Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad sker der med en havareret togvogn? (Generelt)

af Gæst, 2/3 2016, 16:46 (2979 dage siden)

Hej alle,

Jeg har netop kigget store dele af databasen igennem og fundet flere billeder af havarier. Bl.a. Kølkærulykken samt havariet ml. et MF-sæt (61) samt et MR-sæt i Mundelstrup i 1994. Jeg kan se på billederne, at togene herefter er blevet reparerede og igen er indgået i drift. Mit spørgsmål er, hvorvidt det kun er den ødelagte del af vognen, der udskiftes og en nye del "sættes sammen" med den gamle eller om det er hele vognen, der skiftes?

På forhånd tak. :-)

Hvad sker der med en havareret togvogn?

af Thomas Jespersen, 2/3 2016, 17:36 (2979 dage siden) @ Gæst

Det grundlæggende er om bundrammen er blevet skæv. Hvis den er det, så bliver det som regel udrangeret.

Der selvfølgelig undtagelser, hvor materiellet burde have været udrangeret men ikke er blevet det på grund af behov. R 946 ved Brørup ulykken. MZ 1456 blev repareret efter et uheld i 1983 og har set skæv ud lige siden.

Meget rullende materiel er designet med en knæk zone, der gør at rammen knækker der hvor den er designet til det, så selve rammen ikke bliver ødelagt, men der kan sættes et nyt førerhus eller lignende på. Det gælder f.eks. ME, MR, MZ ogn BNS.
Dertil kommer selvfølgelig hvor gammelt er lokomotivet, hvor slemt er det blevet beskadiget og hvad er behovet for materieltypen i fremtiden.


Thomas

Hvad sker der med en havareret togvogn?

af Scharfenberg, 2/3 2016, 19:54 (2979 dage siden) @ Thomas Jespersen

Tre eksempler står klart i min erindring. I alle tre tilfælde var der tale om temmelig medtagede togsæt, der dog var brug for i driften:

* MS 2 brændte i 1938 ved Fårup. Genopbyggedes til MB 18 i 1939
* Ombygning af de to SA-togsæt involveret i Holte-ulykken i 2002. Her satte man de to uskadede halvtog sammen til et "nyt" heltog. Derfor er der 104 og ikke 105 SA i drift.
* ER 39 blev totalskadet ved p-risten i Fredericia i 2011 og så meget medtaget ud med hul i taget og bøjede rammer. Men genombyggedes (hvor?) og kom i drift igen vist nok i 2015.

Jeg har ikke lige kunne finde links til nogle af disse ombygninger - ud over Arepas renovering af førerpulten på den sodskadede ER 29, der var sammenkoblet med ER 39 under branden. Link

Hvad sker der med en havareret togvogn?

af Østjyden, 2/3 2016, 21:39 (2979 dage siden) @ Scharfenberg

Tre eksempler står klart i min erindring. I alle tre tilfælde var der tale om temmelig medtagede togsæt, der dog var brug for i driften:

* MS 2 brændte i 1938 ved Fårup. Genopbyggedes til MB 18 i 1939
* Ombygning af de to SA-togsæt involveret i Holte-ulykken i 2002. Her satte man de to uskadede halvtog sammen til et "nyt" heltog. Derfor er der 104 og ikke 105 SA i drift.
* ER 39 blev totalskadet ved p-risten i Fredericia i 2011 og så meget medtaget ud med hul i taget og bøjede rammer. Men genombyggedes (hvor?) og kom i drift igen vist nok i 2015.

Jeg har ikke lige kunne finde links til nogle af disse ombygninger - ud over Arepas renovering af førerpulten på den sodskadede ER 29, der var sammenkoblet med ER 39 under branden. Link


Hele tråden om ER 39 er her, og deri står også, hvor det blev repareret henne:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=9776

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak