Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af UTJ, 7/5 2016, 08:20 (2919 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så starter mudderkastningen:

Hjort: http://jyllands-posten.dk/politik/ECE8637235/hjort-der-mangler-15-milliarder-i-togfonden/

Det gør den jo nok - men den var underfinansieret fra starten og uden bredt flertal. Så det er snarere fortsættelsen af den diskussion som allerede var begyndt med lanceringen. Olieprisens udvikling har ikke gjort hullet mindre, herunder at den lavere oliepris nok medvirker til at det er håbløst at søge efter mere olie i Danmarks undergrund med lav pris og udsigt til høj beskatning.

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af Gæst 20, 7/5 2016, 09:28 (2919 dage siden) @ UTJ

Politiken har også historien, de har bare ikke opdaget at det er blevet endnu dyrere - f.eks. opgraderingen på Kystbanen har de til 110 mio. kr. Seneste regning lyder på > 300 mio. kr.

Kan kun opfordre til at lave en plan for det lange perspektiv;

Start med elledninger, gør Sjælland færdig og så Fredericia - Aalborg.

Ny fjerntog.

Og så måske gå efter løsninger som p sigt kan bruges ifm. Kattegatforbindelsen, f.eks. en ny bane Aarhus - Silkeborg.

Avatar

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af Ove Nygaard, 7/5 2016, 09:58 (2919 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas.

En god begyndelse på en revision af Togfonden kunne være, at man fjernede den tåbelige og unødvendige jernbanebro over Vejle Fjord og skynder sig at stoppe de igangværende ekspropriationer, som skaber megen uro hos de berørte grundejere bortset fra de, der allerede er kommet af med en ejendom, som de alligevel gerne ville af med! Og så ville Togfonden ikke alene "spare" de afsatte godt 4 mia kr, men også det sandsynligvis højere beløb, som man slet ikke har overblik over.

Fortsat god weekend, hvor man kan reflektere over, at Banedanmarks omfattende sporarbejder og andre anlægs- og vedligeholdelsesopgaver lukker totalt ned for togdrift på Danmarks mest befærdede jernbanestrækning, som erstattes af "togbusser", men hvor vi kan glæde os over en pædagogisk gennemgang på DSBs facebookside om, hvorledes "det hele nu fungerer". Men som der beroligende siges af DSBs trafikinformationschef: "Vi generer ikke så mange, som vi ville have gjort, hvis vi ikke havde valgt den periode, hvor ikke så mange rejser". ;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af andersj, Aalborg, 7/5 2016, 10:34 (2919 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Thomas.

En god begyndelse på en revision af Togfonden kunne være, at man fjernede den tåbelige og unødvendige jernbanebro over Vejle Fjord og skynder sig at stoppe de igangværende ekspropriationer, som skaber megen uro hos de berørte grundejere bortset fra de, der allerede er kommet af med en ejendom, som de alligevel gerne ville af med! Og så ville Togfonden ikke alene "spare" de afsatte godt 4 mia kr, men også det sandsynligvis højere beløb, som man slet ikke har overblik over.

Broen er lige så meget en aflastning af Vejle station der med op til 12 persontog i timen snart har opbrugt sin kapacitet som det er en køretidsbesparelse. Dog kan man løse problemet i fremtiden ved at køre større tog med lavere frekvens på strækningen.


Fortsat god weekend, hvor man kan reflektere over, at Banedanmarks omfattende sporarbejder og andre anlægs- og vedligeholdelsesopgaver lukker totalt ned for togdrift på Danmarks mest befærdede jernbanestrækning, som erstattes af "togbusser", men hvor vi kan glæde os over en pædagogisk gennemgang på DSBs facebookside om, hvorledes "det hele nu fungerer". Men som der beroligende siges af DSBs trafikinformationschef: "Vi generer ikke så mange, som vi ville have gjort, hvis vi ikke havde valgt den periode, hvor ikke så mange rejser". ;-)

Det er ualmindelig god planlægning at man kun skal bruge så få dage på så mange omfattende projekter der umuliggør togdrift (nedrivning af broer, nye tunneller og udskiftning af centrale sporskifter osv.) også endda i den allermest passagersvage periode på året. Det kunne man lære noget af i andre brancher.

--
Mvh Anders

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af UTJ, 7/5 2016, 12:22 (2919 dage siden) @ andersj

Broen er lige så meget en aflastning af Vejle station der med op til 12 persontog i timen snart har opbrugt sin kapacitet som det er en køretidsbesparelse. Dog kan man løse problemet i fremtiden ved at køre større tog med lavere frekvens på strækningen.

Så har du noget at lære. Propper i systemet fremmer trafikprojekter. Derfor vil en umulig Vejle station fremme en bro over fjorden på et senere tidspunkt. Derfor gælder det om elektrificering og nye eltog, fremfor al den snak om en dyr bro. For så kan broen komme bagefter. Og jo kassen er tom, for velfærden bliver kun dyrere i de kommende år. Og selvfølgelig er det nok en dyr fremgangsmåde, men det handler mere om proces end resultat hvis man vil opnå sine mål.

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af Niels Bak, 9/5 2016, 07:20 (2917 dage siden) @ UTJ

Det er klart at man bliver nødt til at prioritere elektrificeringen af den nuværende bane øverst. Alene af den grund, at det skal gøres alligevel uanset om fjordbroen kommer eller ej. Et uelektrificeret stykke gennem Vejle for de tog, der skal stoppe der, ville ikke give meget mening, hvis hele resten af strækningen incl en ny bro har ledninger.

Men der er vældig meget forskel på at prioritere broen lidt længere ned i rækken og så det lokale sognepolitiske krav om at droppe den helt.

Avatar

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af Ove Nygaard, 7/5 2016, 19:00 (2919 dage siden) @ andersj

Det er ualmindelig god planlægning at man kun skal bruge så få dage på så mange omfattende projekter der umuliggør togdrift (nedrivning af broer, nye tunneller og udskiftning af centrale sporskifter osv.) også endda i den allermest passagersvage periode på året. Det kunne man lære noget af i andre brancher.

Tjah, Anders, du har nok ret ;-) :

Sporarbejdet på Fyn forlænges frem til mandag morgen


Nyborg-Odense

7. maj kl. 17:38

Under det omfattende sporarbejde på Fyn er Banedanmark stødt på uforudsete udfordringer. Det betyder, at sporet på Fyn ikke som planlagt åbnes søndag formiddag klokken 10. Det åbnes først mandag morgen kl 6.

Togtrafikken mellem Roskilde og Nyborg forventes at åbne som planlagt søndag formiddag klokken 10.

Fra søndag formiddag frem til mandag morgen omkring klokken 6 er togene erstattet af Togbusser mellem Nyborg og Odense. Du skal regne med en længere rejsetid.

Her kan du se en køreplan for Togbusserne:

Vær opmærksom på at Togbusserne fra søndag formiddag og resten af søndag aften ikke vil fremgå af rejseplanen.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af Gæst 20, 7/5 2016, 20:33 (2919 dage siden) @ Ove Nygaard

Det er da pinligt., man har forberedt sig et helt år!

Må håbe at nogle folketingspolitikere spørger ind til forsinkelsen og placerer et ansvar.

Men det er vel trods alt for tidligt at fyre den nye direktør?

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af Gæst 20, 8/5 2016, 09:43 (2918 dage siden) @ Rolf Berg

Det interessante er nu, men det får vi vel aldrig svaret på, hvad det ekstra døgn så har kostet?

Udgifter til entreprenører og erstatningsbefordring. Plus at jernbanen igen viser sig ikke at være troværdig. Det løber måske op i 10 - 20 mio kr?

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af UTJ, 8/5 2016, 12:55 (2918 dage siden) @ Gæst 20

Det interessante er nu, men det får vi vel aldrig svaret på, hvad det ekstra døgn så har kostet?

Udgifter til entreprenører og erstatningsbefordring. Plus at jernbanen igen viser sig ikke at være troværdig. Det løber måske op i 10 - 20 mio kr?

Og hvad værre er, jeg tror at Banedanmark ville have fået svar i dette forum hvis de havde spurgt os om der kunne være rester af gangtunneler og lignende i Odense de skulle se efter - vores kollektive hukommelse er bedre end de rester af jernbanearkivalier de benytter nutildags :-|

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af Morten Flindt Larsen, 8/5 2016, 16:19 (2918 dage siden) @ Rolf Berg

Uventede , delvis "arkeologiske" , fund :

http://jyllands-posten.dk/indland/trafik/ECE8638397/nedlagt-tunnel-og-bloed-jord-forsin...

Artiklen hævder, at entreprenøren er stødt på resterne af en gangtunnel ved Odense Stadion, men så har han da godt nok gravet sig den forkerte vej gennem byen. :-D :-P ;-) Mon ikke snarere, at det er en nedlagt vejtunnel under Odense Station, der ligger lidt højt som følge af en sporsænkning i forbindelse med elektrificeringen i 1990'erne? Sådan en vejtunnel kan man jo nemt komme til at overse.

Med venlig hilsen
Morten

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af Gæst 20, 8/5 2016, 21:06 (2918 dage siden) @ Rolf Berg

Ikke overraskende gik det galt.

Og da hverken Banedanmark, DSB eller Ministeriet kan drages til ansvar, ja så er alle jo (lige)glade!

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af andersj, Aalborg, 9/5 2016, 02:06 (2917 dage siden) @ Rolf Berg

Så gik det alligevel ikke som omplanlagt - nu bliver det reduceret udbud til på fredag den 13 maj .

http://www.fyens.dk/indland/Sporarbejde-paa-Fyn-traekker-ud-og-betyder-faerre-tog/artik...

mvh Rolf Berg

Også omplanlægningen af omplanlægningen måtte omplanlægges. Nu kører der slet ingen tog mellem Nyborg og Odense før tidligst tirsdag morgen: http://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-d...

Desuden er strækningen jo igen lukket i Pinsen fra fredag klokken 22 til tirsdag klokken 02ish.

--
Mvh Anders

Avatar

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af Ove Nygaard, 9/5 2016, 16:22 (2917 dage siden) @ andersj

Så gik det alligevel ikke som omplanlagt - nu bliver det reduceret udbud til på fredag den 13 maj .

http://www.fyens.dk/indland/Sporarbejde-paa-Fyn-traekker-ud-og-betyder-faerre-tog/artik...

mvh Rolf Berg


Også omplanlægningen af omplanlægningen måtte omplanlægges. Nu kører der slet ingen tog mellem Nyborg og Odense før tidligst tirsdag morgen: http://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-d...

Desuden er strækningen jo igen lukket i Pinsen fra fredag klokken 22 til tirsdag klokken 02ish.

Hej Anders.

Ja, "det kunne man lære noget af i andre brancher", som du skrev tidligere i denne tråd! Det samlede arbejde har nok været undervurderet lidt på trods af den omhyggelige planlægning, som du helt berettiget udtrykte dig anerkendende om i samme indlæg. Det bringer mig til at mindes en tidligere chef i DSB, den gang virksomheden "stod for det hele", som sagde:" Selv den mest omhyggelige planlægning kan ikke erstatte det rene svineheld"!;-) "Svineheldet" har nok ikke været med i denne omgang. Men ellers er det jo alt let for vi meget forhenværende at læne os tilbage i stolen og tænke, at sådan og sådan burde man nok ikke have gjort. Så det bør vi undlade, og det gør jeg så. :-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Hjort: Der mangler 15 milliarder i Togfonden

af gaest, 7/5 2016, 21:17 (2919 dage siden) @ andersj

Broen er lige så meget en aflastning af Vejle station der med op til 12 persontog i timen snart har opbrugt sin kapacitet som det er en køretidsbesparelse. Dog kan man løse problemet i fremtiden ved at køre større tog med lavere frekvens på strækningen.


En del af kapacitetsproblemerne bunder i mangel på materiel der kan kobles. Man kunne sagtens køre længere tog på den strækning, hvis man ellers havde (brugbart) materiel. Det kan en elektrificering forhåbentlig afhjælpe, hvis fremtidens eltog bliver indkøbt med omtanke. Det kan vi jo så vurdere sansynligheden for...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak