Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny opgave: Hvad, hvor, hvornår ??

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/1 2011, 06:07 (4857 dage siden) @ TeamBaumann

Så skete det igen.
Man vil gerne gøre sit bedste for at svare korrekt, og undersøge både det ene og det andet, --og når man så sender svaret, bliver man "vippet af".

Temmelig irriterende, og burde ikke finde sted ! ! !

Til alt held, havde jeg været ude for det tidligere, hvor Tommy anbefalede, at man tog en kopi inden afsendelsen, --så det havde jeg gjort. Nu må vi så se, om det virker.


-----------

Indrømmet, -også et godt bud på tiden.

Det jeg ser på er den lille pergola (det lille havearrangement) ved siden af bygningen.

Ved bygningens opførelse i 1968 blev også denne anlagt, og var i sagens natur (hæk- og blomster-mæssigt) ganske sparsom. I 1970 viser mine fotos, at der er god groning i arrangementet, og lige først i 1970´erne er udseendet "på toppen".

I den anden "ende" af dette arrangements tid, viser mine fotos, at det stadig eksisterer i 1990 og der er stadig liv i de små hække, men bygningen er nu blevet åbnet fortil, så der ikke længere er noget egentligt vindfang.

I 2000 er opbygningen af de vel galvaniserede rør og imprægnerede træplanker væk.

Som skrevet, --utroligt så meget, der kan være skjult på et ellers godt foto: Det er næsten som fotograferet til dette formål: Vindfanget, lukket eller åbent er skjult bag løv, men hækkene i pergolaen (med opbygning) ses som nydelig men ikke overvældende.
Derfor først i 1970´erne eller omkring 1990(+/-). "Rugbrødet" -det havde jeg ikke tænkt på, antyder måske nok 1970´erne. Jeg forestiller mig stadig, at det er ØSJS nr. 7, der er forrest, men hvor længe kørte den, inden OKMJ 14 tog over ??? (Der står noget på Nordsjællands Veteranbaners hj.side, men så tilpas ukonkret, at man -mener jeg- ikke kan fastsætte en dato herfra.

Det lille træ i hjørnet af "Spisehuset"s grund var langt større på fotos fra 1966, så det er nok erstattet af et nyt, men hvor stort var det lige, da det blev plantet, og hvor hurtigt får det fat og vokser til ???

Taget på trinbræt-bygningen kunne godt se ud, som havde det mere end to-tre år "på bagen". De nye, røde tagsten i 1968 ser lidt gamle ud, --ligner mere udseendet på mine fotos fra ´90, men lysindfaldet kan gøre meget.

Det lille sprøjtehus -som senere blev dubleret-, kan heller ikke ses. Bevoksningen i forgrunden kan være ændret mange gange, og masterne for de elektriske ledninger/vejbelysningen ses over alle årene. Det store træ i baggrunden ses også på de fleste af mine fotos. Det er ikke gået ud på N.M.s foto, bare ikke sprunget ud endnu, som de andre træer, så det må være "rimelig tidligt" på det pågældende optagelses-år, --som jeg nok stadig tror er snarere omkring ´90 end ´70.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak