Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Holder den forklaring vand? (Generelt)

af Futfar, Kajerød, 8/7 2013, 18:18 (3953 dage siden) @ John

Der kan være, og er sikkert, flere årsager til at det er gået så frygteligt galt. Jeg skal understrege at jeg langt fra er specialist på området, samt at det efterfølgende er i følge min teori. Normalt vil en overrevet bremseslange medføre et trykfald i bremsesystemet, og vognenes bremser aktiveres. Ved motorstop på eet lokomotiv, vil der ikke gå ret lang tid før bremsesystemet tømmes for trykluft, der vil altid være utætheder, især på meget lange tog, og derved aktiveres togets bremser. Nu er der jo tale om 5 lokomotiver, så hvis lokomotivføreren, måske pga. den tilspidsede situation, ikke får stoppet motorerne på alle lokomotiver, samt ikke får aktiveret både lokomotivbremse - på samtlige lokomotiver - og togbremse, er det vel muligt at tyngdekraften tager over og får det så ubremsede tog til at rulle. Umiddelbart har jeg svært ved at tro at man ikke har et sikkerhedssystem der forhindrer dette, men set i lyset af at man - selv på forholdsvis nye lokomotiver - kan sætte "dødemandsknappen" ud af drift ved blot at anbringe en tilstrækkelig tung genstand på den, ja så er der jo åbnet for en ulykke, hvilket jo desværre sker rimelig tit i USA/Canada.
Igen, det er ren spekulation fra min side!

--
Med venlig hilsen Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere
DSB MO568

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak