Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CTC-Fjernstyring (Jernbanen i dag)

af Andreas Buus @, København N, 17/11 2015, 21:45 (3100 dage siden)

Hej Forum,

Da jeg igennem mange år har været interreseret i jernbanens infrastruktur, nærmere bestemt arbejdet som Banedanmarks trafikdisponenter udfører, har jeg haft stor glæde af de produkter som Railsoft i sin tid lavede;

Kmp Fredericia
FC Dianalund
FC Skagen

Railsoft havde gang i et meget spændende projekt, S-CTC, som desværre blev lagt på hylden år tilbage.

Jeg har nu fået kontakt til et lignende firma i England, SimSIG, som synes det kunne være interesant at lave en simulation af dansk CTC. Jeg står derfor og skal finde informationer (grafiske spor og signalplaner) for de områder der skal simuleres.

Jeg har fået kontakt til Banedanmarks tekniske bibliotek som er igang med at undersøge hvad de kan udlevere til "offentligheden".

Alligevel vil jeg spørge om der er nogen herinde der;

1 - Har kontakt til Jens Vestergaard (Manden bag Railsoft)?
2 - Har nogen form for viden om/råd til dette projekt?

Bedste Hilsener
Andreas Buus
a.buus@live.dk

CTC-Fjernstyring

af Jens V, 17/11 2015, 22:17 (3100 dage siden) @ Andreas Buus

Alligevel vil jeg spørge om der er nogen herinde der;

1 - Har kontakt til Jens Vestergaard (Manden bag Railsoft)?


Rolig nu! Det er kun fire dage siden, du mailede, og manden har faktisk været på (jernbane)udflugt stort set lige siden. :-)

Jeg er dog bange for, at jeg af flere grunde ikke kan hjælpe dig, men jeg vil med stor fornøjelse se frem til resultatet af dine/jeres anstrengelser. Det er et meget stort projekt, hvis det skal være realistisk. Og endnu større, hvis ikke I starter med en god portion baggrundsviden.

Husk også, at Banedanmarks nuværende fjernstyringssystemer er planlagt pensionerede inden for de næste år, så det risikerer at blive en historisk simulation, inden den kommer på gaden. Men det er måske i virkeligheden også en god ide... :-)

CTC-Fjernstyring

af Andreas Buus @, København N, 18/11 2015, 21:52 (3099 dage siden) @ Jens V

Hej Jens,

Du må undskylde min lidt korte tålmodighed;-) Jeg tænkte at din email adresse nok ikke var gyldig længere eftersom det er nogen år siden jeg skrev til dig sidst.
- Håber din udflugt gik godt trods forstyrrelser på email'en fra en ivrig Kjøvnhavner :-)

Helt enig, det er et stort projekt. Til at starte med fokusere vi på Roskilde, samt banen til Holbæk, for at få kodningen, aspekterne, layout samt interface korrekt - Eller så godt som.

Lykkedes dette, vil området formegentlig udvides, samt kodning af "problemer" der kan opstå.
Om det kommer til at ligne forbilledet 100% er jeg stadig i tvivl om, men det er trods alt bedre end ingen ting.

- Og som du også rigtig siger Jens, om 4 år er det nok ligeså meget jernbanehistorie som ledvogtere og arm-signaler. Så derfor skal "arbejdet" laves nu tænker jeg....

Jeg kan forstå at du af forskellige grunde ikke har mulighed for at hjælpe - alligevel tak fordi du alligevel svare på din egen efterlysning ;)

Jeg vil prøve at vedligeholde dialogen med BaneDK mht. at skaffe materiale/data.

Bedste Hilsener
Andreas

CTC-Fjernstyring

af Andreas Buus @, København N, 18/11 2015, 21:56 (3099 dage siden) @ Kaj

Hej Kaj,

Mange mange tak for linket - det er ikke 100% hvad jeg leder efter, men bestemt stadig brugbart.

Bedste Hilsener
Andreas Buus

CTC-Fjernstyring

af h087 ⌂, køge, 18/11 2015, 23:23 (3099 dage siden) @ Andreas Buus
redigeret af h087, 18/11 2015, 23:34

:-)

er det sådan nogle du skal bruge ?

[image]

så prøv at kigge her

http://www.rundremisen.dk/forumdisplay.php?fid=16

betinger dog en oprettelse som bruger for at skrive, klikke billeder større og downloade - men alle ( gæster ) kan se dem i mindre størrelse

under sporplaner eller sikring - der ligger nogle stykker og efterhånden vil der komme flere, når de forskellige stationssporplaner/sikringsplaner bliver lagt ind - dog vil de være fra forrige årtusinde dvs op til omkring 1970 - 1975 - men nyere vil ikke blive lagt ind foreløbig

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

CTC-Fjernstyring

af Andreas Buus @, København N, 19/11 2015, 11:24 (3099 dage siden) @ h087

Tak for linket h087

Det er lige sådanne planer jeg mangler. At de nyeste på siden er fra 1975 er selvf. lidt problematisk idet simulatoren skal gengive banenettet anno 2013.

Men på nettop sådanne planer som du har vist billed af, kan man se de enkelte sporisolationer på stationen.

- Nogen som ved, om banedanmark har data over længden på de enkelte isolationer, eller om dette er ligegyldigt i forbindelse med etablering af sikringsanlæg i virkeligheden?

Bedste Hilsener, og tak for tippet ;)
Andreas Buus

CTC-Fjernstyring

af Timolsen93, 18/11 2015, 23:27 (3099 dage siden) @ Andreas Buus

Hej Anders.

Husk når man snakker fjernstyring har baneDk mange typer inden for CTC fjernstyring. :-)

RCTC
BCTC
TCTC
XCTC
DCTC

CTC-Fjernstyring

af Jens V, 19/11 2015, 06:02 (3099 dage siden) @ Timolsen93

Husk når man snakker fjernstyring har baneDk mange typer inden for CTC fjernstyring. :-)

RCTC
BCTC
TCTC
XCTC
DCTC


Men når der tales om en bestemt strækning - her Roskilde mod Holbæk/Kalundborg - er typen jo givet. :-)

CTC-Fjernstyring

af Andreas Buus @, København N, 19/11 2015, 11:27 (3099 dage siden) @ Timolsen93

Hej Timolsen93,

Tak for tippet - var jeg faktisk ikke.

Har du mulighed for, kort at forklare hvad forskellen er?

Er klar over at den form for CTC som bl.a. bliver brugt nogen steder i Jylland og som er produceret af Siemens, har et helt andet layout/interface end den der bliver brugt på fjernbanen i
FC København/Roskilde/Fredericia.

Mange tak, bedste hilsener
Andreas :)

CTC-Fjernstyring

af Timolsen93, 19/11 2015, 14:02 (3099 dage siden) @ Andreas Buus
redigeret af Timolsen93, 19/11 2015, 14:15

Hej ANDREAS, min telefon synes åbenbart du skulle hedde Anders i tidligere opslag.

Altså når man snakker fjernstyringstyper er det mange forskellige, og det ville være et kæmpe emne. men kort fortalt er det forskellige virkemåder fjernstyringen "snakker" med sikringsanlæggene på. Jeg er langt fra specialist i de forskellige typer, og arbejder primært med den type der hedder DCTC.

Den du søger er nok den type der hedder DCTC som er en skærmbaseret fjernstyring hvor kommunikationen ud til sikringsanlæggene foregår via en datamat gennem lysleder kabler ud på stationen til to servere/FWK, som eksekvere noget data til en handling og sender nogle indikeringer retur til visning på skærmene.[image][/img][/img]


RCTC er en relæ baseret fjernstyring. (trykknapper)
TCTC er baseret på tonefrekvenser, hvor hvert objekt i sikringsanlægget har en frekvens, og man på den måde kommunikerer til stationen. (trykknapper)
BCTC kender jeg ikke meget til.
XCTC er den type S-banen bruger.
Sicas som styrer grenaa-banen er en "hylde-varer" fra siemens, som er et fuldelektronisk anlæg, styret på PC.

CTC-Fjernstyring

af Andreas Buus @, København N, 19/11 2015, 15:24 (3099 dage siden) @ Timolsen93

Helt i orden med navnet Tim, kommer selv til nogen gang at fremstå som en 5 årig i sms'er takket være auto-korrektionen på telefonen...

Og mange tak for forklaringen, har godt hørt/læst lidt om de forskellige metoder men anede ikke at de hver i sær har deres forkortelse i "CTC-familien".

Du har helt ret, det er DCTC systemet som simulatoren skal genskabe.
- Tak for billedet, er meget interessant at se hvordan layoutet er på jeres skærme. Vil lige i samme omgang høre om det er normalt at i har akseltællerenes numre vist, ligesom på billedet?


I SimSig's nuværende simulatorer har de funktionen ARS(Automatic Route Setting) som på mange måder ligner Dansk AS drift, hvor det efter min forståelse, er togets nummer der bestemmer hvilket togvej der skal stilles, ved normal drift?

Bedste hilsener
Andreas

CTC-Fjernstyring

af Timolsen93, 19/11 2015, 15:46 (3099 dage siden) @ Andreas Buus

De steder vi har akseltæller som togdetektering er hver tæller repræsenteret som nummer. dels fordi det også er nummeret på det dækkende hovedsignal, men også fordi det på den linjeblok type er muligt i nogle tilfælde at nulstille udstyret.


og ja mht. til AS-drift har du fuldstændig ret. hvert tog kører med et tognr. som har tilknyttet en køreplan, og det er så den plan som bestemmer hvilket spor toget trækker signal til.

- meget forenklet.

CTC-Fjernstyring

af jaer, 19/11 2015, 16:18 (3099 dage siden) @ Andreas Buus

Andreas, er du opmærksom på disse her:
Banenorm - betjeningsflade.
Oversigt

BCTC-en er også et datamat-baseret system (finere ord for PC-er/server), men skærm-interface.

Og så er der jo S-DCTC-systemet, som findes i (R?)FC Esbjerg, som er med mosaik-tavler, men uden ret meget automatik.

Hvorfor har du fokus på strækningen Roskilde-Holbæk? Den er da dødtrist rent trafikmæssigt.

/Jan

CTC-Fjernstyring

af Andreas Buus @, København N, 20/11 2015, 08:51 (3098 dage siden) @ jaer

Hej Jan,

Tak for dine links.

- "Banenormen" kendte jeg godt, mener det er Siemens der har udviklet det. Dette system er ikke det der ønskes med simulatoren.

Hvad jeg dog ikke ved, er hvilke strejkninger der styres med dette system?

Tak for linket til BaneDK's side, det lille informations-hjørne havde jeg helt glemt :)

Grunden til at der fokuseres på Roskilde Kalundborg/Jyderup(fra før det nye dobbeltspor), er fordi denne strejkning har stort set alt, og da det meste skal kodes fra bunden er det en overkommelig strejkning at gå igang med.
Med alt mener jeg:

Dobbeltspor, Enkeltspor, krydsningsstationer, afgrenning til sidebaner, overkørsler og ranger-anlæg.
- Hvad den dog ikke har så meget af, er Blokafsnit...

Bedste Hilsener
Andreas

CTC-Fjernstyring

af jaer, 20/11 2015, 17:26 (3098 dage siden) @ Andreas Buus

Hej Jan,

Tak for dine links.

- "Banenormen" kendte jeg godt, mener det er Siemens der har udviklet det. Dette system er ikke det der ønskes med simulatoren.

Enig, uds over at det nok ikke er Siemens, men "inspirationen" fejler nok intet. Dog er det principielt den norm, som alle nye fjernstyringssystemer skal følge, men jeg tænke, at du kunne anvende den til inspiration/baggrundsviden.

Hvad jeg dog ikke ved, er hvilke strejkninger der styres med dette system?

DCTC findes på strækningerne:
Hg-Kh-Ro-Od-Fa-Pa (alle de nævnte stationer er lokalt betjente)
(Fa) - Vj
(Ro) - Kb

(og jeg gider ikke høre brok fra de, der ikke kan telegrafbetegnelserne: Lær dem eller brug Google til at finde stationsforkortelser).

Tak for linket til BaneDK's side, det lille informations-hjørne havde jeg helt glemt :)

Grunden til at der fokuseres på Roskilde Kalundborg/Jyderup(fra før det nye dobbeltspor), er fordi denne strejkning har stort set alt, og da det meste skal kodes fra bunden er det en overkommelig strejkning at gå igang med.
Med alt mener jeg:

Dobbeltspor, Enkeltspor, krydsningsstationer, afgrenning til sidebaner, overkørsler og ranger-anlæg.
- Hvad den dog ikke har så meget af, er Blokafsnit...

Ja, men meget ensartet trafik. Bemærk dog, at det er begrænset, hvad man fjernstyrer af "rangeranlæg" (faktisk intet).

/Jan

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak