Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Enmandsbetjening af ICL fra 30/6 (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/6 2013, 11:23 (3974 dage siden) @ Christian

Tjaaaee

Vi har en regering, som vil ofre milliarder af kroner på at rette jernbanen ud - - men man har ikke råd til at opretholde en ordentlig service på togene - ej heller driftssikret materiel (IC 2/4):-|

Når vi engang får lige skinner - så er der ikke en kunde tilbage :-(

I mellemtiden må vi da håbe, at vi kan holde beskæftigelsen højt med anlægsarbejderne - - - - eller det skal måske også faldbydes i EU licitation, og tilgå nogle "dygtige" italienere :-P

Tja, når en del af "udretningen" går ud på at føre sporet udenom Vejle via en ny Vejlefjord-bro, så er det vist også tvivlsomt om en så dyr investering, som på den måde samtidigt vil kunne medføre færre passagerer, overhovedet ville kunne være lønsom.
Men de meget kloge rådgivere, der benyttes, plejer jo også at være højt hævet over almindelig lægmands-/bonde-snusfornuft (det er vist ikke på pensum på CBS ?).
For mellem 20-30 år siden gik "øvelsen" ud på at nedlægge, hvor der nedlægges kunne - idag standser togene gerne for at samle op, hvor der overhovedet kan samles op - heldigvis - og det er med stor succes på bl.a. Vendsysselbanen og nærbanen omkring Aalborg - her har DSB rigtig pæne trafiktal.
Så skulle der vel også være råd til at miste passagerne fra Vejle, eller hvad ?.
Her tilsiger lægmands-/bonde-snusfornuften mig dog, at det ikke ser specielt økonomisk bæredygtigt ud, for den reducerede trafikmængde gennem Vejle skal jo stadig forrente de samme infrastrukturomkostninger på strækningen ned til Vejle, mens den mistede del af trafikmængden, som i stedet skal føres over en nye bro, til gengæld skal forrente en halv Storebæltsbro henover Vejle Fjord.
Og når(/hvis!) broen engang står der fiks&færdig og har "kannibaliseret" trafikmængden ind til Vejle, så er der sørme ikke råd til elektrificering af "sidebanen" gennem Vejle (der skal jo spares et sted, når pengene er brugt andetsteds), og så føler Vejle sig endnu mere hægtet af udviklingen, med alt hvad heraf følger af læserbreve, vrede borgere og borgmester, klager til Trafikmedisteren, etc., når det går op for dem, hvad den "fine" nye bro har medført af tab - og "gevinst" i form af endnu en visuel "forurening" af det smukke område omkring Vejle Fjord. Og ti år efter viser en rigsrevision sørme, at det både for samfundet og især for Vejle-området vistnok var en mindre god investering. Men hvad - idag er det kun dyrt betalte rådgivere, der bliver bedt om at kigge i krystalkuglen - almindelig bondesnusfornuft er jo yt i disse moderne tider og bliver ikke hørt (eller er på pensum på CBS ?).
På tilsvarende måde er en-mands betjening i ICL-togene á la regionaltogene også som at skyde sig i foden - i disse tider, hvor det ellers burde gælde om at få kunder i butikken, dér hvor der overhovedet er kunder at samle op.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak