Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stupiditeten vil ingen ende tage (Generelt)

af KimC, 29/7 2013, 15:10 (3933 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det kunne godt lade sig gøre på den nye Havnestation, dengang IC-togene var lokomotivtrukne, og det på trods af at der skulle bakkes enten derned eller derfra igen, og løbes på Frederikshavn Station.
Den slags kan slet ikke lade sig gøre idag med selvkørende togsæt, som jo ellers ikke skal løbe om, men idaw er det jo også anderledes tider (tid er jo penge, etc.) :-)

Dengang IC togene var lokomotictrukne, havde DSB en ledelse der vidste at de der rejer med tog, ikke rejser for togets skyld, men fordi de skal fra et sted til et andet.
Og at denne rejse ikke nødvendigvis kun kan foregå med tog hele vejen. Derfor kørte de til færgen, vel vidende at en del af de passagerer der skulle til en større havneby kunne tænkes at ville fortsætte rejsen med skib. Eller stige på toget efter en rejse med skib...
De nuværende ledelser ser sådan på det at kontraktforpligtelsen er opfyldt når toget holder ved perron i Fredeikshavn, eller hvor det nu måtte være, og hvordan passagererne kommer videre kan da være DSB noget så uendeligt ligegyldigt.

Dengang kunne man når man kom til feks Sønderborg, fortsætte med en bus til rutebilstationen, med lid theld fortsatte denne bus videre ud på Als, og man kune spare et skift.
I dag kan man komme med en bybus, men dens køreplan er uafhængig af togenes tider, msåke kan man være heldig at det viker, måske ikke. Kontantbilleter kan vist stadigt bruges, men glem diverse kort.

Man kørte jo med toget alene for at få fornøjelsen af at køre i tog, og så købte de skide passagerer ikke engang en kop kaffe til 30 kr, eller deromkring!

På mange måder virker jernbanen af i dag som en stor modelbane. Modelbanefolket kører også for togets egen skyld. Man har pendulautomatik på sidebanen, så together kører bare når timeren er udløbet, og aner ikke hvad der foregår på resten af banen.
Når et tog er ankommet til en station sætter toget videre sig automatisk i gang i samme øjeblik det ankomende tog har aktiveret reed kontakten...

Og når skidtet går i stykker lader man bare helt være med at køre indtil man en dag får lyst til at reparere skidtet - forskellen til modelbanen er at man i virkelighedes verden dog ringer efter en togbus. Så har man masser af tid til at se på det opståede problem og vælge den helt rigitge leverandør!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak