Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langelandsbanen (Generelt)

af Mogens Christensen, 8/2 2016, 18:08 (3000 dage siden)

Ved anlægget af Langelandsbanen havde Fibiger og Villefranche først tipvognstog på øen i forbindelse med anlægget af banen.
Da der var lagt skinner fik de et tenderlokomotiv og nogle grusvogne til øen til transport af skinner, sveller og grus. Ved færdiggørelsen af opfyldningsarbejdet, har der været en arbejdsmaskine "Harboør" (lokomotiv?). Min oldefar fik knust en arm mellem arbejdsmaskinen "Harboøre"og en grusvogn ved færdiggørelsen af banen. Er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om disse lokomotiver ??
Jeg har hørt at der findes oplysninger på lokalarkivet i Slangerup, men en henvendelse har ikke givet resultat.

Avatar

Langelandsbanen - lokomotivet Harboør

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/2 2016, 18:31 (3000 dage siden) @ Mogens Christensen

Ved anlægget af Langelandsbanen havde Fibiger og Villefranche først tipvognstog på øen i forbindelse med anlægget af banen.
Da der var lagt skinner fik de et tenderlokomotiv og nogle grusvogne til øen til transport af skinner, sveller og grus. Ved færdiggørelsen af opfyldningsarbejdet, har der været en arbejdsmaskine "Harboør" (lokomotiv?). Min oldefar fik knust en arm mellem arbejdsmaskinen "Harboøre"og en grusvogn ved færdiggørelsen af banen. Er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om disse lokomotiver ??
Jeg har hørt at der findes oplysninger på lokalarkivet i Slangerup, men en henvendelse har ikke givet resultat.


Jeg ved ikke, hvor meget det kan hjælpe dig. Min farfar var en form for entreprenør/underentreprenør på Langelandsbanen. Vi har tidligere været inde på ham - og lokomotivet Harboør - her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=31486

Billedlinket i det oprindelige indlæg er gået dødt, men et nyt er her.

Jeg er sikker på, at indistribaneeksperterne kan fortælle mere.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

Langelandsbanen

af Stefan @, Hørsholm, 9/2 2016, 06:31 (2999 dage siden) @ Mogens Christensen

Lidt OT: Hvorfor skulle lokalarkivet i Slangerup (Nordsjælland) have materiale om anlæggelsen af Langelandsbanen ??

Langelandsbanen

af Bent Hansen @, 10/2 2016, 22:14 (2997 dage siden) @ Stefan

Hej.

Fordi de var omvandrende. Derfor havde de billeder fra de ligeledes omvandrende "postkortfotografer" fra byggepladser over hele landet. De pensioneredes fra deres sidste arbejdsplads, og deres skotøjsæske med foto endte måske på det lokalhistoriske arkiv eller blev blot smidt ud. efter deres død. Lokalarkivet stod nu med en kæmpe opgave at bestemme fotoene, som der naturligvis ikke var skrevet bag på. Det gør du jo - naturligvis?

Jeg har set mange morsomme bestemmelser, og jeg har henvendt mig til mange lokalarkiver og tilbudt min hjælp med bestemmelse. Kun sjældent retter arkivet, og endnu sjældnere siger de tak. Jeg har to tilfælde, hvor vi blev uvenner, men har senere haft den glæde at deres efterfølger efter deres død har henvendt sig uopfordret for helt forfra at bestemme arkivets fotos!

Jeg har været på arkiver, hvor 10 - 50 % af industrbanefotoene var bestemt forkert.

Om en omvandrende lokomotivførers arbejdspladser har Guldvang sikkert skrevet i sin bog. Det var om Berlineren! Alfred Hansens far. Hvis ikke, har jeg filen.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak