Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

tanker om jernbane transport (Trafikpolitik)

af Holger Cordtz, Kolding, 26/8 2013, 15:27 (3898 dage siden) @ shipmik

Thomas har jo ret i at det er ordskvaller endnu engang. Godstransport på jernbane har desværre ret dårlige vilkår af flere årsager. En af de allermest væsentlige er, at ingen har brug for gods på de pladser, hvor det kan afleveres. Det betyder, at kunderne under alle omstændigheder skal have det op på en lastbil og med de priser, der er på hænder (læs: personer til at håndtere godset) skal er en lastbil konkurrencedygtig over afstande på flere hundrede kilometer. Efterhånden er der heller ingen virksomheder i nærheden af jernbanerne og der er ingen sidespor ej heller betjening af sidespor og så giver det hele ingen mening at tale om mere godstransport på jernbaner. Ikke udover bloktog med øl fra Fredericia til København.
Der er en nøjagtig parallel til coasterne og søtransport, som politikerne også gerne vil fremme. Men samtidig kyser de produktionsvirksomhederne væk fra havnene og laver boliger istedet for. Virksomhederne bliver flyttet til industrikvartere 10-12 km. fra havnene og så giver det heller ingen menig at bruge coastere til transport af råvarer eller færdige produkter. Derfor er antallet af coastere med et lasteevne på op til 1.000 tons faldet fra 588 enheder i 1972 til i dag 1 - skriver: een. Under dansk flag.
Og boligerne på havnearealerne giver så nye problemer. De ekslusive beboere i de eksklusive lejligheder klager over støj fra måger... men når man flytter hen hvor mågerne normalt bor, ja så må de jo finde sig i at de var der først!

Så må man være heldig i Kolding, der har man stadig en "trafikhavn" uden ekslusive boliger. Denne havn giver overskud.....:-)
Der er også havne spor der bliver brugt næsten hver dag, her er lige et billede af MK på Kolding havn ... Ok dette spor bliver sjælden brugt (som ligger i "Sdr Havnegade") Men de andre i bl.a "Casper Müllersgade" og på "Nordkajen" bliver brugt tit.

[image]
Northrail MK på Kolding havn(Sdr Havnegade) den 5/9-12 denne kørelse er idag overtaget af DB-S
Foto: Holger Cordtz

Mvh
Holger Cordtz


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak