Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Schweizisk dobbeltdækkertog i "Blinkende Lygter" (Generelt)

af Jakob, 9/11 2014, 12:23 (3479 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Hvordan gjorde de i praksis, passede zws systemerne sammen så dørene kunne åbnes og lukkes fra lokomotiverne?


Dørene kunne ikke styres fra lokomotivet. Togføreren sørgede for dørlukning.

Hvad var begrundelsen for lokomotiv i begge ender? Manglende ATC i styrevognen??


Manglende ATC og andet styresystem som ikke kunne "snakke" med EA.

Jeg har forgæves forsøgt at finde vægten på de Schweiziske vogne på wikipedia for at kunne sammenligne med de nuværende. desto betyder vist blot dobbeltdækker. Jeg synes det er interessant om EA kan kører med flere vogne end ME, jeg har tidligere fået svaret at EA kan leverer mere strøm til vognen end ME, men vægt og dermed acceleration gør vel også en del forskel, måske kunne der estimeres ud fra hvor mange vogne de kørte med mellem EA'erne den gang.


2 stk. EA yder 2 x 4000 kw og har dermed ingen problemer med at trække/skubbe 8 dobbeltdækkervogne.

"Dosto" er en sammentrækning af "doppelstock" (dobbeltdækker).

Var der passagerer nok til vognen den gang og hvordan tog folk i mod dem? Jeg prøvede dem desværre ikke selv, da jeg primært rejste Århus - København på det tidspunkt.


Togstammen blev brugt til det store morgentog Fredericia-Østerport. Blev også kaldt "perronrydderen". Der er nok andre her i forummet der kan hjælpe med tider og tognummer.

Mvh Jørgen

Mange tak for svaret også til Andreas.

Det bliver interessant at se hvor mange dobbeltdækker vogne DSB vælger køre med sammen med EA. IC2000 vognen vejer det samme som dem DSB har nu så det giver ikke rigtigt noget hint om hvor mange der kan trækkes hurtigt nok af EA at der har været anvendt 2 stk EA til 8 vogne og tydeligere to stod på værksted til vedligehold / reserve. En grænse kunne være den "Woodi" skrev tidligere at ME kan overfører ca 500 kw til vognene mens EA kan overfører 750 kw, så der kan være en halv gang flere vogne på. Dvs 7 måske 8 vogne.???

Ud fra det i har skrevet kommer jeg frem til at DSB kunne have kørt på samme måde med de nuværende dobbeltdækkervogne hvis de ville, men problemet måske har været omkostningerne ved at anvende to lokomotiver.

Det undre mig lidt at DSB kun kunne køre 160 km/time med IC2000 vognen, når EA må køre 175 km/t og vognen i Svejts må køre 200 km/t.

Når nu DB har et betydeligt antal EA lokomotiver, så kunne de vel ret let begynde at kører med internationalt godkendte vogne på de elektricificerede strækninger?

Endnu en gang tak for svarene både denne gang og sidst.
Mvh Jakob


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

DSB MY1156

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak