Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Havneterminal i Esbjerg (Generelt)

af Poul Andersen, 24/9 2014, 08:14 (3503 dage siden) @ Fysikeren

Det virker til at naervaerende forums brugere er skeptiske overfor havneterminalens brugbarhed, men det er ikke umiddelbart klart for mig hvori problemerne bestaar - Kunne en venlig sjael forklare en ikke-bane-mand hvorfor den nye terminal er suboptimal og hvad der i givet fald skal til for at forbedre loesningen?


Kort og godt fordi den løsning man valgte kræver en del rangering samtidigt med, at man ikke kan rangerer derned i visse tidsrum af hensyn til vejtrafikkens myldretid. Videre er sporet ikke elektrificeret, så togselskaberne skal enten køre med diesel til Esbjerg eller have et rangerlokomotiv i Esbjerg (naturligvis først aktuelt når el når til Esbjerg, men det er jo snart).

Alt sammen fordyrende led der gør, at f.eks. DB Schenker er skeptiske tvivlende overfor, om det er rentabelt at betjene Esbjerg havn, desværre.

Oprindeligt overvejede man to andre løsning, der begge ville undgå problemerne med rangering, spærretider af hensyn til vejtrafikken og give mulighed for eldrift. Disse blev fravalgt.

Endvidere bliver det nødvendigt at dele og samle togene på Esbjerg Station, hvilket også giver ekstra fordyrende og tidskrævende arbejde, idet de tidligere spor der blev brugt til håndtering af godstrafikken, nu anvendes til parkering af ARRIVA og DSB´s togsæt.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere
Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak