Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har jeg en rural eller urban livsform - nu med musik (Generelt)

af L.H. Jensen, 10/1 2014, 14:21 (3779 dage siden) @ XAL Olesen

Det er blot den nye ledelse der mener, at museet fremadrettet skal henvende sig til akademikere og historikere....


... samt udøve forskning.


.... samt afholde torsdags kulturjernbanekoncerter.

Nå, men jeg sparer da kr. 25,00 på billetten som medlem :-P

Måske skal vi prøve at gemme "alt-nyt-er-dårligt"-hatten lidt væk og så acceptere, at alle museer ændrer og udvikler sig.

Bevares, der var hyggeligt på loftet i Sølvgade, hvor Dancker residerede og gerne vist rundt og forklarede unge nysgerrige jernbaneentusiaster om jernbanens mysterier, og der er da helt sikkert mange, der har ment, at man nu "hældte barnet ud med badevandet", da samlingerne blev flyttet til Odense og delvist lagt "på lager".

Men bortset fra nostalgiske betragtninger (bl.a. mod ens egen fjerne ungdom ... - og fordi vi alle savner Dancker) må udviklingen her da siges at være til det bedre.

Og tænk blot på, at indtil nu har museet blot kunne kassere og destruere helt vilkårligt, efter tilfældigt forgodtbefindende og uden nogen begrænsninger. Og det er helt sikkert sket ... Men med nyordningen er det om ikke umuligt, så dog sværere. Dog er det for mig fortsat lidt uklart, hvorvidt DSB vil kunne sælge museet som helhed (eksempelvis - om end teoretisk - til udlandet), men mon ikke vi får kastet lys over det også på et tidspunkt? I al fald synes der at være tegn på opblødning i forhold til den lukkethed, der har været om museet gennem den seneste snes år.

Og personligt har jeg altså mange gange ønsket mig visse af museumsvirksomhedens effekter håndteret på mere museal vis, så her er jeg nu absolut optimist.

Giv nu lige den nye ledelse tid til dels at finde deres egne ben, dels at gennemføre den omfattende museale registrering, som de er i gang med. Så må vi andre fra "jernbanens underskov" hjælpe med den folkelige side af formidlingen - det har klubberne klaret forbilledligt i mere end 50 år.

God weekend!

Mvh
LH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak