Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udbud af togtrafik i Norge

af Eriksen, 5/2 2016, 13:57 (3004 dage siden) @ Gæst 20

Troede da ikke nordmændene var lige så dumme som danskerne, dårligere tog og dårligere service. Ved godt at DSB heller ikke har den bedste service mere, men det kan vi jo takke politikerne for langt hen af vejen.

Udbud af togtrafik i Norge

af Gæst 20, 5/2 2016, 14:09 (3004 dage siden) @ Eriksen

Jeg tror at dette emne handler meget om religion og ikke så meget fakta!

Udbud af togtrafik i Norge

af Gæst1, 6/2 2016, 12:24 (3003 dage siden) @ Eriksen

Interessant at du forventer, at DSB ville kunne køre med bedre service end Arriva på strækningerne i det jyske. Mon ikke DSB stadig havde kørt med MR?

Næsten lige så interessant er din ide om, at det er politikernes skyld, at DSB leverer dårlig service. Det er altså lidt for nemt. Det er DSB selv, der har formået at skabe en enorm gæld, og købt nogle håbløse tog, som da de ikke virkede, fik DSB til at kaste sig ud i at lave dem selv. Til gengæld har politikerne forhindret at DSB går konkurs, og betaler derfor med åbne øjne, en temmelig stor betaling til DSB, i håb om, at gælden en dag er væk, og man så kan se på, hvordan man får passagererne tilbage i togene. Der kommer jo ikke til at ske noget som helst de kommende 5-6 år - uagtet at det kan gøres hurtigere, og at alle partier har været ude med visioner om bedre/billigere trafik.

DSBs fokus er alene at reducere gælden. Passagererne kommer i anden række, og der må gerne være lidt færre af dem. Om den åbentlyst høje kontraktbetaling så i virkeligheden er statsstøtte for at afdrage på gælden, er et andet spørgsmål. Men DSB har absolut ingen grund til at være utilfredse med politikerne.

Der er enormt potentiale for at gøre jernbanen attraktiv igen, men her deler jeg din skepsis ved, om man i Danmark er "kloge" nok til at lave kontrakter (enten med DSB eller andre), der fokuserer på at få flere rejsende og bedre effektivitet i jernbanen.

Formentlig vil fokus ved et udbud være på at spare penge, og gennemføre processen helt efter bogen, og så vælge den billigste, uden skelen til, om det rent faktisk også er den bedste.

Udbud af togtrafik i Norge

af Arne W, 6/2 2016, 23:07 (3002 dage siden) @ Gæst1

Vrøvle vrøvle, mig bekendt var det politikerne der stoppede el-procjektet i tidernes morgen. Elleres havde vi jo nok i dag haft endnu flere eltog. Der er masser passager i togene, tallet er stignende.

Måske DSB stadig kører med MR, men de er da stadig langt at foretrække i forhold til Lint-togene, støj, træk, elendige sæder. Den eneste fordel ved Linten er at den nok er mere miljø venlig end MR.

Trafikministere har igen været ude og tage en stor pose penge fra DSB. Så man er nød til endnu mere at skære ned på togpersonalet i togene m.m.

Muligvis nogle ying kunne gørers bedre eller billigere, men i den sidste ende tror jeg ikke man spare en skid på at udlicitere. Ud over dårligere service for passagerne.

Flere eksempler på at bl.a. Arriva bare aflyser tobg og henviser til næste tog. Ikke noget med en bus i stedet for.

Udbud af togtrafik i Norge

af glade-koege ⌂, køge, 7/2 2016, 08:28 (3002 dage siden) @ Arne W

Vrøvle vrøvle, mig bekendt var det politikerne der stoppede el-procjektet i tidernes morgen. Elleres havde vi jo nok i dag haft endnu flere eltog. Der er masser passager i togene, tallet er stignende.

Måske DSB stadig kører med MR, men de er da stadig langt at foretrække i forhold til Lint-togene, støj, træk, elendige sæder. Den eneste fordel ved Linten er at den nok er mere miljø venlig end MR.

Trafikministere har igen været ude og tage en stor pose penge fra DSB. Så man er nød til endnu mere at skære ned på togpersonalet i togene m.m.

Muligvis nogle ying kunne gørers bedre eller billigere, men i den sidste ende tror jeg ikke man spare en skid på at udlicitere. Ud over dårligere service for passagerne.

Flere eksempler på at bl.a. Arriva bare aflyser tobg og henviser til næste tog. Ikke noget med en bus i stedet for.

Der ryger også flere afgange i k17 og s17 da DSB skal skære ned så forvent snart kun tog mellem 6 og 18.. Staten som vil ha dem fjernet

DSB ME1533

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak