Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Journalister og jernbaner (Generelt)

af Hedegaard, 23/1 2015, 18:03 (3381 dage siden) @ Gjæst

Det er kun folk med særlig interesse for tog som kender forskellen. Hvis en dag et IC3-sæt dukkede op på S-banesporene på København H, ville de fleste stige ind uden betænkeligheder.

Det er så ikke helt korrekt.

Da man i sin tid indsatte dobbeltdækkervognene i InterRegionaltogene var der en del passagerer vest for Storebælt, der på trods af ledige siddepladser og kortere rejsetid, stadig valgte at vente på det proppede IC-tog der kom bagefter, for der måtte være noget galt når det ikke var et IC3-tog.

Det samme problem har man set i bla. Nordjylland når MR har erstattet et Lyntog eller et IC-tog.
På trods af, at både tidspunkt og destinationen er den korrekte, så har folk valgt ikke at stige ombord på toget, da det ikke var et IC3-tog.
På det punkt er danskerne faktisk mere opmærksomme end f.eks tyskerne.

Hvis BR 103 triller ind på perronen med et IC-tog bestående af grønne kupevogne, så er der nærmest ingen der løfter en øjenbryn.

Noget der dog undrer mig er, at journalisterne i gamle dage var langt mere inde i jernbanen end de er i dag.
Jeg har nogle gamle avisartikler fra 70'erne og 80'erne, og der skulle man til tider tro, at journalisterne der skrev dem var togtosser. Der havde de styr på litra og andre betegnelser.

Der var da også mange flere almindelige danskere, der dengang vidste hvad en MY'er og en MZ'er var.
I dag aner de fleste ikke engang hvad ME står for. De kaldes bare for "gamle diesellokomotiver"


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak