Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Stålormen på en lørdag (Jernbanen i dag)

af Johnni Lassen ⌂, 30/1 2016, 19:21 (3008 dage siden)

...kørte i dag 11 vogne med stålplader fra Frederiksværk til Høje Tåstrup med DB Schenker MZ 1456.
[image]
[image]
Fredensborg 30-01-2016.

Videklip kan ses her:

https://www.youtube.com/watch?v=I2TotCVy8h8

Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Stålormen på en lørdag

af Claus C Klausen @, 30/1 2016, 22:24 (3008 dage siden) @ Johnni Lassen

Ja; turen på en Lørdag!

Det var vi ligesom tvunget til da der var sporskifte problemer da vi skulle derop torsdag aften.

Det var nemlig min tur til at kører derop, men jeg blev stoppet lige før Nyborg. Jeg kører i bil fra Taulov til Høje Taastrup. For køre med toget op til Frederiksværk og tilbage igen.

Men vi prøver igen på tirsdag.

Men så var der da en rigtigt god lejlighed til at få nogle billeder/videoer i kassen.


God Weekend til Jer Alle

Stålormen på en lørdag

af Casper, 31/1 2016, 03:42 (3008 dage siden) @ Claus C Klausen

Så den kører altså via Snekkersten?

Er det mange år siden man kørte godstog på Hillerød-Hellerup?

Og er ståltoget det eneste tilbageværende godstog på Kystbanen?

Bruger den godsringbanen i København, eller er den spærret for trafik?

Stålormen på en lørdag

af steenth, 31/1 2016, 10:43 (3008 dage siden) @ Casper

Så den kører altså via Snekkersten?

Er det mange år siden man kørte godstog på Hillerød-Hellerup?

Jep. Men S-togtrafikken gør man det er blevet svært at gøre det.

Bruger den godsringbanen i København, eller er den spærret for trafik?

Man kan ikke mere kører fra (gods)ringbanen direkte til vestbanen, da sporet er blevet nedlagt, da man ombygget til S-tog, som kører i dag på strækningen.

Stålormen på en lørdag

af Kaj, 31/1 2016, 13:13 (3008 dage siden) @ Casper

S banen er klassificeret som bybane, derfor er det ikke tilladt at køre gods her.

Så selvom der er/var plads må godstog ikke køre her.

Stålormen på en lørdag

af gæst, 31/1 2016, 14:08 (3008 dage siden) @ Kaj

S banen er klassificeret som bybane, derfor er det ikke tilladt at køre gods her.


Står det skrevet nogen steder eller det dine regler?
Jeg er helt med på, at det nærmest er umuligt, når det nye signalsystem kommer, men godstog er da set på S-banen ;-)

Stålormen på en lørdag

af Peter Christensen, 31/1 2016, 16:19 (3008 dage siden) @ gæst

Aner ikke hvilken klassificering der er brugt af S-banen. Mener dog at et krav som HKT på lokomotiverne var den reelle grund til at den lige linje til København/Høje Tåstrup ikke kunne bruges.
Uanset årsag står det tilbage at i snart "en del år" har godstoget med relation til stålvalseværket taget den lange (og i mine øje tossede) omvej via Snekkersten.
Det kniber med at huske hvornår toget måtte rundt med omløb her og der. Nedenstående er taget i maj 2008 og dengang kørtes via Snekkersten.

[image]

Stålormen på en lørdag

af en gæst, 31/1 2016, 16:50 (3008 dage siden) @ Peter Christensen

Mener dog at et krav som HKT på lokomotiverne

Tog uden virksomt togkontrolanlæg kan ekspederes efter reglerne i SIN-G instruks 13
Mene som skrevet tidligere bliver det sikkert ikke muligt at fremføre som tog, når der indføres nyt signalsystem på S-banen (og heller ikke på fjernbanerne).

Avatar

Stålormen på en lørdag

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/1 2016, 22:50 (3007 dage siden) @ en gæst

Mener som skrevet tidligere bliver det sikkert ikke muligt at fremføre som tog, når der indføres nyt signalsystem på S-banen (og heller ikke på fjernbanerne).

Jo, hvis lokomotivet har CBTC til S-banen og ERMTS til fjernbanen, men den dobbeltdækning er nok ikke økonomisk forsvarlig.
Dog kunne man godt forestille sig nogle lokomotiver udrustet med CBTC Lite (til troljer mm.) så der kan køres arbejds-, slibe- og sprøjtetog også på S-banen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Stålormen på en lørdag

af en gæst, 31/1 2016, 22:56 (3007 dage siden) @ Michael Deichmann

Jo, hvis lokomotivet har CBTC til S-banen og ERMTS til fjernbanen, men den dobbeltdækning er nok ikke økonomisk forsvarlig.

Netop. Lokaltogs Mx får indbygget CBTC men må, så vidt det vides, ikke anvendes til egentlig godskørsel.

Avatar

Stålormen på en lørdag

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/1 2016, 23:01 (3007 dage siden) @ en gæst

Jo, hvis lokomotivet har CBTC til S-banen og ERMTS til fjernbanen, men den dobbeltdækning er nok ikke økonomisk forsvarlig.


Netop. Lokaltogs Mx får indbygget CBTC men må, så vidt det vides, ikke anvendes til egentlig godskørsel.

Lokalbanen må ikke køre gods, så derfor kommer deres MX ikke til at køre gods.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Stålormen på en lørdag

af en gæst, 31/1 2016, 23:06 (3007 dage siden) @ Michael Deichmann

Jo, hvis lokomotivet har CBTC til S-banen og ERMTS til fjernbanen, men den dobbeltdækning er nok ikke økonomisk forsvarlig.


Netop. Lokaltogs Mx får indbygget CBTC men må, så vidt det vides, ikke anvendes til egentlig godskørsel.


Lokalbanen må ikke køre gods, så derfor kommer deres MX ikke til at køre gods.


Længe leve bureaukratiet, hurra, hurra, hurraaaaaaaa :-D :-D :-D

Stålormen på en lørdag

af jmp ⌂, Vejle, 1/2 2016, 11:38 (3007 dage siden) @ Michael Deichmann

Lokalbanen må ikke køre gods, så derfor kommer deres MX ikke til at køre gods.


Men de må vel gerne leje deres MX ud til en godsoperatør?

Altså lige som når Mjba personale og lokomotiv bruges til DB Schenkers godstog Rønland-Herning.

Jan

Stålormen på en lørdag

af Niels Munch, 1/2 2016, 11:49 (3007 dage siden) @ jmp

Lokalbanen må ikke køre gods, så derfor kommer deres MX ikke til at køre gods.

Men de må vel gerne leje deres MX ud til en godsoperatør?

Altså lige som når Mjba personale og lokomotiv bruges til DB Schenkers godstog Rønland-Herning.


Ja, det må en privatbane godt, ligesom man må stille egen infrastruktur til rådighed for (tildele kanaler til) anden operatør.

M.v.h.
Niels

Avatar

Stålormen på en lørdag

af Morten Beck, Græsted, 1/2 2016, 15:47 (3007 dage siden) @ Michael Deichmann

Så vidt jeg er orienteret, så er grunden til der er CBTC på MX 16, at den skal kunne køre til Nærumbanen og hente og bringe Regiosprinterne til og fra værksted.

Men mon ikke det også gør, at den kan bruges til at køre skærver og andet til Nærumbanen ved vedligeholdelse?.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Stålormen (Gods på S-banen)

af Tore RN, København, 1/2 2016, 16:47 (3007 dage siden) @ Peter Christensen

Det er nok rigtigt at man ikke kan køre gods på S-banen nu, pga. diverse regler.

Men dengang lokalbanens Røde HFHJ MX´ere kørte ståltoget, kørte det altså via S-banen (Høje Taastrup - Hillerød) :-)

I 2007 kørte ståltoget ikke, fordi ledelsen ikke ville betale for renoveringen af de tre HFHJ MX´ere, og de blev derfor solgt til BLDX.

I 2008 Kom der gang i kørslerne igen, men denne gang foregik det med CFL Cargo, og toget kørte nu Ringsted - Frederiksværk via Snekkersten og Hillerød.

Dit flotte billede er altså taget lidt efter CFL Cargo havde overtaget kørslerne i 2008.

Mvh Tore

Stålormen (Gods på S-banen)

af Niels Munch, 1/2 2016, 17:27 (3007 dage siden) @ Tore RN

I 2007 kørte ståltoget ikke, fordi ledelsen ikke ville betale for renoveringen af de tre HFHJ MX´ere, og de blev derfor solgt til BLDX.


Det er noget sludder, for pr. 01.01.2007 trådte strukturreformen i kraft, og i forbindelse med fastlæggelsen af det fremtidige ejerskab for privatbanerne blev det slået endeligt fast, at privatbanerne ikke kunne udføre godstransport i eget regi. Derfor solgte Hovedstadens Lokalbaner A/S de 3 Mx, men beholdt Mx 16 som tjenestelokomotiv.

M.v.h.
Niels

Stålormen (Gods på S-banen)

af ASN, 4/2 2016, 19:06 (3003 dage siden) @ Niels Munch

I 2007 kørte ståltoget ikke, fordi ledelsen ikke ville betale for renoveringen af de tre HFHJ MX´ere, og de blev derfor solgt til BLDX.

Det er noget sludder, for pr. 01.01.2007 trådte strukturreformen i kraft, og i forbindelse med fastlæggelsen af det fremtidige ejerskab for privatbanerne blev det slået endeligt fast, at privatbanerne ikke kunne udføre godstransport i eget regi. Derfor solgte Hovedstadens Lokalbaner A/S de 3 Mx, men beholdt Mx 16 som tjenestelokomotiv.

M.v.h.
Niels

Tja, strukturreformen gælder vel også i Vestjylland?? De fandt en løsning fordi de ville løsningen!

mvh, Allan

Stålormen (Gods på S-banen)

af Niels Munch, 4/2 2016, 20:01 (3003 dage siden) @ ASN

I 2007 kørte ståltoget ikke, fordi ledelsen ikke ville betale for renoveringen af de tre HFHJ MX´ere, og de blev derfor solgt til BLDX.

Det er noget sludder, for pr. 01.01.2007 trådte strukturreformen i kraft, og i forbindelse med fastlæggelsen af det fremtidige ejerskab for privatbanerne blev det slået endeligt fast, at privatbanerne ikke kunne udføre godstransport i eget regi. Derfor solgte Hovedstadens Lokalbaner A/S de 3 Mx, men beholdt Mx 16 som tjenestelokomotiv.

M.v.h.
Niels


Tja, strukturreformen gælder vel også i Vestjylland?? De fandt en løsning fordi de ville løsningen!

mvh, Allan


Der blev, så vidt jeg kan se, også fundet en løsning vedr. "Stålormen". Løsningen er blot anderledes end den i Jylland.

M.v.h.
Niels

Stålormen (Gods på S-banen)

af Gæst, 4/2 2016, 20:51 (3003 dage siden) @ Niels Munch

At løsningen blev anderledes skyldes måske også, at Lemvig banen fik en MY i 2001 med ATC-anlæg og et 400.000 km eftersyn i rygsækken. HFHJ havde tre udslidte MX uden ATC (erhvervet i 1989) der skulle postes x antal millioner i.

Stålormen (Gods på S-banen)

af Niels Munch, 4/2 2016, 20:54 (3003 dage siden) @ Gæst

At løsningen blev anderledes skyldes måske også, at Lemvig banen fik en MY i 2001 med ATC-anlæg og et 400.000 km eftersyn i rygsækken. HFHJ havde tre udslidte MX uden ATC (erhvervet i 1989) der skulle postes x antal millioner i.


Præcis, forskellige forudsætninger giver forskellige løsninger.

Stålormen på en lørdag

af Kaj, 1/2 2016, 07:41 (3007 dage siden) @ gæst

Det fremgår af Banedanmarks netredegørelse, bilag 3.1c hvilke strækninger, som er åbne for godskørsel.

http://www.bane.dk/visArtikelBred.asp?artikelID=23606

Som det fremgår er S banen ikke tegnet op, hvorfor der ikke må køre gods her. Og det må der ikke fordi S banen er undtaget fra interoperabilitetsdirektivet.

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=posting&id=107177&back=entry

Se også her:

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Jernbanesikkerhed/2010/05/20100504...

Af Trafikstyrelsens hjemmeside fremgår her bl.a:

Interoperabilitetssdirektivet gælder for hele det europæiske jernbanenet, med undtagelse af den infrastruktur og de køretøjer, som medlemsstaterne undtager fra direktivets anvendelse. Følgende infrastruktur og køretøjer undtages i Danmark:

1) metroer, sporvogne og andre letbanesystemer.

2) net, der funktionsmæssigt er adskilt fra resten af jernbanesystemet, og som kun er beregnet til personbefordring i lokal-, by- og forstadsområder, samt jernbanevirksomheder, der udelukkende opererer på disse net. Det vil sige, at S-togs nettet er undtaget.

Mit gæt er at man har vurderet i Danmark at det vil være for dyrt at gøre S banen interoperabelt, fordi der skulle køre enkelte godstog!

Stålormen på en lørdag

af Niels Bak, 1/2 2016, 08:42 (3007 dage siden) @ Kaj

Det fremgår af Banedanmarks netredegørelse, bilag 3.1c hvilke strækninger, som er åbne for godskørsel.

http://www.bane.dk/visArtikelBred.asp?artikelID=23606

Som det fremgår er S banen ikke tegnet op, hvorfor der ikke må køre gods her. Og det må der ikke fordi S banen er undtaget fra interoperabilitetsdirektivet.

Når jeg kigger på kortet i linket, så er netop Nordbanen og Køge Bugt-banen da med som åbne for godstrafik, men ikke Frederikssunds- og Farumfingrene.

Jeg kan huske jeg tidligere har set et kort (måske en gammel netredegørelse), hvor S-banen var skrevet ind som noget i retning af "godskørsel kun muligt under særlige forhold". Så jeg tænker at i hvert fald dele af S-banenettet i princippet er åbent for godstog, men det sker kun hvis der virkelig ikke er andre muligheder og kun med stort besvær. Altså i praksis ikke...

Stålormen på en lørdag

af Gæst 20, 1/2 2016, 09:55 (3007 dage siden) @ Niels Bak

Der er noget "krims krams" på Køge bugt, men Nordbanen forekommer vist ikke. Hillerød er der og banerne deroppe, sågar Nærumbanen!

Avatar

Stålormen på en lørdag - godsbaner mm.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/2 2016, 15:00 (3007 dage siden) @ Gæst 20

Der er noget "krims krams" på Køge bugt, men Nordbanen forekommer vist ikke. Hillerød er der og banerne deroppe, sågar Nærumbanen!

Det er kystbanen der kan køres gods på - og Lillenord - men ikke Nordbanen til Hillerød.
Der er flere sjove ting ved det kort - du kan åbenbart også køre gods til Gedser......

Men det generelle kort over jernbaner har endnu både banen til Grindsted og Tønder-Tinglev.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Stålormen på en lørdag

af steenth, 31/1 2016, 21:49 (3007 dage siden) @ Kaj

S banen er klassificeret som bybane, derfor er det ikke tilladt at køre gods her.

Godstog er skrevet ind de operations regler til de nye siganlsystem på S-tog. Det som mangler er et godsoperatør har et lokomotiv som kan kører på S-tog med den nødvendig udstyr. Lokalbanens Mx har de nødvendig udstyr, men den skal vel bruges til at trække deres togsæt på S-togstrækningen. Fx til/fra Nærumbanen.

Stålormen på en lørdag

af Tore RN, 31/1 2016, 03:50 (3008 dage siden) @ Claus C Klausen

Tirsdag aften blev det kørt (næsten) planmæssigt med indlejet MY1158 fra contec

Det var også et flot syn :-)

Ellers tak Johnni for gode billeder og video af kørsel med stål

Mvh Tore

Stålormen på en lørdag

af gæsten, 31/1 2016, 06:24 (3008 dage siden) @ Johnni Lassen

...kørte i dag 11 vogne med stålplader fra Frederiksværk til Høje Tåstrup med DB Schenker MZ 1456.
[image]
[image]
Fredensborg 30-01-2016.

Videklip kan ses her:

https://www.youtube.com/watch?v=I2TotCVy8h8

Mvh Johnni Lassen


Husk også at tage billeder og videoer i Hillerød med de eksisterende signaler. Om nogle dage (??) vil der se helt anderledes ud (nyt signalsystem på s-banen)!!
Hvordan godstoget så kommer igennem Hillerød station er en helt anden sag.

Stålormen på en lørdag

af Claus C Klausen @, 31/1 2016, 11:02 (3008 dage siden) @ gæsten

Husk også at tage billeder og videoer i Hillerød med de eksisterende signaler. Om nogle dage (??) vil der se helt anderledes ud (nyt signalsystem på s-banen)!!
Hvordan godstoget så kommer igennem Hillerød station er en helt anden sag.

Hej

Ifølge de oplysninger vi har fået, skal der en mand fra BaneDanmark fysisk ud og aflåse et sporskifte i Hillerød for at vi kan køre tværs over S-togs- sporene. Men lad os nu se hvordan den bliver.

Jeg skal prøve at huske at give Jer informationen om hvordan det foregår rent praktisk når det bliver aktuelt. Hvis der ikke kommer noget i vejen er det nemlig mig der har turen de næste 2 uger.

Vedrørende índlejet Contec MY - årsagen har været nedbrud på MZ - Og da kunden i øjeblikket har mange tons, var MY´er altså for lille til dette arbejde max 800 tons - og så må du ikke holde for stop ind til Fredensborg, så har du problemer med at sætte igang igen, Mz klare nemt 1200 tons.

I øvrigt tak for den fine video og tilhørende billeder.

God Weekend

Claus C Klausen
DB Schenker

Stålormen på en lørdag

af a.nissen, 31/1 2016, 13:05 (3008 dage siden) @ Claus C Klausen

Hvad er grunden til, at man ikke må holde for stop ind til Fredensborg? Stigningen eller erfaring for glatte skinner ved skoven?

Stålormen på en lørdag

af Claus C Klausen, 31/1 2016, 16:27 (3008 dage siden) @ a.nissen

Hvad er grunden til, at man ikke må holde for stop ind til Fredensborg? Stigningen eller erfaring for glatte skinner ved skoven?


Netop:

Indkørslessignalet står så man kommer til at holde på en stigning og i en kurve. Og med fedtede skinner (finregn) er det meget svært at sætte igang igen. Prøvede det før Jul, det gik i skridt gang og med masser af hjulslip, men det lykkedes dog alligevel. Så vi snakker altid med Hillerød hvis vejret er dårlig.

Mvh
¨
Claus C Klausen

Stålormen på en lørdag

af Claus C Klausen, Fredericia, 31/1 2016, 16:35 (3008 dage siden) @ Claus C Klausen

Hvad er grunden til, at man ikke må holde for stop ind til Fredensborg? Stigningen eller erfaring for glatte skinner ved skoven?

Netop:

Indkørslessignalet står så man kommer til at holde på en stigning og i en kurve. Og med fedtede skinner (finregn) er det meget svært at sætte igang igen. Prøvede det før Jul, det gik i skridt gang og med masser af hjulslip, men det lykkedes dog alligevel. Så vi snakker altid med Hillerød hvis vejret er dårlig.

Mvh
¨
Claus C Klausen

Rettelse: Der er selvfølgelig tale om kørselsretning fra Hillerød mod Snekkersten, den anden vej ikke noget problem.

Stålormen på en lørdag

af Peter Sloots, 31/1 2016, 20:24 (3007 dage siden) @ Johnni Lassen

Også en lørdag - Store Hestehave lørdag den 11. april 1981:
[image]

PS

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak