Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svenstrup i dag (Jernbanen i dag)

af Gæst, 17/4 2014, 20:10 (3661 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Svenstrup ligger på fri bane og er et trinbræt og er derfor - udover signalerne i forbindelse med overkørsel 491 - kun udstyret med mærkerne

[image]

[image]

Jeg går ud fra, at mærke 17.5. fjernes i.f.m. ERTMS; men hvad med 17.7.?

Der er kun sluppet meget lidt ud om de kommende regler for ERTMS på fjernbanen, men "søster-systemet" CBTC på S-banen har sine regler næsten færdige, kaldet "OR".

De to ovenstående mærker anvendes jo generelt ikke på S-banen, og de er heller ikke med i S-banens kommende OR.

Det er derimod kilometermærket, standsningsmærker (antal vogne), frispor og standsignal Stop, (som nu hedder "stopmærke"). Og så naturligvis Afsnitsmærke og mærker for "CBTC begynder" og "CBTC slutter". Men det er også det hele...

Det undrer lidt, at standsignaler for hastighedsnedsættelser under 70 km/t ikke er medtaget, for dem kan man vel ikke undvære a.h.t. kørsel med ikke-CBTC-udrustede køretøjer. Men det hænger måske sammen med, at man ikke er helt færdige med regelsættet for denne type kørsel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak