Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spansk togulykke - Storebælt (Generelt)

af Ramans Drejer, 26/7 2013, 23:40 (3932 dage siden) @ hjeriksen

Jeg var selv deltager i en redningsøvelse for ikke længe siden på Storebæltsbroen - et afsporet tog - der på setdet nok normalt ville have trillet med 100 km/t ++ på "ulykkesstedet" der var kun få sårede på denne øvelse -- jeg undrede mig over at man kaldte denne øvelse en succes der viste at der var kontrol over tingene -- se på billederne fra denne spanske ulykke og gentag så lige en øvelse med 200 sårede et IC3 tog afsporet og liggende "rodet" på storebæltsbroen og lad os se resultatet.

Og det er endnu ikke faldet dig ind at succeskriteriet kunne være et andet end hvor mange udklædte mennesker med ketchup de har flyttet? Disse øvelser laves primært for at teste og udvikle kommandoveje og procedurer, at lappe sårede sammen øver man sig i et sted, hvor man ikke behøver sætte jernbanedriften i stå.

og hvad værre er så holder man kun denne type øvelser med års mellemrum - øvelse gør mester men det gælder kun hvis det de samme folk, men korte intervaller og igen og igen og igen der øves !!! tænk over det

Der er sjovt nok folk der tænker over det, de redningsfolk der er dedikeret ansvaret på storebælt hvis noget går galt, og som på skift står for at være klar til at være på forbindelsen indenfor et kvarter hvis der sker en ulykke, 24 timer i døgnet. De er på træning mindst hver tredje måned, i brandskolens 100 meter lange 1:1 kopi af et stykke storebæltstunnel, for at de altid er opdaterede med den nyeste information på området og veltrænede i at håndtere en ulykke.

Iøvrigt holdes "kommandovejsøvelsen" du har deltaget i fast én gang om året, skiftevis på Storebælt og Öresund, man inviterer bare ikke offentligheden med hvert år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak