.
Det købte materiel gennemgik en gennemgribende restaurering og blev på mange områder moderniseret op til tidens tekniske standard. Og alt dette materiel dannede herefter så grundstammen til den nye måde at rejse på for den mere pengestærke del af befolkningen, nemlig oplevelsesrejser med jernbane i luksuskvalitet sat i et tema, her Orientexpressen. Navnet blev officielt Nostalgi-Istanbul-Orient-Express (NIOE). Konkurrenten, hvis tog lige har besøgt Danmark, blev til Venice-Simplon-Orient-Express (VSOE).
I foråret og sommeren 1988, blev en stor del af NIOE sovevognsmateriellet, der bestod af ex. CIWL sovevogne type Lx (som dem vi lige har set i Danmark i VSOE) sendt på en rejse til Østen, for at køre luksustog hér et stykke tid. Da man imidlertid herefter så manglede sovevogne for at kunne køre NIOE i Europa og ikke havde flere ”originale” sovevogne tilrådighed, henvendte man sig til CIWL for hjælp. Heldigvis havde CIWL et antal lidt yngre sovevogne af type U-Hansa (fra 1956 og frem) henstillet på deres store vognreparationsværksted i Ostende i Belgien. Man udtog herefter seks vogne, CIWL nr. 4591 = 51 88 06-70 011, nr. 4599 = 51 88 06-70 019, nr. 4602 = 51 88 06-70 022, nr. 4605 = 51 88 06-70 025, nr. 4608 = 51 88 06-70 028 og nr. 4615 = 51 88 06-70 035, der blev dels revideret, men alle ommalet i den gamle CIWL bemaling som før den anden verdenskrig og fik genmonteret bronze skjoldet med de belgiske løver midt på vognsiden.
Disse vogne dannede, sammen med de tilbageblevne Pullman-, spise- og bagagevogne, så NIOE resten af 1988 og et stykke ind i 1989. Da vognene fra Østen kom hjem, blev U-Hansavognen igen henstillede. Men vognmangel i 1990 gjorde, trods igen henstillede, at de blev sat idrift i den ældre blå bemaling, dog uden våbenskjoldet. Nr. 4591, 4599, 4602 og 4615 tilgik FS TEN pool vogn og kørte her frem til 1991, hvorefter de fra 1992 igen blev henstillede i Ostende.
Så Rocos modeler er faktisk korrekte, selvom historien kun varede lidt over et par år.

[image]
Herover 51 88 06-70 028 ex. 4608 i Ostende 17. april 1998.


Fortsat god aften, godnat og sov godt.

NB: Flere af de ommalede sovevogne type U-Hansa har, da de var "normalindsatte" fra 1956 og frem, regelmæssigt været i Danmark. Ovenikøbet har de fleste af vognene senere været i DSB TEN pool, nemlig 4591 og 4602, 4605, 4608 og 4615!!

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail
Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak