Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af esni, Frederikssund, 31/3 2015, 11:24 (3325 dage siden) @ keld

I dag er billederne fra den tid, hvor DJK jævnligt arrangerede nogle herlige dampudflugter med store lokomotiver, som E og R, på de ”lange” skinner. Men med færre og færre krydsnings- og overhalingsmuligheder og større krav til sikkerhed, må det i dag være svært at planlægge disse dejlige ture. Og hvor mange driftsklare damplokomotiver er der overhovedet tilbage? De er dyre i drift, og det er kostbart og tidskrævende at vedligeholde disse maskiner, og klubberne er afhængige af frivillig arbejdskraft, og en stor tak til dem der yder denne store indsats. Men intet varer evigt, så vi må nok se i øjnene, at flere og flere af de få damplokomotiver, der er tilbage, snart vil blive ophugget. Det gælder derfor om at nyde synet, høre lyden og snuse duften, så længe muligheden er her. Jeg har lavet en opstilling over eksisterende normalsporede danske damplokomotiver.

For hvert af de damplokomotiver, der stadig eksisterer, er angivet sidst kendte årstal, sted og om lokomotivet er driftsklart. Hvis jeg har et billede af lokomotivet har jeg sat det ind med angivelse af årstal og sted for hvornår og hvor billedet er taget.
Iflg. min opstilling er der i år pr. 31. marts 32 normalsporede danske damplokomotiver tilbage i Danmark. Heraf er de 12 driftsklare. De 20 andre maskiner er enten hensat eller i gang med at blive renoveret. Rettelser og kommentarer er meget velkomne.

-----snip---


Helsingør Jernbaneklub:

Hs 368:
2014, Gedser

K 582:
2014, Rungsted, DRIFTKLAR

S 740:
2013, Rungsted

Der mangler da nogle NSVJ/HgJK lokomotiver

ØG 1 (Skildpadden)
HHB4 (aka GDS 11)
OMKJ 14


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak