Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er et jernbanemuseum og hvilket formål... (Generelt)

af Nomisdk ⌂, Galten, 14/1 2015, 17:49 (3429 dage siden)

Hej

Henrik Harnow (Danmarks Jernbanemuseum) var ved DJK i går og fortælle om følgende ifølge DJK´s hjemmeside (http://www.jernbaneklub.dk/hovedstadsomraadet/artikel.php?id=127)

Jeg vil lige høre om der er nogle fra herfra der kort kan opridse hvad der blev fortalt omkring dette?

Her tænker jeg bestemt på følgende:
hvilke opgaver museet vil varetage fremover, herunder om kørsel med museumstog stadig skal være en del af museets virksomhed

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
[image]

Hvad er et jernbanemuseum og hvilket formål...

af Lars B. Christensen ⌂, 14/1 2015, 21:23 (3428 dage siden) @ Nomisdk

Hej Simon

Jeg var til stede under Henrik Harnows oplæg, og vil forsøge at give et indtryk af indholdet. Dog må jeg indrømme, at jeg ikke sad med en notesblok, så der kan være noget jeg har misforstået eller har glemt. Ligeledes er det heller ikke alt fra oplægget som er med her.

Henrik Harnow indledte med at ridse museets historie op, herunder i relation til andre statsanerkendte museer. Han fortalte, at både frivillige og tidligere DSB-medarbejdere havde ydet en stor indsats gennem årene for at etablere og drive museet. Både museumsverdenen og museets ejere (DSB og Banedanmark) var inde i en rivende udvikling i disse år. Fra ca. 1/1 2015 vil Danmarks Jernbanemuseum blive et aktieselskab ejet 100 % af DSB. Det vil give nogle fordele i forbindelse med driften af museet, men ikke betyde det store for almindelige besøgende, frivillige etc. Museet vil blive drevet efter almindelig museumspraksis og bla, registrere deres genstande i de statslige museumsregistreringssystemer mv.

Da museet ikke er et statsanerkendt museum er museet meget afhængig af dels bidrag fra DSB og Banedanmark og dels salg af billetter, varer i butikken etc. Der skal derfor være en fornuftig balance mellem indtægter og udgifter. I sammenligning med andre danske museer har Danmarks Jernbanemuseum en meget stor bygningsmasse i form af værksteder, haller mv., som er ret omkostningstung. En gennemgang af udgifterne havde vist, at værkstedet i Randers var ualmindeligt dyr i drift sammenlignet med f.eks. Roskilde, Odense og København. Derfor besluttede Danmarks Jernbanemuseum at lukke værkstedet i Randers. Henrik Harnow understregede, at der stadig vil blive opbevaret materiel i Randers, ligesom der også vil blive kørt veterantog fra Randers. Det eneste som er lukket i Randers er restaureringsværkstedet, og projekterne vil i stedet blive udført i København, Roskilde og Odense. Flere af de frivillige i Randers er fulgt med til disse steder. Danmarks Jernbanemuseum er i øvrigt ved at udarbejde en langsigtet strategi, så der altid er mindst et damplokomotiv til at trække veterantog. For nogle år siden havde man oplevet at stå uden damp. Lige nu er man vist i gang med PR-maskinen, hvis jeg husker rigtigt. I København skal Sølvpilen gennemgå en større renovering. GM-maskinerne samles i København. Der vil blive restaureret andet materiel, og det er under overvejelse hvilke andre projekter, som skal gennemføres når f.eks. Grønholt-vognen, Waggon-Lits sovevognen mfl. er færdige. Der vil fremover være fokus på restaureringsetik og -metode.

Jernbanemuseet har ansat Filip Gram til at være ny enhedsleder for Restaurering & Veterantog (det gamle museumstog), og mit indtryk fra foredraget er at opgaven er i gode hænder hos ham. Første opgave er at få styr på sikkerheden omkring veterantogskørslerne (bekendtgørelser, aftaler etc.), og når det er på plads, vil museet melde ud omkring de enkelte kørsler. Henrik Harnow fortalte, at museet var i dialog med DJK og DVF om veterantogskørsler, og at man ikke har planer om at konkurrere mod jernbaneklubberne, men meget gerne vil samarbejde. Jernbanemuseet har nogle andre muligheder med deres materiel, og ville fremover have stor fokus på formidling af jernbanehistorien ved deres kørsler (altså museumsarbejde). Altså lidt det, som man har oplevet de sidste par år med formidling af jernbanehistorien i veterantogene.

Henrik Harnow kom også ind på at museet var ved at gennemgå deres samlinger af rullende materiel. Han fortalte, at det personligt ærgrede ham at de havde måttet kassere rullende materiel, der tidligere havde haft en stor kulturhistorisk betydning, men som i årtier havde stået udendørs og gået til. En del af materiellet var simpelthen faldefærdigt, hvilket man også kunne se på nogle af de billeder han viste. Det var vigtigt for ham og museet, at der blev passet godt på det bevaringsværdige materiel, og at det blev opbevaret under ordentlige forhold. Han omtalte det vist som national kulturarv. I øvrigt var materiellet blevet gennemgået dels af museet og dels en ekstern ekspertgruppe (heri flere kendte jernbaneentusiaster) for at vurdere dets kulturhistoriske og tekniske betydning, inden det blev besluttet at udskille materiellet fra samlingen. Inden det overflødige og i mange tilfælde faldefærdige materiel på Centralværkstedet i København blev ophugget for et år siden, var det i øvrigt blevet tilbudt til jernbaneklubberne, men der havde så vidt jeg forstod ikke været den store interesse. I alt fald havde museet ikke fået tilbagemeldinger, hvis jeg forstod det rigtigt. Bortset fra et par vogne, som var overgået til klubben i Lunderskov. Henrik Harnow ærgrede sig over at andre klubber ikke havde haft lyst til at overtage noget af det andet materiel, men forstod naturligvis godt at de osse kunne have opbevaringsproblemer. Man havde gjort meget ud af at kontakte de enkelte klubber og tilbyde materiellet, men det havde bagefter vist sig, at mailadresser på klubbernes websider etc. ikke havde været korrekte eller mails ikke læst? Men man ville forsøge at kontakte klubberne igen næste gang. Der blev dog ikke kun talt om kassation. Som jeg forstod det havde Jernbanemuseet netop overtaget eller var lige ved at overtage ME 1501 fra DSB.

Af andre interessante oplysninger er at Jernbanemuseet ved årsskiftet har købt en større grund i Odense i tilknytning til museet, og over årene gerne vil opføre flere udstillingsfaciliteter dels til udstillinger og dels til materiel. Det lød meget lovende. Der vil virkelig komme til at ske noget i Odense i de næste år. Nu skal man dog først finde fondsmidler mv. til bygninger og udstillinger. Af udstillinger vil museet næste år lave en større rejseudstilling, der bl.a. skal have fokus på interrailrejser og rejser med tog.

Ligeledes er museet gået i gang med en registrering af fotosamlingen, og det er museets plan, at den skal gøres offentlig tilgængelig på internettet, så alle kan få glæde af fotosamlingen. Henrik Harnow henviste i den forbindelse til Sveriges Jernbanemuseum, som har en lignende fotoportal. I det hele taget vil Jernbanemuseet gerne samarbejde med klubberne og jernbaneentusiasterne, og der er planer om at åbne mere op for brug af biblioteket mv. Alt i alt lød det meget positivt og der blev også aflivet en del myter om museet, så jeg gik i alt fald mere oplyst derfra.

Mange hilsner
Lars

Hvad er et jernbanemuseum og hvilket formål...

af Nomisdk ⌂, Galten, 14/1 2015, 21:30 (3428 dage siden) @ Lars B. Christensen

Hej Lars

Mange tak for dit fyldige referat.

Det lyder jo meget positivt.

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk
[image]

Hvad er et jernbanemuseum og hvilket formål...

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/1 2015, 21:40 (3428 dage siden) @ Lars B. Christensen

Tak for et fyldigt referat.

Som jeg kan forstå, så var/er fokus meget rettet på det rullende materiel, men hvad med den 'anden halvdel' af jernbanehistorien, nemlig spor, stationer og sikringsanlæg ?

Hvilket fokus vil museet have på den side af jernbanehistorien i fremtiden ? - forhåbentlig mere end de har haft, men hvis DSB er ene ejer af museet fra 1/1, så er det vel en risiko for at Banedanmarks del af historien bliver glemt.

Hvad er et jernbanemuseum og hvilket formål...

af Lars B. Christensen ⌂, 14/1 2015, 22:06 (3428 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej Henrik,

Nu skrev jeg mest om det rullende materiel fordi det var det der blev spurgt om. Men Henrik Harnow pegede netop på mangfoldigheden i jernbanehistorien, herunder også bygningskulturen etc. For eksempel har museet netop nu en udstilling omkring jernbanesikkerhed. Generelt kan man sige, at der i øjeblikket sker en kraftig oprustning af museet på forsknings- og registreringsområdet og et af fokusområderne er netop de fysiske spor i landskabet (forstået som bygninger, spor, hytter osv.). Som Henrik Harnow sagde, så kan man ikke bevare alt, men museet vil være mere opsøgende ved registrering og dokumentation efter nærmere fastlagte planer.


Mange hilsner
Lars

Hvad er et jernbanemuseum og hvilket formål...

af John Schøler Nielsen ⌂ @, Kbhn., 19/1 2015, 08:51 (3424 dage siden) @ Lars B. Christensen

Kære alle. værsgo, her er referatet med mødet med Henrik Harnow i Djk - Hovedstadsområdet, det er selvfølgelig ikke fyldestgørende, da han talte i næsten to timer. Men der kommer til at ske meget, også interessante ting. Men der åbner sig stadig nogle spørgsmål omkring noget af det som står andre steder i landet, bl.a. veteran S-toget som bare , meget skandaløst, får lov til at stå og forfalde og gå til i en bygning i Sønderjylland, det burde stå indendøre på centralværkstedet i Kbh., der er masser af plads til det. Jernbanemuseet skal også til at tømme Viborg remise i nær fremtid, og det er muligt at der ryger noget damp i samme anledning, men lad os nu lige se. Museet har sagt at man vil indlede et samarbejde med jernbaneklubberne om bevaring af overflødig jernbanemateriel.

Vh. John Djk - hovedstadsområdet.

Nye tider for Danmarks Jernbanemuseum

Museumschef Henrik Harnow holdt den 13. januar i år foredrag ved et møde i DJK, Hovedstadsafdelingen, hvor han bl.a. talte om, hvordan museet er organiseret, og hvad han ser som museets opgaver i fremtiden.

”Jernbanemuseet i Odense er hele Danmarks Jernbanemuseum og skal vise både DSB’s og privatbanernes historiske betydning” sagde Henrik Harnow og tilføjede: ” Det er museets opgave at indsamle, bevare, konservere, forske i og formidle alt, hvad der kan fortælle om de danske jernbaners betydning for vort samfund. Det er ikke bare den tekniske side af historien men også jernbanernes betydning for f.eks. landbrugets udvikling som eksporterhverv, industrisamfundets opståen og den sociale og kulturelle udvikling, landet har gennemgået og stadig er midt i. Museet skal være for så mange menneske, også forskellige mennesker, som muligt, også dem der ikke har specielle forudsætninger eller speciel interesse for jernbaneteknik.”

Henrik Harnow fortalte, at Jernbanemuseet er et 100 % statsejet museum, der fra 1. januar i år er organiseret som et aktieselskab ejet af DSB. Som sådan skal museet også leve op til de krav, der stilles til de statsanerkendte museer.

Museet ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer med direktør Lars Kaspersen (DSB Kommunikation og Branding) som formand. Museets personale udgør 17 årsværk, hvilket er langt mindre personale, end de norske og svenske jernbanemuseer er normeret med. Hertil kommer dog en stor del frivillige medarbejdere, der er beskæftiget med restaurering af materiel og med museets veterantogskørsler.

Museets budget varierer fra år til år, men var i 2013 på 17 mio. kr. BaneDanmark yder 2 mio. og DSB ca. 7 mio. kr. i driftstilskud, et beløb der dog forhandles om. Museet er derfor meget afhængig af entréindtægterne på ca. 2,4 mio. kr., salg på 1,3 mio. kr. og indtægter fra veterantogskørsler på ca. 2,8 mio. kr. Det er målet, sagde Harnow, at nå op på 75.000 besøgende om året i museet i Odense.

For at kunne leve op til museets målsætning vil museet tage fat på en systematisk registrering af alle de mange genstande, store som små, som enten er udstillet eller befinder sig i magasin. Også alle tryksager og dokumenter samt billeder og fotos vil blive registreret og billeder digitaliseret. Det er bl.a. hensigten, sagde Henrik Harnow, at fotoarkivet skal være tilgængeligt for alle, uden at museet vil tage betaling for billeder til privat brug. For billeder til kommercielt brug vil der dog blive tale om betaling.

Museet ønsker hermed også at stimulere forskere til at interessere sig yderligere for jernbanehistorien, ikke bare forskere fra den akademiske verden men også de mange amatør- jernbanehistorikere, der har kastet sig over jernbanehistorien, og som museet gerne vil støtte.

Museet vil fortsat køre veterantog i det omfang det fremover vil være muligt. Harnow beklagede i den forbindelse de mange rygter om lukning af afdelingen i Randers, som var opstået, og som ikke havde hold i kendsgerninger. Man kunne blot have henvendt sig til ham, inden man begyndte at skrive noget, så havde man fået klarhed over, hvad der var besluttet og hvorfor.

Det er rigtigt, at selve værkstedet i Randers er nedlagt. Det har været nødvendigt, fordi det var meget dyrt at holde i drift, det kostede lige så meget som driften af alle de andre værksteder til sammen. Det har også været nødvendigt at koncentrere restaurerings- og vedligeholdelsesopgaverne på de resterende værksteder, Odense, Roskilde og København, for at få mere styr på tingene. Randers er dog fortsat i brug som depot for materiel. Der er udnævnt en ny enhedsleder for restaurering og veterantogskørsel, Filip Gram, medens Jørgen Lindevall leder arbejdet i Roskilde og København.

Igangværende opgaver er fordelt således, at R 946 kommer til Odense, hvor der også arbejdes på Wagon-Lit sovevognen og andre vogne. I Roskilde er det Odin, Pr 908, F441, der arbejdes med plus S 736. I København tager man sig af MA–lyntoget, My 1135 og de brune og røde vogne.

”Museets veterantog er ikke nogen konkurrent til jernbaneklubbernes tog” siger Henrik Harnow.” Museet kan køre med de store lokomotiver og med store stammer af stålvognene og på de lange strækninger. Veteranbanerne kan fremvise de mindre lokomotiver og trævognene og har fordel af hovedsagelig at køre på egne baner. Der er plads til begge parter, og museet ser gerne at der udvikler sig et godt samarbejde mellem museet og veteranbanerne. Museet har allerede taget kontakt til DVF og har haft møde med DJK’s bestyrelse om fælles interesser”, sluttede Henrik Harnow.

De ca. 66 DJK-medlemmer, der overværede foredraget, fik vist al den information om Jernbanemuseet, de kunne ønske sig, præsenteret af en levende og meget engageret museumschef, som alle, der interesserer sig for jernbanehistorien, kun kan ønske held med de opgaver han står over for.

Veterantog kalender
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak