Ja, hvilke El tog skulle DSB i givet fald køre med? Jeg er ikke bekendt med at de har en stak el tog stående klar til formålet. Skulle der evt anskaffes nyt materiel til formålet, kan der som bekendt gå lang tid fra det materiel bestilles, til at det reelt står til rådighed for driften.
Formålet med el-drift til Esbjerg, blev vist 'solgt' som en løsning på, at frigive et antal IC3 tog til kørsel på strækninger uden el-drift.
DSB har siden beslutningen, blot siddet på hænderne og mig bekendt intet aktivt gjort, for at finde en løsning på hvilket el-materiel, der skal kan benyttes ml. København og Esbjerg - løsning hedder vist nu at 'adskille' IC-systemet til Esbjerg fra de øvrige systemer, så DSB kan indsættes deres super-tog - nemlig IC4...
Det passede nok DSB meget godt, at projektet nu er forsinket med 1 år - så slap de i hvert fald for kritikken om, at de køre med diesel under ny-ophængte el-ledninger i det år, men mon ikke kritikken kommer, hvis DSB blot vælger at forsætte med diesel...
DSB har haft god tid til at indkøbe el-materiel, men organisationen har desværre udelukkende været fokuseret på IC4 projektet. Ikke engang nye el lokomotiver til den sjællandske regionaltrafik, har men fået taget sig sammen til at indkøbe...