Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skive-Vestsalling Jernbane - M 5 (5 fotos)

af UTJ, 10/2 2011, 17:15 (4833 dage siden) @ Niels Munch

Tusind tak for billeder - og det er en fornøjelse at se, at jeg ikke er den eneste der kan juble over at se billeder af en trædiesel.

Tommy gengiver i øvrigt akselafstanden på M 5 efter 1949 som den er skrevet i motormaterielbøgerne og det er forkert. Den blev efter ombygningen som MFVJ M 4 med en bogie med akselafstand 2,0 m og den anden med 2,33 m.

Min interesse i netop dette køretøj skyldes min trang til at gengive den i 87 gange mindre størrelse og hvis ellers nogle vidste hvordan sådan et teakmøbel lyder, så er den rigelig stor til at putte lyd i. Men hvilken nulevende diesel lyder omtrent som denne?

SVJ havde nu to "nummer 1" og mon ikke der dukker mange billeder op af "damp 1" hen ad vejen, for ikke at tænke på den fine G 40 som jo var en dejlig pakvogn med masser af plads.

Sidst men ikke mindst er det en fornøjelse at se at evige EVP tager bolden op og forsyner os med endnu en samleside - godt initiativ.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak