Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ledvogterhuse (Generelt)

af Frank Nielsen @, 3/5 2016, 13:23 (2915 dage siden)

Min oldemor passede i en årrække et enkelt led i Skjern området. Derefter fik familien tilbud om at flytte til et større og bedre ledvogterhus 800 meter længere oppe af sporet, som de selvfølgelig takkede ja til. Jeg har hørt, at hun i hvert fald i en periode passede begge led samtidigt. Det foregik på den måde, at hun fysisk var til stede ved det seneste led, og at hun her samtidigt passede det første led ved hjælp af en lang wire-anordning. Da min oldemor led af svære gigtsmerter, og ikke havde ret mange kræfter, må det have været en form for avanceret wire-anordning.

Er der nogen her, som kan kaste lys over denne type anordninger, gerne med fotos og tegninger etc.

Ledvogterhuse

af Steff, 3/5 2016, 19:11 (2915 dage siden) @ Frank Nielsen

Kære Frank Nielsen

Jeg har tilladt mig at se efter i den i henvisning nævnte bog og kan her læse, at det efterspurgte system ikke bare kunne lade sig gøre, men var en almindelighed ved banerne dengang.
Man skelnede mellem ”Nærbetjening” som kunne være op til 50 meter væk fra bommen, eller ”fjernbetjent” og benævnt som en ”Afstandsbom”. En Afstandsbom kunne betjenes op til 800 meter fra betjeningshåndtaget.
Som jeg læser det, er det ikke et vejertræk som til et signal/sporskifte, hvor der blev anvendt et ”Sporskifte- eller Signalhåndtag” og eventuelle ”Spændværker”, men et regulært drejehåndtag, men med ”indbygget slæk” der gjorde, at den første og største del af spillets drejning medgik til ”Forudringning”, hvor et tandhjul bevæger en klokkearm til advarsel for gående og andre trafikanter. Ved en Afstandsbom kunne denne ikke låses i nederste stilling og den kunne tvinges op, men ved en anordning, blev det tilbagemeldt ved en alaramringning og ledvogteren kunne herefter igen dreje bommen ned. Årsagen til at en Afstandsbom ikke kunne låses i nederste stilling var den, at ledvogteren ikke kunne se, hvorfor der kunne spærres fodgængere eller køretøjer inde.
I alle tilfælde skete betjeningen ved et håndtag og vejertræk frem til bommen.
Da beskrivelsen strækker sig over flere sider, henvises du til bogen.
Håber det gav bare lidt information, der kan bruges.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Henvisning:
Vejledning i Banernes bygning od udstyrelse, De Danske Statsbaner 1920 side 45 – 47.

--
Steffen Dresler

Ledvogterhuse

af Frank Nielsen @, Amager, 14/5 2016, 21:23 (2904 dage siden) @ Steff

Steff.

Du skal have rigtig mange tak for dit svar. Vi har i familien (de få af os som nu er tilbage) undret os over, hvordan min oldemor kunne passe to led samtidigt, og dette med en afstand af 800 meter mellem disse to led.

Jeg har nu bestilt den anviste bog tilsendt fra Statsbiblioteket. Denne bog er nu 96 år gammel!

Jeg glæder mig til at læse den omhyggeligt.

Mvh
Frank

Indsend billeder
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak