Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB retningslinjer for strømaftagere? (Jernbanen i dag)

af anderspihl, 3/11 2015, 11:09 (3108 dage siden)

Hej

Forleden blev jeg spurgt, hvorfor Kystbanetogene "skifter" strømaftager, når der ændres køreretning på Helsingør st, og hvorfor dette tilsyneladende ikke er praksis på S-togene?

I første omgang gættede jeg på, at strømaftagerne fungerer bedst i bestemte køreretninger, men efter, at have læst en tidligere tråd her i forummet, synes der ikke belæg for den teori. Jeg formoder nu i stedet, at det er et hensyn til ensartet slid på strømaftagerne.

Er der nogen herinde, der kan bekræfte eller tilfældigvis kender til DSBs praksis for anvendelse af strømaftagerne på togene?

God dag.

Venlig hilsen

Anders Pihl Knudsen

DSB retningslinjer for strømaftagere?

af M Thomsen, 3/11 2015, 16:22 (3108 dage siden) @ anderspihl

Hej

Forleden blev jeg spurgt, hvorfor Kystbanetogene "skifter" strømaftager, når der ændres køreretning på Helsingør st, og hvorfor dette tilsyneladende ikke er praksis på S-togene?

S tog kører med alle strømaftagere aktive, så derfor er der intet skift.

DSB retningslinjer for strømaftagere?

af Timolsen93, 3/11 2015, 18:44 (3108 dage siden) @ anderspihl

Jeg ved ikke præcist hvad DSB's Odi siger om dette. ved dog at mange jernbanevirksomheder har en intern regel om at det altid er den bagerste i køreretningen der skal være aktiv, i tilfælde af at den skulle blive revet af :) det er dog langt fra alle der eksekvere dette, så aner ikke hvor sort på hvidt det står skrevet :)

DSB retningslinjer for strømaftagere?

af Andreas M., 4/11 2015, 10:35 (3107 dage siden) @ Timolsen93

Jeg ved ikke præcist hvad DSB's Odi siger om dette.

Ingenting, det er ikke beskrevet i ODI.

Som andre også påpeger, så er det litraafhængigt.

  • ET skifter selv ved oprigning, hvis det er muligt
  • ER er en manuel omskifter i en loftslem i den ene vestibule, her kører man fast med den ene, indtil man ved et værkstedsophold vælger den anden, eller en fejlsituation i driften gør det nødvendigt at skifte
  • For EA står det i betjeningsvejledningen: "Det er normalt bageste strømaftager der skal være oppe under kørslen"
  • S-togene kører med begge oppe

DSB retningslinjer for strømaftagere?

af ClausAmager, 3/11 2015, 19:36 (3108 dage siden) @ anderspihl

Hej

Forleden blev jeg spurgt, hvorfor Kystbanetogene "skifter" strømaftager, når der ændres køreretning på Helsingør st, og hvorfor dette tilsyneladende ikke er praksis på S-togene?

I første omgang gættede jeg på, at strømaftagerne fungerer bedst i bestemte køreretninger, men efter, at have læst en tidligere tråd her i forummet, synes der ikke belæg for den teori. Jeg formoder nu i stedet, at det er et hensyn til ensartet slid på strømaftagerne.

Er der nogen herinde, der kan bekræfte eller tilfældigvis kender til DSBs praksis for anvendelse af strømaftagerne på togene?

God dag.

Venlig hilsen

Anders Pihl Knudsen

På litra ET (Øresundstog) sker skiftet helt automatisk i forbindelse med at der rigges op i førerrummet mod København. Lokomotivføreren har intet med skiftet at gøre. Toget er programmeret til at skifte strømaftager som det gør. Kun hvis en ønsket strømaftager er afspærret, fortsættes der med den oprindelige.

Mvh.
Claus

DSB retningslinjer for strømaftagere?

af anderspihl, 5/11 2015, 14:17 (3106 dage siden) @ ClausAmager

Mange tak til alle for svarene.

Mvh.

Anders Pihl Knudsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak