Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyborg Fgh - navnet? (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 3/11 2014, 20:05 (3495 dage siden) @ Jens V

"Njae, det fremgår jo andetsteds i tråden, at Færgehal og Fgh har eksisteret samtidigt."

Mnjooo, men Fgh kan jo så have været en forkortelse for Færgehal. ;-) :-P

Nå, men hvorom alting er, så har jeg i sin tid forgæves prøvet at redde trådene ud ved min gennemgang af Jernbanemuseets samling af publikums- og tjenestekøreplaner m.m. Navneændringer blev i "de gode gamle dage" ofte bekendtgjort internt i DSB via "Meddelelser fra Generaldirektoratet", men ikke i dette her tilfælde. Efter ændringen fra "Færgehal" til "Fgh" i publikumskøreplanerne i 1949 har DSB's køreplanskontor øjensynligt ikke beskæftiget sig med, hvad det famøse "Fgh" egentlig var en forkortelse af. Jeg har mine oprigtige tvivl om, hvorvidt jernbanefolk før 1949 i dagligsproget benyttede betagelsen "Færgehal", der jo stammer fra 1883 og har et lag af klunketidsstøv over sig, men omvendt så er "Færgehal" jo beviseligt benyttet på tryk i tjenestekøreplanerne næsten helt frem til InterCity-tiden. Det kan muligvis skyldes, at der ikke - som ved andre navneændringer - har foreligget noget direktiv om ændringen fra Stednavneudvalget. DSB har bare videreført tidligere tiders praksis, indtil der måske er en medarbejder, som er er begyndt at tænke selv. Når der stod "Fgh" i publikumskøreplanerne, var det jo ret beset heller ikke noget problem, at der stod "Færeghal" et enkelt sted i tjenestekøreplanerne.

Lidt det samme har vi set med stationsnavnet "Peter Bangsvej", som Stednavneudvalget ikker har haft med at gøre. Her havde Københavns Kommune og alle andre i en årrække benyttet stavemåden "Peter Bangs Vej", men ikke DSB, der først "hovsa-ændrede" stationsnavnet ved udskiftningen af de sort-hvide stationsskilte til det blå-hvide design - og i samme åndeddrag fik ændret stavemåden i køreplanerne.

Med venlig Hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak