Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gedserbanens fremtid (Generelt)

af Anders Madsen, 26/4 2013, 12:50 (4027 dage siden) @ jaer

Når Banedanmark har talt, så kan jeg allerede høre hylekoret om, at hvorfor skal kravene nu være sådan, og "vi skal ikke køre 180 km/t", osv. Men det bør ikke komme som en overraskelse, hvis man har forberedt sig, og et af punktere i en forberedelse er da at have sin organisation på plads herunder ressourcer.

Jeg synes, at Djursland for fuld damp er et passende skrækeksempel, og jeg tror, at projekt Gedserbanen bliver lige sådan. Man starter fint ud, og får nok også nogle penge til det, men det er altså ikke modelbanedrift vi taler om.

/Jan


Jeg synes, at du skal værdsætte, at der findes ildsjæle på Sydfalster. Det er i øvrigt nævnt i flere andre tråde, at “Djursland for fuld damp” strandede pga. nye regler med krav til sikkerhedsorganisationen og disse har "Djursland for fuld damp" ikke været i stand til at imødekomme.

Jeg tror ikke, at det er klogt af mig at referer fra møder i dette forum. Jeg vil blot nævne, at det er kommet frem, at i forbindelse med indførelsen af nye trafiksignaler, skal man bruge Gedserbanen fra Nykøbing F til Fiskebæk som uddannelses- og afprøvningssted. Det vil sige, at hele den strækning vil være i orden, idet Banedanmark er forpligtet til at holde banen i en stand, der svare til den interesse, der er for at køre på strækningen.
Den sidste del at strækningen til Gedser skal Gedser Remise tage sig af, men dog først søge om oprettelse som infrastrukturforvalter på strækningen, bliver momsregistreret, tegne forsikringer mm. Gedser Remise har allerede en sikkerhedsansvarlig person i foreningen. Men foreløbig forventer man af benytte Fiskebæk-Nykøbing F. som veteranbane fra efteråret (september 2013)

Jeg vil holde mig fra at fortælle mere og blot henvise til Kristian Pihl Lorentzens hjemmeside:
http://kplorentzen.dk/artikler/danmarks-sydligste-punkt-er-et-produkt-af-jernbanen/


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak