Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af gaest, 6/11 2015, 17:35 (3105 dage siden) @ marrix

Det lægger nærmest op til at næste skridt bliver at droppe elektrificeringen af visse strækninger.

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Fysikeren, 6/11 2015, 18:03 (3105 dage siden) @ gaest

Det lægger nærmest op til at næste skridt bliver at droppe elektrificeringen af visse strækninger.

Nu skal finansloven stadig lige forhandles på plads.

Men når det er sagt, så mangler der sikkerhed for pengene til elektrificering, selvom forliget om Togfonden DK siger, at pengene i givet fald skal findes på anden vis.

Derudover så er problemet lige nu, at de strækninger der skal elektrificeres først bliver det om flere år, og indtil da mangler der måske steder at bruge lokomotiverne.

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af esni, Frederikssund, 6/11 2015, 19:04 (3105 dage siden) @ Fysikeren

Det lægger nærmest op til at næste skridt bliver at droppe elektrificeringen af visse strækninger.


Nu skal finansloven stadig lige forhandles på plads.

Men når det er sagt, så mangler der sikkerhed for pengene til elektrificering, selvom forliget om Togfonden DK siger, at pengene i givet fald skal findes på anden vis.

Derudover så er problemet lige nu, at de strækninger der skal elektrificeres først bliver det om flere år, og indtil da mangler der måske steder at bruge lokomotiverne.

DF er med i begg de 2 forlig (togfonden og el-lokomotiverne), men ingen ved endnu om DF mener, at forlig er forpligtende.

Hvis DF mener JA, så er der stadig flertal, selvom Venstre ikke er med.

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Gæst 20, 8/11 2015, 17:42 (3103 dage siden) @ esni

Nu er det jo sådan at der hvor dobbeltdækkerne kører i dag, jeg formoder at de nye ellok skal bruges til at trække disse, ikke er elektrificeret. Og tidligst bliver det i 2018/2019 - ny bane København - Ringsted + Køge - Næstved. Sydbanen er vel udskudt på ubestemt tid pga. sammenhæng med Femern og Nordvestbanen kommer først i 2025!

Nye lokomotiver kan fås med ca. 1 års varsel, så tidligst i 2017 skal de vel bestilles.

Måske kunne det være en ide, at fremrykke Nordvestbanen, nu da Sydbanen er udskudt? Nordvestbanen kunne vel, med gammel (kendt) signalteknik være elektrificeret 2018!

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Lars Kongshøj, 8/11 2015, 19:12 (3103 dage siden) @ Gæst 20

Nu er det jo sådan at der hvor dobbeltdækkerne kører i dag, jeg formoder at de nye ellok skal bruges til at trække disse, ikke er elektrificeret. Og tidligst bliver det i 2018/2019 - ny bane København - Ringsted + Køge - Næstved. Sydbanen er vel udskudt på ubestemt tid pga. sammenhæng med Femern og Nordvestbanen kommer først i 2025!

Nye lokomotiver kan fås med ca. 1 års varsel, så tidligst i 2017 skal de vel bestilles.

Måske kunne det være en ide, at fremrykke Nordvestbanen, nu da Sydbanen er udskudt? Nordvestbanen kunne vel, med gammel (kendt) signalteknik være elektrificeret 2018!

Elektrificeringen til Esbjerg skal være afsluttet i næste år: http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=19271

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Peter Christensen, 8/11 2015, 19:36 (3103 dage siden) @ Gæst 20

Du er lidt vel optimistisk.
De fleste seriøse fabrikker i Europa har leveringstider på ca. 2 år fra kontraktdato.
Ikke fordi det tager tid grave malmen til jernet op og få den smeltet; der er bare mange ordre foran.

Herudover skal selve udbuddet skrives.......Med den fart DSB har på, så kan det også tage flere år. Selve udbudsprocessen kan også trækkes i langdrag (tager normalt mindst 1 år).
Selv med den bedste vilje, så ser vi ikke noget materiel før om 4 år (= 2019).
Det er lige dér hvor IC4 bliver utrolig god......gæt selv hvorfor DSB hænger i bremsen.
Skulle spådommene om IC4 fejle (og det har de jo aldrig gjort vel?), så bliver det fremtidens tog, som skal overtage og bl.a. bl.a. bl.a.
Der kan findes mange argumenter for ikke at foretage sig en dyt.

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af UTJ, 9/11 2015, 03:32 (3103 dage siden) @ Peter Christensen

Hvis man er tilhænger af udlicitering er det IKKE nogen god ide at poste flere midler i form af materiel ind i DSB. Lad DSB hygge sig med togsæt og få anternative operatører på banen med optimale materielanskaffelser (som kan være togsæt eller loko plus vogne).

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af LasseG, 8/11 2015, 21:44 (3103 dage siden) @ Gæst 20

Måske kunne det være en ide, at fremrykke Nordvestbanen, nu da Sydbanen er udskudt? Nordvestbanen kunne vel, med gammel (kendt) signalteknik være elektrificeret 2018!

Det er det Banedanmark allerede har gjort...

--
[image]

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Gæst 20, 9/11 2015, 07:43 (3103 dage siden) @ LasseG

Okay - det er nyt for mig!

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af glade-koege ⌂, køge, 9/11 2015, 07:46 (3103 dage siden) @ Gæst 20

Eneste sted jeg har læst om det er på ing.dk for er intet meldt ud fra bane nemlig..

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af LasseG, 9/11 2015, 12:04 (3102 dage siden) @ glade-koege

Eneste sted jeg har læst om det er på ing.dk for er intet meldt ud fra bane nemlig..

Der kommer nok ikke noget officielt før den revurderet tidsplanen for Femern er på plads...

--
[image]

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Gæst1, 9/11 2015, 13:02 (3102 dage siden) @ LasseG

Måske kunne det være en ide, at fremrykke Nordvestbanen, nu da Sydbanen er udskudt? Nordvestbanen kunne vel, med gammel (kendt) signalteknik være elektrificeret 2018!


Det er det Banedanmark allerede har gjort...

Dén kommer du nok til at uddybe, hvor du har fra :-)

Fornuftige løsninger er ikke just hverdagskost :-)

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af LasseG, 9/11 2015, 18:51 (3102 dage siden) @ Gæst1

Måske kunne det være en ide, at fremrykke Nordvestbanen, nu da Sydbanen er udskudt? Nordvestbanen kunne vel, med gammel (kendt) signalteknik være elektrificeret 2018!


Det er det Banedanmark allerede har gjort...


Dén kommer du nok til at uddybe, hvor du har fra :-)

Fornuftige løsninger er ikke just hverdagskost :-)

Det fortalte Banedanmarks Projektdirektør Jens Ole Kaslund ved et IDA arrangement om Femern den 27 oktober...

--
[image]

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Fysikeren, 9/11 2015, 19:28 (3102 dage siden) @ LasseG

Måske kunne det være en ide, at fremrykke Nordvestbanen, nu da Sydbanen er udskudt? Nordvestbanen kunne vel, med gammel (kendt) signalteknik være elektrificeret 2018!


Det er det Banedanmark allerede har gjort...


Dén kommer du nok til at uddybe, hvor du har fra :-)

Fornuftige løsninger er ikke just hverdagskost :-)


Det fortalte Banedanmarks Projektdirektør Jens Ole Kaslund ved et IDA arrangement om Femern den 27 oktober...

Synes sporadisk at have læst noget om fremrykket elektrificering af Ringsted-Næstved i forbindelse med Køge-Næstved. Hvad er status her?

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af LasseG, 9/11 2015, 21:35 (3102 dage siden) @ Fysikeren

Måske kunne det være en ide, at fremrykke Nordvestbanen, nu da Sydbanen er udskudt? Nordvestbanen kunne vel, med gammel (kendt) signalteknik være elektrificeret 2018!


Det er det Banedanmark allerede har gjort...


Dén kommer du nok til at uddybe, hvor du har fra :-)

Fornuftige løsninger er ikke just hverdagskost :-)


Det fortalte Banedanmarks Projektdirektør Jens Ole Kaslund ved et IDA arrangement om Femern den 27 oktober...


Synes sporadisk at have læst noget om fremrykket elektrificering af Ringsted-Næstved i forbindelse med Køge-Næstved. Hvad er status her?

Nu er det jo A/S Femern Landanlæg der skal betale det og som det er nu er alt kontraktunderskrivning standset. Så tidsplanen for Ringsted - Næstved er pt. ukendt udover at det dog ligger fast at Køge-Næstved vil blive elektrificeret først. Om det stadigt er A/S Femern Landanlæg der skal betale for elektrificeringen af selve Næstved station ved jeg ikke.

--
[image]

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Bent Jensen, Roskilde, 9/11 2015, 09:22 (3103 dage siden) @ Gæst 20

Jeg har ikke læst noget om at elektrificering af Køge Nord - Næstved er udskudt. med hensyn til Ringsted - Nykøbing Falster er der i øjeblikket ikke nogen tidsplan så vidt jeg ved, men man kunne vel med fordel gå i gang med det og samtidig begynde anlæg af ny Storstrømsbro ,det behøver man da ikke vente på Femarn forbindelsen. Ligner mere en
neddrosling af kollektiv trafik fra regeringens side.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Gæst 20, 9/11 2015, 09:43 (3103 dage siden) @ Bent Jensen

Nu hænger opgraderingen af Sydbanen og den nye bro over Storstrømmen jo sammen med Femern, meningen er jo at EU skal betale en del, så det er vist ikke bare lige at omprioritere!

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Frank Poulsen, 9/11 2015, 09:54 (3103 dage siden) @ Gæst 20

Mig bekendt blev forliget om Storstrømsbroen netop ikke en del af Fehmern forbindelsen, men et selvstændigt finansieret projekt. Men ja, el derned af er så vidt jeg husker en del af Fehmern. Desværre. Det burde vedtages uanset. Og de er jo allerede i øvrigt i fuld gang med ændring af broer osv.

Regeringen dropper nye ellokomotiver til dobbeltdækkervogne

af Gæst1, 9/11 2015, 13:07 (3102 dage siden) @ Frank Poulsen

Storstrømsbroen er ikke en del af Femern, men vil ramle med EUs anlægsloft, som Danmark desværre ser ud til at ramme. Derfor skal der udskydes offentlige investeringer i et par år, og med en udskydelse af Femern (hvis kassekredit skal betale for opgraderingen Ringsted - Holeby), så vil en Storstrømsbro ikke være så meget værd, hvis der ikke kommer sportilslutning :-)

Storstrømsbroen er altså finansieret, og man kan nok godt finde pengene til Ringsted - Holeby opgraderingen (evt kun Ringsted - Nykøbing F - eller Ringsted - Orehoved), men EUs anlægsloft rummer ikke plads til den aktivitet, der er politisk besluttet (og det uanset hvilken regering der måtte være)

Da DSB alligevel ikke ser ud til at få 200 km/t tog de næste ti års tid, giver det pludselig mening at elektrificere til Kalundborg istedet.

DSB ME1505 1
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak