Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

underlig klub lov (Generelt)

af niels anker rasmussen, struer, 14/6 2016, 00:53 (2874 dage siden)

vores by tog klub har lavet ny love har læst dem mange gange og de er underlige andre der kan forstå dem bedre end mig http://struerjernbaneklub.dk/love.htm måske forklar dem

underlig klub lov

af Gæst, 14/6 2016, 00:58 (2874 dage siden) @ niels anker rasmussen

En samling af tosser er vist pænt sagt... og selvfølgelig er løgnens mester Kim Hansen repræsenteret... de kommer vist aldrig til at køre tog igen!

underlig klub lov

af Allan, 14/6 2016, 01:03 (2874 dage siden) @ Gæst

Haha. De er bindegale... stave kan de heller ikke. Pinligt foretagende.

underlig klub lov

af andersj, Aalborg, 14/6 2016, 01:21 (2874 dage siden) @ niels anker rasmussen

vores by tog klub har lavet ny love har læst dem mange gange og de er underlige andre der kan forstå dem bedre end mig http://struerjernbaneklub.dk/love.htm måske forklar dem

Det der står:
Bliv væk! Hvis du alligevel kommer så hav en pose penge med og forvent 0% indflydelse.

Jeg forstår egentlig ikke at de har en offentlig hjemmeside når det er så tydeligt at alle andre end bestyrelsen selv ikke er velkomne.

--
Mvh Anders

underlig klub lov

af Peter Christensen, 14/6 2016, 05:19 (2874 dage siden) @ andersj

Det der står:
Bliv væk! Hvis du alligevel kommer så hav en pose penge med og forvent 0% indflydelse.

Jeg forstår egentlig ikke at de har en offentlig hjemmeside når det er så tydeligt at alle andre end bestyrelsen selv ikke er velkomne.

De her love er noget af det sjoveste jeg har læst længe......
I de foreninger jeg kender til, så er alle kontingentbetalende medlemmer stemmeberettiget på en generalforsamling.
I SJK skal de være "godkendt af bestyrelsen"......dette er jo en fin måde at sikre sig mod "kup" fra andre (meget praktisk for en bestyrelse). Andre vil mene at det bliver umuligt at komme igennem med noget som helst.
At bestyrelsesmedlemmerne er valgt for 6 år syntes også ret længe - normalen ligger på 1-2 år de fleste andre steder. Trods de meget lange valgperioder skal generalforsamligen stadig have et punkt om valg af bestyrelse - de fleste år kan det vel overstås på ca. 10 sekunder.

Så jeg er helt enig i de to ovenstående citater.

underlig klub lov

af Bent Toftgaard, 14/6 2016, 07:43 (2874 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg ved at i andre klubber tager man med kyshånd imod alle der bare kan holde på et stykke værktøj. Det er jo en kendt sag at der ikke ligefrem er kø for at blive aktiv i en veterantogsklub.

Avatar

Underlig klub lov

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/6 2016, 08:52 (2874 dage siden) @ Peter Christensen

De her love er noget af det sjoveste jeg har læst længe......
I de foreninger jeg kender til, så er alle kontingentbetalende medlemmer stemmeberettiget på en generalforsamling.

Der er faktisk andre (jernbane)klubber der har lignende bestemmelser - ingen nævnt ingen glemt.
Der findes ingen "Foreningslov" ud over at der i Grundlovens §78 sikres alle ret til at stifte foreninger. Det står stifterne helt frit hvilke love de vil lade gælde og der står ingen steder hvor "demokratisk" det skal være. Så de her love er, ud over at de er lidt dårligt formulerede, fuldstændig valide. Der er ingen tvang for at skulle være medlem. Det står enhver frit, men man skal tydeligvis være gode venner med bestyrelsen hvis man skal have lidt ud af det. ;-) :-P :-D
Hvorfor så lave en forening? Ja nu er deres formål ikke bøjet i neon at det er en almennyttig forening, men det vil de jo nok med rette mene, at de er, og så opnår man nogle skattemæssige fordele ved at være en sådan forening.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Underlig klub lov

af OnAir112 ⌂, 14/6 2016, 10:14 (2874 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken indflydelse evt. donatorer har på donationer til M1?
Jeg tænker på, hvordan de bliver brugt og info løbende?
Ellers må jeg sige det er en meget eksklusiv klub, som formentligt kommer til at bestå af en bestyrelse og intet andet.
MEN bortset fra det, så skal de have held og lykke med deres forehavende.

Underlig klub lov

af gaest, 14/6 2016, 14:08 (2874 dage siden) @ OnAir112

M1 skal vi formentlig vænne os til er gået tabt, også selv om den står der endnu, og teknisk set i det mindste kunne restaureres til at være udstillingsgenstand. Men, der findes jo mange måder man kan skrive sig ind i jernbanehistorien på og ejerkredsen bag M1 har valgt deres måde at gøre det på. Utroligt at gammelt nag fra 1980'ene kan hænge ved så længe. Men hadet hænger ved, både over for DJM, DJK, og hvem ved hvad mere, det til trods for at de personer der dengang tegnede de pågældende bestyrelser og ledelser, og for så vidt også de almindelige medlemmer forlængst er udskiftet indtil flere gange.
Driftsmæssigt er M1 en klods om benet på SJK, den er uanvendeligt til fremførelse af nogetsomhelst, og selv hvis den kunne køre ville ydelsen ikke være meget større end en Triangelmotorvogn. Men det er da meget muligt at den kan bruges til at malke penge ud af nogen.

Desuden er klubben blevet lagt for had på grund af alt det virak med M1. Er der noget frivillige der skal vedligeholde et veterantog ikke gider, så er det krig i klubbens "højere luftlag". Jeg har selv prøvet at være medlem i en klub hvor betyrelsen ikke havde noget videre føling med hvad der faktisk skete i klubben, men var havde deres prioriteringer og konflikter, hvoraf nogen kune synes at kunne have været interne konflikter i Sølvgade 40, andre klubber etc. Dengang stak den daværende bestyelse også hånden i det hvepsebo der hed Jysk Jernbaneklub, på grund af interesse i noget af det materiel som Berggren havde. Det gav ikke andet end problemer, og var ikke ulejligheden værd.
I dag er det fortid, og den nuvæende udgave af den daværende klub fungerer, og man kan arbejde sammen med andre, hvilket var utænkeligt den gang, og de har lært hvem man skal holde fingrene fra...

Jernbaneklubben i Struer kan, teoretisk set, også komme til at fungere, men ikke i sin nuværende version.
De har deres MH, og Bg etc vogne der tidsmæssigt passer sammen, en MH kan trække noget, og er tilmed ret økonomisk i drift og vedligehold sammenlignet med så mange andre trækkraftenheder, behandler man den ordentlig er den også meget pålidelig. Så let er det bare ikke altid.

Det har meget at betyde hvem der ejer materiellet. Noget af betyrelsen i SJK ser ud til at bestå af en ejerkreds, som åbenbart ikke er så ligetil. Den slags er gået galt før. Engang var der livlig veteranbanedrift i Skælskør, nu er der kun en cykelsti. Det meste af FDSBs materiel tilhørte Hermind, og det kom som en sur overraskelse, et slag i ansigtet, at han havde testamenteret det hele til Jernbanemuseet, og ikke dem der hade plejet hans materiel gennem årtier. Det der blev tilbage i Skælskør rækkede hverken halvt eller helt til at drive en veteranbane.

Jernbanehistorie er noget der skrives mens ting sker, og der er åbenbart nogen der vil sikre sig en plads i jernbanehistroein ud fra den antagelse at dårlig omtale er bedre end slet ingen omtale.

Jeg vil håbe at de etablerede klubber holder sig langt fra konflikterne i Struer, også selv om det kan komme til at betyde at alt materiel i struer, incl M1 med tiden går tabt. Det tager år at bygge en jernbaneklub op, det tager kun kort tid at splitte det hele ad. Brænde det, som de vist helst vil med M1, selv om afbrændng ikke længere er en lovlig måde at bortskaffe ting. Husk endelig at give dem en miljøsag på halsen hvis de gør det.

underlig klub lov

af L.H. Jensen, 14/6 2016, 20:32 (2873 dage siden) @ niels anker rasmussen

vores by tog klub har lavet ny love har læst dem mange gange og de er underlige andre der kan forstå dem bedre end mig http://struerjernbaneklub.dk/love.htm måske forklar dem

Som det er fastslået i et andet indlæg, har vi ikke nogen foreningslov i Danmark, og helt for egen regnng vil jeg tilføje: og godt for det!

Men med det aktuelle, mildt sagt noget alternative vedtægtstiltag i Struer ved man nærmest ikke, om man skal le eller græde - jeg troede egentlig, at den slags var gået af mode i 1989 ;-)

Omvendt oplever vi også i disse dage, uger og måneder tiltag, synspunkter og holdninger rundt om os, som vi troede, var afgået ved døden i 1945 ...

Så alt er åbenbart muligt, og intet skal overraske os.

Gad vide, om denne mand har haft en finger med i spillet i det nordvestjyske ...?


[image]


vh
LH

underlig klub lov

af Gæst., 14/6 2016, 20:54 (2873 dage siden) @ L.H. Jensen

vores by tog klub har lavet ny love har læst dem mange gange og de er underlige andre der kan forstå dem bedre end mig http://struerjernbaneklub.dk/love.htm måske forklar dem


Som det er fastslået i et andet indlæg, har vi ikke nogen foreningslov i Danmark, og helt for egen regnng vil jeg tilføje: og godt for det!

Men med det aktuelle, mildt sagt noget alternative vedtægtstiltag i Struer ved man nærmest ikke, om man skal le eller græde - jeg troede egentlig, at den slags var gået af mode i 1989 ;-)

Omvendt oplever vi også i disse dage, uger og måneder tiltag, synspunkter og holdninger rundt om os, som vi troede, var afgået ved døden i 1945 ...

Så alt er åbenbart muligt, og intet skal overraske os.

Normalt siger man, at hvis man utilfreds med en bestyrelsen, må man vælge en ny.
I dette tilfælde gælder, at er man utilfreds med bestyrelsen, må man melde sig ud. Eller lade være med at melde sig ind.

underlig klub lov

af ClausAmager, 14/6 2016, 23:25 (2873 dage siden) @ L.H. Jensen

vores by tog klub har lavet ny love har læst dem mange gange og de er underlige andre der kan forstå dem bedre end mig http://struerjernbaneklub.dk/love.htm måske forklar dem


Som det er fastslået i et andet indlæg, har vi ikke nogen foreningslov i Danmark, og helt for egen regnng vil jeg tilføje: og godt for det!

Men med det aktuelle, mildt sagt noget alternative vedtægtstiltag i Struer ved man nærmest ikke, om man skal le eller græde - jeg troede egentlig, at den slags var gået af mode i 1989 ;-)

Omvendt oplever vi også i disse dage, uger og måneder tiltag, synspunkter og holdninger rundt om os, som vi troede, var afgået ved døden i 1945 ...

Så alt er åbenbart muligt, og intet skal overraske os.

Gad vide, om denne mand har haft en finger med i spillet i det nordvestjyske ...?


[image]


vh
LH

Det er lige fra den ene Kim til den anden... :-)

Mvh.
Claus

underlig klub lov

af Ole Juhl, Skovby, 15/6 2016, 11:01 (2873 dage siden) @ ClausAmager

Om det er rimeligt/urimeligt, fornuftigt/ufornuftigt skal jeg ikke dømme over, men jeg vil ikke melde mig ind i en forening, der har sådanne vedtægter.
Totalitære foreninger og regimer holder ikke evigt og der vil være mere ævl og kævl, end sjovt fællesskab og hygge i foreningen.

Jeg faldt lige over disse formuleringer, dem "elsker" jeg simpelthen:

Citater fra foreningsvedtægter:

§ 8
Forpligtelser.
A. For klubbens forpligtelser hæfter alene dennes formue, og ingen anden har noget personligt ansvar for klubbens forpligtelser.
B. Forholdet vedrørende klubbens forpligtelser sættes dog ud af kraft, såfremt bestyrelsen eller andre, der tegner klubben, personligt har kautioneret for kassekredit eller lån i bank eller andet pengeinstitut
-
Det er decideret vrøvl, at et best. medlem har kautioneret for et lån gør ikke at foreningen bliver forpligtiget, det er stadigvæk best.medlemmet der er "den"
---
§ 10
Generalforsamling.
A. Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed.

§ 11
Vedtægtsændringer
A. De skal være godkendt af bestyrelsen som værende nogle der gavner foreningens drift og fælles værdier.
-
De to paragraffer modsiger hinanden, §11 mangler desuden enhver form for objektivitet.
Minder mig om denne:
§1 Chefen har altid ret.
§2 Hvis det ikke er tilfældet, så træder §1 straks i funktion..
---
§ 12
Klubbens opløsning
C. Klubbens midler tilfalder ved opløsning, de, tiltag som bestyrelsen finder nødvendige, Materiel tilbageleveres til ejer jf. indgået låne/brugs aftale, eller sælges, enten til skrot, eller hvad bestyrelsen finder bedst.. Eventuelt overskud tillægget klubbens midler, og deles sammen med disse.
-
§ 12 er simpelthen både sjov og svær at forstå.
Tror nok jeg læser: Hvis foreningen opløses tilbageleveres det lånte, resten sælges og evt. overskud fordeles mellem bestyrelsens medlemmer, eller dem som bestyrelsen syntes godt om, og de øvrige tilbageværende medlemmer (hvis der er nogen) får ikke noget.

Det jeg oplever er en flok mennesker der er bange for kup og fjendtlige overtagelser, samt man vil sikre sig at "udenforstående" ikke "ødelægger" foreningen.
Det er egentlig sjov læsning, det er mange år siden jeg har læst sådan et sæt vedtægter :-) ikke siden jeg sammen med legekammerater prøvede at lave "Den hemmelige klub" i 3. eller 4. klasse - hæ, hæ.

underlig klub lov

af andersj, Aalborg, 15/6 2016, 12:10 (2873 dage siden) @ Ole Juhl

Om det er rimeligt/urimeligt, fornuftigt/ufornuftigt skal jeg ikke dømme over, men jeg vil ikke melde mig ind i en forening, der har sådanne vedtægter.
Totalitære foreninger og regimer holder ikke evigt og der vil være mere ævl og kævl, end sjovt fællesskab og hygge i foreningen.

Jeg faldt lige over disse formuleringer, dem "elsker" jeg simpelthen:

Citater fra foreningsvedtægter:

§ 8
Forpligtelser.
A. For klubbens forpligtelser hæfter alene dennes formue, og ingen anden har noget personligt ansvar for klubbens forpligtelser.
B. Forholdet vedrørende klubbens forpligtelser sættes dog ud af kraft, såfremt bestyrelsen eller andre, der tegner klubben, personligt har kautioneret for kassekredit eller lån i bank eller andet pengeinstitut
-
Det er decideret vrøvl, at et best. medlem har kautioneret for et lån gør ikke at foreningen bliver forpligtiget, det er stadigvæk best.medlemmet der er "den"
---
§ 10
Generalforsamling.
A. Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed.

§ 11
Vedtægtsændringer
A. De skal være godkendt af bestyrelsen som værende nogle der gavner foreningens drift og fælles værdier.
-
De to paragraffer modsiger hinanden, §11 mangler desuden enhver form for objektivitet.
Minder mig om denne:
§1 Chefen har altid ret.
§2 Hvis det ikke er tilfældet, så træder §1 straks i funktion..
---
§ 12
Klubbens opløsning
C. Klubbens midler tilfalder ved opløsning, de, tiltag som bestyrelsen finder nødvendige, Materiel tilbageleveres til ejer jf. indgået låne/brugs aftale, eller sælges, enten til skrot, eller hvad bestyrelsen finder bedst.. Eventuelt overskud tillægget klubbens midler, og deles sammen med disse.
-
§ 12 er simpelthen både sjov og svær at forstå.
Tror nok jeg læser: Hvis foreningen opløses tilbageleveres det lånte, resten sælges og evt. overskud fordeles mellem bestyrelsens medlemmer, eller dem som bestyrelsen syntes godt om, og de øvrige tilbageværende medlemmer (hvis der er nogen) får ikke noget.

Det jeg oplever er en flok mennesker der er bange for kup og fjendtlige overtagelser, samt man vil sikre sig at "udenforstående" ikke "ødelægger" foreningen.
Det er egentlig sjov læsning, det er mange år siden jeg har læst sådan et sæt vedtægter :-) ikke siden jeg sammen med legekammerater prøvede at lave "Den hemmelige klub" i 3. eller 4. klasse - hæ, hæ.

§ 1
B. Klubbens hjemsted er: Formandens adresse

Den er nu også meget sjov, især fordi formandens adresse ikke er at finde andre steder.

--
Mvh Anders

underlig klub lov

af Per E. Rennar, 15/6 2016, 15:58 (2873 dage siden) @ andersj

Klubben ligger for enden af Ringgade i Struer, formanden bor i Holstebro, de aktive bor i Struer og omegn, dem der bestemmer bor i København og omegn (folk fra den tidligere klub Amagerbanen)

underlig klub lov

af Ole Juhl, Skovby, 15/6 2016, 23:22 (2872 dage siden) @ Per E. Rennar

Jammen de vælter sig i medlemmer, de er i følge deres hjemmeside helt oppe på 7 aktive medlemmer.........:-D :-D :-D :-D

underlig klub lov

af Casper Johansen, 16/6 2016, 16:11 (2871 dage siden) @ Ole Juhl

Og ingen sponsorer - hvilken overraskelse - mon ikke det med sådan et sæt vedtægter vil forblive sådan.

underlig klub lov

af re20000, 16/6 2016, 22:54 (2871 dage siden) @ Casper Johansen

Ikke underligt de er blevet en flok sure gamle mænd, der holder sig for sig selv. Det ville jeg også hvis der rejste sig sådan en shitstorm hver gang en af dem bare overvejede at slå en prut.

Nold

underlig klub lov

af Langelandsbanen (Offline), 15/6 2016, 18:16 (2872 dage siden) @ niels anker rasmussen

Der er da helt ude i hampen det der :P

Under bliv medlem står der:

"Personer der kunne tænke sig at være medlem af Struer Jernbaneklub
begynder som passivt medlem.
Medlemskab af klubben For at blive et aktivt medlem af Struer Jernbaneklub, skal man
begynde som passivt medlem i 1 År, og deltage i det daglige arbejde."

Og under vedtægter:

"§ 3 C. Man skal ikke søge om at være støttemedlem, men et sådan medlemskab, giver kun ret til at komme en gang i hver måned og man kan ikke deltage i det arbejde som de aktive medlemmer betaler for, man har heller ikke opnå stemmeret på generalforsamlingen."

Det kan da ikke være nemt at deltage i det daglige arbejde når man ikke må :P

Hvordan er ejerforholdende egentlig omkring hvor de holder deres materiel? Jeg tænker at der kan da ikke være meget offentligt tilskud at hente med de vedtægter.

underlig klub lov

af Lars17, 16/6 2016, 01:11 (2872 dage siden) @ Langelandsbanen (Offline)

Hvordan er ejerforholdende egentlig omkring hvor de holder deres materiel? Jeg tænker at der kan da >ikke være meget offentligt tilskud at hente med de vedtægter.

Mjah, de driver jo åbenlyst en veteranhjemmeside, så måske kan de få tilskud til lidt grøn omstilling og IT-opgradering når de nu befinder sig i Udkantsdanmark :-P

-Lars

underlig klub lov

af Madsen K, 24/6 2016, 13:28 (2864 dage siden) @ Lars17

Er nu lidt bekymret for M1, når de folk i Struer åbenbart er i stand til lidt af hvert efterhånden. Utroligt de kan slippe afsted med det....

Håber så inderligt at den bliver bevaret for eftertiden, forhåbentligt et andet sted end i Struer.

underlig klub lov

af OnAir112 ⌂, 25/6 2016, 19:34 (2862 dage siden) @ Lars17

Så vidt jeg er orienteret, så er hjemmesiden privatejet og har intet med veteranklubben at gøre.
Det fik jeg i hvert fald "stukket i hovedet" på et tidspunkt af ihændehaveren.
Men selvfølgelig ka det være ændret i tiden løb.
De skriver da noget om tog en gang imellem, og de gamle billeder fortæller en historie om "gamle" dage.

underlig klub lov

af Gæst, 25/6 2016, 21:59 (2862 dage siden) @ OnAir112

Så vidt jeg er orienteret, så er hjemmesiden privatejet og har intet med veteranklubben at gøre.
Det fik jeg i hvert fald "stukket i hovedet" på et tidspunkt af ihændehaveren.
Men selvfølgelig ka det være ændret i tiden løb.
De skriver da noget om tog en gang imellem, og de gamle billeder fortæller en historie om "gamle" dage.

Selvfølgelig har hjemmesiden http://www.struerjernbaneklub.dk/ noget med Struer jernbaneklub at gøre. Det er jo klubbens officielle hjemmeside.

underlig klub lov

af Trollen2001, 25/6 2016, 23:21 (2862 dage siden) @ Gæst

Godaften.
Jeg har hørt at hjemmesiden, måske er ejet af en privat person, ved det dog ikke helt om det passer! :-)

Fortsat Go aften alle sammen

Avatar

Underlig klublov - domainregistrering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/6 2016, 23:30 (2862 dage siden) @ OnAir112

Så vidt jeg er orienteret, så er hjemmesiden privatejet og har intet med veteranklubben at gøre


Hjemmesiden er registreret som anført nedenfor.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


[image]

Underlig klublov - domainregistrering

af Trikken, 26/6 2016, 00:19 (2862 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der blev rodet lidt i det til en tidligere generalforsamling i SJK, omtalte Per Thomsen ville have at SJK skulle betale til hans private hjemmeside. Hvilket alle ikke var enig med ham i.

Underlig klublov - domainregistrering

af QpoX ⌂, 26/6 2016, 01:28 (2862 dage siden) @ Trikken

Der blev rodet lidt i det til en tidligere generalforsamling i SJK, omtalte Per Thomsen ville have at SJK skulle betale til hans private hjemmeside. Hvilket alle ikke var enig med ham i.

Har Per's ord for at det er hans egen private, blev der ihvertfald sagt i 2011 på en generalforsamling.
Hjemmesiden har dog før skabt større problemer i klubben, med køreplaner der var forkerte.
Blev faktisk smidt ud, fordi at jeg selv havde lavet en side, med korrekte tider.

Men utrolig sjove vedtægter/klublov de har fået lavet.
Lyder jo mest som at, man har fokus på modeltog nu?
Det er jo også nemmere at køre med.

Nyd dog lidt MH lyd mens tråden læses :) https://www.youtube.com/watch?v=KrURtLuXCPQ

Underlig klublov - domainregistrering

af gæst, 26/6 2016, 09:28 (2862 dage siden) @ Trikken

Der blev rodet lidt i det til en tidligere generalforsamling i SJK, omtalte Per Thomsen ville have at SJK skulle betale til hans private hjemmeside. Hvilket alle ikke var enig med ham i.

De må alle være dårligt kørende i den klub. Hvis vi alene taler om domænenavnet struerjernbaneklub.dk er prisen for at få stillet navnet til rådighed 45 kr om året :-D
Dertil kommer så prisen for at drive hjemmesiden (webhotel mm). Om Per Thomsen også er sponsor for denne del af affæren ved jeg ikke. Men hvis han ikke er tilfreds med at stille domænenavn og webhotel til rådighed, kan han jo bare lade være med at betale. Så går det hele af sig selv.

Svenska-lok
DSB MH357

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak