Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 24/2 2015, 08:35 (3349 dage siden)

Her er flere MZ-billeder fra den tid, hvor trækkraften var domineret af GM-diesellokomotiver, men også nedlægning af jernbaner. I perioden fra 1970 til 1990 blev ikke mindre end 20 strækninger nedlagt og på 8 andre strækninger blev persontrafikken nedlagt. I 1979 (for 36 år siden!!!) vedtog Folketinget at elektrificere DSB’s hovedstrækninger; og hvor langt er det så lige de er nået??? Nåh jo! Vi fik da i 1997, takket være Thorkild Simonsen, sat køreledninger op på ca. en halv km strækning vest for Århus banegård!!!


[image]
MZ 1403 er ved at ankomme til Århus fra Langå i 1987. På billedet passerer den Henriksens ophugningsplads. Der holdt ofte noget spændende materiel klar til at blive ophugget. I dag er der på stedet kun en bar mark, som efter sigende bliver brugt til træning af politihunde.


[image]
MZ 1428 på vej fra Århus mod Skanderborg med et posttog engang i 1980’erne. Til venstre i baggrunden aner man Århus Domkirkes spir, der dengang var dominerende i Århus skyline. I dag er der kommet flere høje dominerende bygninger til, men ingen af dem overgår dog i skønhed domkirken med dens høje flotte spir.


[image]
MZ 1441 kommer her engang midt i 1980’erne kørende i spor 5 (i dag 105), som ”kun” fører op til spor 101 i den allernordligste ende af Fredericia rangerbanegård. Sporet til venstre er spor 4 (i dag ”fri bane”?), som er det nordgående hovedspor mod Vejle.


[image]
MZ 1408 nærmer sig I-signalet til Århus godsbanegård, som viser ”kør” med højst 40 km i timen, ca. 1975. Hammelbanens tracé, som ses til venstre i billedet, var et yndet fotosted for nørder som mig. Hammelbanen blev nedlagt i 1956.


[image]
MZ 1413 passerer Vigerslev i 1984, samme år som maskinen blev designmalet. Det ser ud til, at den er på vej mod Flintholm og videre op på ”højbanen”, som ligger meget tæt på beboelsesejendomme. På grund af støjproblemer, var der derfor restriktioner for, hvilke maskiner der måtte køre på denne strækning, og var der ikke også noget med at når toget startede fra Lersøen, måtte man højest køre i stilling 4 forbi ”husene”???


[image]
MZ 1405 mellem Skanderborg og Stilling er her i 1982 sandsynligvis på vej til containerhavnen i Århus Nordhavn, der i disse år er i fuld gang med at blive bebygget med beboelsesejendomme i ultramoderne stil som f.eks. ”Isbjerget” og ”Ligthhouse”. Kønt eller ej? Se det selv og døm!


[image]
MZ 1406 med bøjler på fronten ankommer til Århus godsbanegård engang i begyndelsen af 1980’erne.


[image]
MZ 1432, 1980’erne lidt syd for Kongsvang. Det højre spor er Odderbanen, som blev indviet helt til Hou i 1884. På billedet er der stadig skinnelasker, der holder sammen på de meget korte skinnestykker med træsveller. Det var en stor fryd for øret at høre lyden af Odderbanens Y-tog, når de i fuld fart ”gallopperede” hen over de mange skinnestød.


Kilder: Jernbanen.dk forum database
Banebøger: Motormateriel 5
Wikipidia
Milepæle i DSB
samt lidt lommefilosofi, humoristisk sans og egen ikke altid for gode hukommelse!

Som tidligere nævnt skal tidsangivelser tages med forbehold. Rettelser og kommentarer modtages med tak!

M.v.h.
Keld Zumbach


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak