Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Lokofører, 4/7 2016, 19:09 (2854 dage siden) @ Selvmordskandidaten

Kan da godt være man tjener en god løn som lokomotivfører, men man har jo også et stort ansvar, ofte ikke fri i weekender og andre helligdage som alle andre. Skal møde på alle tider af døgnet. Skal opfylde strenge helbredskrav, være i besiddelse af en ret stor viden inden for infrasstruktur, materiel, første hjælp m.m.

Inden man kan søge job som lokomotivfører, skal man også have en grunduddannelse 4 år, før i tiden inden for jern og metal fagene. Nu der dog åbnet op for andre adgangsgivende uddanelser.

Af og til skal man være en omvandrende infostander, spørgsmål om billetter, tilsluttende rutebiler, manglende pladser, hvorfor er der ingen til at hjælpe med baggagen eller barnevognen m.m.

Når man kører om aftenen, heldigvis sjældent man man kan desvære være udsat for vold, påkørsler og andre tåber der render rundt i og på skinnerne.

Og til dig der har startet denne tråd, håber ikke at se dig ude på skinnerne, for med det navn kan man jo aldrig vide.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Selvmordskandidaten, 4/7 2016, 19:23 (2854 dage siden) @ Lokofører

Inden man kan søge job som lokomotivfører, skal man også have en grunduddannelse 4 år

Rolig nu. Jeg skulle bare starte tråden. Men dit udsagn bekræfter mig: De fire års "grunduddannelse" er der taget højde for i regnestykket. Så det er irrelevant.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Bent Larsen, Kalundborg, 4/7 2016, 21:05 (2854 dage siden) @ Selvmordskandidaten

Hej
Lokomotivførerne havde i mange år en god fagforenings boss, det er måske derfor. og som en af mine venners far sagde, som var togfører " Det er lokoføreren der bestemmer, han sidder forest "
vh
Bent Larsen

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af 35 års erfaring., 5/7 2016, 06:44 (2854 dage siden) @ Bent Larsen

Samme fagforeningsboss sagde også; "min medlemmer går på arbejde for at slå ihjel". Noget han givet har fortrudt.

I øvrigt tankevækkende, at tog kan køre førerløst.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Peter Christensen, 5/7 2016, 08:35 (2854 dage siden) @ Selvmordskandidaten

Nu kommer der tal fra her og der, men ikke rigtig noget om hvorvidt pensionen er med (det kan ellers flytte en del i sådan et regnestykke).
Trods de lange sætninger i farver i originalforlægget, så syntes jeg ikke det fremgår så klart......nå, kunne man vente andet?

Spast at se den med industrislagteren......har lidt svært ved at tro at en person vil beholde det job i ca. 46 år (18-64 år). Dét job har tidligere været præget af en gevaldig nedslidning af folk, så når de nåede et sted i 50'erne, så var folk færdige. Albuer og skuldre slidt op. Men akkorden var fed....så længe det varede.
Håber at der er sket en ændring her.

Iøvrigt er "selvmordskandidaten" et spøjst navn. Forventer du at blive slagtet herinde eller er du blot skuffet over ikke at være med som statist i videoen til Rammsteins "Ich will"?

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af LGP, 5/7 2016, 08:25 (2854 dage siden) @ Lokofører

Selvefoldig skal lok foere ha go lyn, uden tvyl I ser om natten . Men det er paa grun af tog ansvar . Men vold, påkørsler og andre tåber er ansfar for politiet . Og vis politiet sviketer synes jeg di skal betale lok fyre uden af ta fra staten(aka skatten) .

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Henning Dalsgård Knudsen ⌂ @, 5/7 2016, 08:50 (2853 dage siden) @ Lokofører

Hej

Efter hvad jeg har hørt et det først i de sidste år at lokomotivførers løn er steget, ok kun fors DSB vedkommende. Lokomotivførerne ved Arriva og lokalbanerne har lavere løn. I hvert fald for et årstid siden. Jeg ved ikke hvad der siden er sket. Jeg husker i 1970’erne og 80’erne mente de fleste at Lokomotivførernes løn var for lav i forhold til ansvaret. Se slutbemærkningen i det YoueTube link fra 1988:
https://www.youtube.com/watch?v=TZONfxASnOY

Mvh Henning

http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Pølsemix, 5/7 2016, 13:26 (2853 dage siden) @ Henning Dalsgård Knudsen

Lokomotivførerne ved Arriva og lokalbanerne har lavere løn. I hvert fald for et årstid siden. Jeg ved ikke hvad der siden er sket.


Der er sket det, at lokomotivførerne hos Arriva, får cirka 5000 mere om måneden, end en tilsvarende lokomotivfører hos DSB under samme vilkår.

Så staten halter endnu engang langt efter det private.

PM

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af gæsten, 5/7 2016, 21:06 (2853 dage siden) @ Pølsemix

Lokomotivførerne ved Arriva og lokalbanerne har lavere løn. I hvert fald for et årstid siden. Jeg ved ikke hvad der siden er sket.

Der er sket det, at lokomotivførerne hos Arriva, får cirka 5000 mere om måneden, end en tilsvarende lokomotivfører hos DSB under samme vilkår.

Så staten halter endnu engang langt efter det private.

Blæse være med hvad en lokomotivfører, der i dag er 55 år, tjente for 30 år siden. Ingen har endnu turde oplyse, hvad han tjener i dag, opdelt i grundløn og forskellige tillæg. Lad bare være med at regne pensionen med.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Banjo Bent, 5/7 2016, 23:41 (2853 dage siden) @ gæsten

Lokomotivførerne ved Arriva og lokalbanerne har lavere løn. I hvert fald for et årstid siden. Jeg ved ikke hvad der siden er sket.

Der er sket det, at lokomotivførerne hos Arriva, får cirka 5000 mere om måneden, end en tilsvarende lokomotivfører hos DSB under samme vilkår.

Så staten halter endnu engang langt efter det private.

Blæse være med hvad en lokomotivfører, der i dag er 55 år, tjente for 30 år siden. Ingen har endnu turde oplyse, hvad han tjener i dag, opdelt i grundløn og forskellige tillæg. Lad bare være med at regne pensionen med.

http://www.djf.dk/overenskomster-og-aftaler

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af gæsten, 6/7 2016, 09:51 (2852 dage siden) @ Banjo Bent

Lokomotivførerne ved Arriva og lokalbanerne har lavere løn. I hvert fald for et årstid siden. Jeg ved ikke hvad der siden er sket.

Der er sket det, at lokomotivførerne hos Arriva, får cirka 5000 mere om måneden, end en tilsvarende lokomotivfører hos DSB under samme vilkår.

Så staten halter endnu engang langt efter det private.

Blæse være med hvad en lokomotivfører, der i dag er 55 år, tjente for 30 år siden. Ingen har endnu turde oplyse, hvad han tjener i dag, opdelt i grundløn og forskellige tillæg. Lad bare være med at regne pensionen med.


http://www.djf.dk/overenskomster-og-aftaler


Er der virkelig så svært at fortælle hvad lokomotivførere tjener i kroner og ører om måneden? Er det 30.000, 35.000, 40.000, 45.000 eller 50.000 kr vi taler om i runde tal? Altså med det hele: kørepenge, natpenge, weekendtillæg osv.
At henvise til aftaler og overenskomster er kun medvirkende til at sløre.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Banjo Bent, 6/7 2016, 10:03 (2852 dage siden) @ gæsten

Lokomotivførerne ved Arriva og lokalbanerne har lavere løn. I hvert fald for et årstid siden. Jeg ved ikke hvad der siden er sket.

Der er sket det, at lokomotivførerne hos Arriva, får cirka 5000 mere om måneden, end en tilsvarende lokomotivfører hos DSB under samme vilkår.

Så staten halter endnu engang langt efter det private.

Blæse være med hvad en lokomotivfører, der i dag er 55 år, tjente for 30 år siden. Ingen har endnu turde oplyse, hvad han tjener i dag, opdelt i grundløn og forskellige tillæg. Lad bare være med at regne pensionen med.


http://www.djf.dk/overenskomster-og-aftaler

Er der virkelig så svært at fortælle hvad lokomotivførere tjener i kroner og ører om måneden? Er det 30.000, 35.000, 40.000, 45.000 eller 50.000 kr vi taler om i runde tal? Altså med det hele: kørepenge, natpenge, weekendtillæg osv.


Jeg kan sådan set godt forstå, hvis folk ikke har lyst til at fortælle hvad de tjener. Og hvem er det du vil vide, noget om hvad de tjener? De overenskomstansatte eller tjenestemændene?

At henvise til aftaler og overenskomster er kun medvirkende til at sløre.

Tja, hvis det er så evigt svært, selv at gør noget, for at få noget at vide. Så kan jeg godt se, at det var et elendigt link jeg lagde op.........

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af gæsten, 6/7 2016, 11:05 (2852 dage siden) @ Banjo Bent

Lokomotivførerne ved Arriva og lokalbanerne har lavere løn. I hvert fald for et årstid siden. Jeg ved ikke hvad der siden er sket.

Der er sket det, at lokomotivførerne hos Arriva, får cirka 5000 mere om måneden, end en tilsvarende lokomotivfører hos DSB under samme vilkår.

Så staten halter endnu engang langt efter det private.

Blæse være med hvad en lokomotivfører, der i dag er 55 år, tjente for 30 år siden. Ingen har endnu turde oplyse, hvad han tjener i dag, opdelt i grundløn og forskellige tillæg. Lad bare være med at regne pensionen med.


http://www.djf.dk/overenskomster-og-aftaler

Er der virkelig så svært at fortælle hvad lokomotivførere tjener i kroner og ører om måneden? Er det 30.000, 35.000, 40.000, 45.000 eller 50.000 kr vi taler om i runde tal? Altså med det hele: kørepenge, natpenge, weekendtillæg osv.

Jeg kan sådan set godt forstå, hvis folk ikke har lyst til at fortælle hvad de tjener. Og hvem er det du vil vide, noget om hvad de tjener? De overenskomstansatte eller tjenestemændene?

At henvise til aftaler og overenskomster er kun medvirkende til at sløre.


Tja, hvis det er så evigt svært, selv at gør noget, for at få noget at vide. Så kan jeg godt se, at det var et elendigt link jeg lagde op.........

For de offentligt ansatte kan man jo bare søge aktindsigt, hvis man er tilpas nysgerrig ;-)

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Ba, 6/7 2016, 11:24 (2852 dage siden) @ gæsten

Lokomotivførerne ved Arriva og lokalbanerne har lavere løn. I hvert fald for et årstid siden. Jeg ved ikke hvad der siden er sket.

Der er sket det, at lokomotivførerne hos Arriva, får cirka 5000 mere om måneden, end en tilsvarende lokomotivfører hos DSB under samme vilkår.

Så staten halter endnu engang langt efter det private.

Blæse være med hvad en lokomotivfører, der i dag er 55 år, tjente for 30 år siden. Ingen har endnu turde oplyse, hvad han tjener i dag, opdelt i grundløn og forskellige tillæg. Lad bare være med at regne pensionen med.


http://www.djf.dk/overenskomster-og-aftaler

Er der virkelig så svært at fortælle hvad lokomotivførere tjener i kroner og ører om måneden? Er det 30.000, 35.000, 40.000, 45.000 eller 50.000 kr vi taler om i runde tal? Altså med det hele: kørepenge, natpenge, weekendtillæg osv.

Jeg kan sådan set godt forstå, hvis folk ikke har lyst til at fortælle hvad de tjener. Og hvem er det du vil vide, noget om hvad de tjener? De overenskomstansatte eller tjenestemændene?

At henvise til aftaler og overenskomster er kun medvirkende til at sløre.


Tja, hvis det er så evigt svært, selv at gør noget, for at få noget at vide. Så kan jeg godt se, at det var et elendigt link jeg lagde op.........


For de offentligt ansatte kan man jo bare søge aktindsigt, hvis man er tilpas nysgerrig ;-)

Jo det kan du da, men det giver jo ikke et generelt billede af en LKF. For hvad så med de privat ansatte? Der er altså forskel på hvad man tjener, alt efter hvor man er ansat, og hvad man kører. Det var derfor jeg fandt et fint link til dig, så du kan bruge fem minutter på at læse, om den overenskomst du interessere dig for. :-)

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af gæsten, 6/7 2016, 12:59 (2852 dage siden) @ Ba

Jo det kan du da, men det giver jo ikke et generelt billede af en LKF. For hvad så med de privat ansatte? Der er altså forskel på hvad man tjener, alt efter hvor man er ansat, og hvad man kører. Det var derfor jeg fandt et fint link til dig, så du kan bruge fem minutter på at læse, om den overenskomst du interessere dig for. :-)


Hvis du fortæller hvilken side lønoplysningerne står på, finder vi selv resten ;-) :-)

Avatar

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/7 2016, 18:36 (2852 dage siden) @ gæsten

Jo det kan du da, men det giver jo ikke et generelt billede af en LKF. For hvad så med de privat ansatte? Der er altså forskel på hvad man tjener, alt efter hvor man er ansat, og hvad man kører. Det var derfor jeg fandt et fint link til dig, så du kan bruge fem minutter på at læse, om den overenskomst du interessere dig for. :-)

Hvis du fortæller hvilken side lønoplysningerne står på, finder vi selv resten ;-) :-)

Prøv her: http://www.djf.dk/nyhed/ok15-protokollater-materialer-mv

Dækker DSB og de regionale selskaber (Lokaltog m.fl.).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af gæsten, 6/7 2016, 22:56 (2852 dage siden) @ Michael Deichmann

Jo det kan du da, men det giver jo ikke et generelt billede af en LKF. For hvad så med de privat ansatte? Der er altså forskel på hvad man tjener, alt efter hvor man er ansat, og hvad man kører. Det var derfor jeg fandt et fint link til dig, så du kan bruge fem minutter på at læse, om den overenskomst du interessere dig for. :-)

Hvis du fortæller hvilken side lønoplysningerne står på, finder vi selv resten ;-) :-)


Prøv her: http://www.djf.dk/nyhed/ok15-protokollater-materialer-mv

Dækker DSB og de regionale selskaber (Lokaltog m.fl.).

Sikkert, men hvor fandt du oversigten over lønninger?

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Banjo Bent, 6/7 2016, 23:46 (2852 dage siden) @ gæsten

Jo det kan du da, men det giver jo ikke et generelt billede af en LKF. For hvad så med de privat ansatte? Der er altså forskel på hvad man tjener, alt efter hvor man er ansat, og hvad man kører. Det var derfor jeg fandt et fint link til dig, så du kan bruge fem minutter på at læse, om den overenskomst du interessere dig for. :-)

Hvis du fortæller hvilken side lønoplysningerne står på, finder vi selv resten ;-) :-)


Prøv her: http://www.djf.dk/nyhed/ok15-protokollater-materialer-mv

Dækker DSB og de regionale selskaber (Lokaltog m.fl.).


Sikkert, men hvor fandt du oversigten over lønninger?

Nu har jeg ikke set nærmere på det link Michael har delt, men hvis du følger det link jeg lagde ud tidligere, kan du åbne den overenskomst fra den den jernbanevirksomhed du er interesseret i. De ligger som PDF filer, og der er en udmærket indholdsfortegnelse. Hvis du så se efter er der en paragraf som hedder løn, paragraf 4 så vidt jeg husker. Paragraf 5 og 6 har sikkert også din interesse. Du skal dog bemærke at det er hovedoverenskomsten, i indholdsfortegnelsen kan du se at der nogle bilag, hvor der ligger nogle lokalaftaler for henholdsvis passager, gods og metro området. God fornøjelse.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Andreas M., 6/7 2016, 10:51 (2852 dage siden) @ gæsten

Er der virkelig så svært at fortælle hvad lokomotivførere tjener i kroner og ører om måneden? Er det 30.000, 35.000, 40.000, 45.000 eller 50.000 kr vi taler om i runde tal? Altså med det hele: kørepenge, natpenge, weekendtillæg osv.
At henvise til aftaler og overenskomster er kun medvirkende til at sløre.

Jeg har flere gange delt mine løntal med nysgerrige i diverse åbne og lukkede internetfora, men med dem lynchstemning der hersker herinde, så tror jeg ikke du finder mange der vil kaste deres lønseddel for de sultne gribbe.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Gæst22, 6/7 2016, 11:02 (2852 dage siden) @ Andreas M.

Er der virkelig så svært at fortælle hvad lokomotivførere tjener i kroner og ører om måneden? Er det 30.000, 35.000, 40.000, 45.000 eller 50.000 kr vi taler om i runde tal? Altså med det hele: kørepenge, natpenge, weekendtillæg osv.
At henvise til aftaler og overenskomster er kun medvirkende til at sløre.


Jeg har flere gange delt mine løntal med nysgerrige i diverse åbne og lukkede internetfora, men med dem lynchstemning der hersker herinde, så tror jeg ikke du finder mange der vil kaste deres lønseddel for de sultne gribbe.


Jeg forstår det ikke. Er der noget at skamme sig over? En lokomotivfører tjener vel det han er værd og det der er forhandlet sig frem til af løn og eventuelle tillæg.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af PD Hansen, 6/7 2016, 21:56 (2852 dage siden) @ gæsten

Lad bare være med at regne pensionen med.

Naturligvis skal pension regnes med. Det er ikke ligegyldig om man får f.eks. 0, 5, 10 eller 20 procent i arbejdsgivers pensionsbidrag. Derfor regner alle seriøse statistikker også pensionen med.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Scharfenberg, 6/7 2016, 07:11 (2853 dage siden) @ Lokofører

Kan da godt være man tjener en god løn som lokomotivfører, men man har jo også et stort ansvar, ofte ikke fri i weekender og andre helligdage som alle andre. Skal møde på alle tider af døgnet. Skal opfylde strenge helbredskrav, være i besiddelse af en ret stor viden inden for infrasstruktur, materiel, første hjælp m.m.

Det lyder nogenlunde som profilen for en jordemoder. Bortset fra at man skal have stor viden om fødsler mv. og ikke infrastruktur ;-) Det er en fordel, hvis man har et robust helbred. Månedslån før skat og uden pension: 25.000 kr. Hertil skal det bemærkes, at arbejdet kan være så hårdt, at mange må gå ned i tid og arbejde 30 el. 32 timer om ugen. Månedsløn: 20.000 kr.

Inden man kan søge job som lokomotivfører, skal man også have en grunduddannelse 4 år, før i tiden inden for jern og metal fagene. Nu der dog åbnet op for andre adgangsgivende uddanelser.

Selve uddannelsen som jordemoder tager 4 år.

Af og til skal man være en omvandrende infostander, spørgsmål om billetter, tilsluttende rutebiler, manglende pladser, hvorfor er der ingen til at hjælpe med baggagen eller barnevognen m.m.

Jeg anerkender, at mange lokomotivførere yder god service. Men det er ikke desværre langt fra alle. Det er lønnen ingen garanti for.

Når man kører om aftenen, heldigvis sjældent man man kan desvære være udsat for vold, påkørsler og andre tåber der render rundt i og på skinnerne.

Det er heldigvis sjældent, men som jordemoder hænder det, at man står med et dødt barn i favnen - eller en død mor.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Andreas M., 6/7 2016, 08:06 (2853 dage siden) @ Scharfenberg

Det lyder nogenlunde som profilen for en jordemoder. Bortset fra at man skal have stor viden om fødsler mv. og ikke infrastruktur ;-) Det er en fordel, hvis man har et robust helbred. Månedslån før skat og uden pension: 25.000 kr. Hertil skal det bemærkes, at arbejdet kan være så hårdt, at mange må gå ned i tid og arbejde 30 el. 32 timer om ugen. Månedsløn: 20.000 kr.

Ja, de burde i den grad også have mere i løn jordemødrene!

Det her er en ting jeg synes er enormt ædelt ved den offentlige debat om lønforskelle i Danmark. Hver gang "vi" opdager at en faggruppe får en god løn, så kaster vi alt ind i kampen om at finde ud af, hvordan vi kan få denne faggruppe ned på en løn, der ligner alle andres. (Eller i det mindste hvordan vi kan få dem til at arbejde noget mere for deres gode løn.)

Men det er da heldigvis ikke småligt at være dansk...

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af KSC, 6/7 2016, 19:13 (2852 dage siden) @ Lokofører

Man kan først blive lokomotivførere når man er fyldt 21 år

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af ClausAmager, 5/7 2016, 09:48 (2853 dage siden) @ Selvmordskandidaten

Med risiko for at få hovedet rykket af:

Et af de bedst betalte korttidsuddannede jobs er at være lokomotivfører. Fra man er 18, til man er 64, tjener man før skat i gennemsnit 503.000 kr. pr. år:

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8820907/haandvaerkeren-slaar-flere-akademikere-paa...

Lad helvede bryde løs.

Det er altid sjovt/interessant/spændende, når man formår at sætte nogle tal op i en given rækkefølge. Se bare Quartz-rapporten om lokomotivåpersonaleMvh effektive arbejdstid. Men så er den heller ikke længere.

Generelt giver det sjældent mening, når lægfolk diskuterer andres lønforhold. Men af en eller grund er det blevet en folkesport. Lærerkonflikten var desværre et rigtig godt eksempel. For det første er der måske tal man ikke ser, man kender måske ikke de bagvedliggende arbejdsvilkår, man kender måske ikke den krævede uddannelsesmæssige baggrund, man kender måske ikke "jobsikkerheden" for det pågældende job, man lader måske sine følelser styre osv. osv.

Her kan jeg anbefale DR1-programmet, som vist nok hed noget i retning af "Hvad er du værd?"

Det satte en tyk streg under, at det vist nok er en rigtig god ide, at arbejdsmarkedets parter selv håndterer løndannelsen...

Mvh.
Claus

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Villy T, 6/7 2016, 22:47 (2852 dage siden) @ ClausAmager

Selv om man tjener en god løn som lokomotivfører, så er der også mange sure pligter, nedslidte tog, tåbelige passager, og mange tåbelige regler/reglementer fra bl.a trafikstyrelsen der bliver ved med at finde på noget de kan genere jernbanen og dens personale med.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af denhemmelige, 7/7 2016, 02:20 (2852 dage siden) @ Villy T

Tåblige regler?? sig mig er du fuldkommen brudt sammen?

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Gæst 20, 7/7 2016, 06:50 (2852 dage siden) @ denhemmelige

Det at sidde alene ude foran er det ikke alle, som de mentalt kan håndtere. Tvangstanker forekommer.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af ClausAmager, 5/7 2016, 11:32 (2853 dage siden) @ Selvmordskandidaten

Med risiko for at få hovedet rykket af:

Et af de bedst betalte korttidsuddannede jobs er at være lokomotivfører. Fra man er 18, til man er 64, tjener man før skat i gennemsnit 503.000 kr. pr. år:

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8820907/haandvaerkeren-slaar-flere-akademikere-paa...

Lad helvede bryde løs.

(Fejl i oprindeligt indlæg)

Det er altid sjovt/interessant/spændende, når man formår at sætte nogle tal op i en given rækkefølge. Se bare Quartz-rapporten, om lokomotivpersonalets effektive arbejdstid. Men så er den heller ikke længere.

Generelt giver det sjældent mening, når lægfolk diskuterer andres lønforhold. Men af en eller grund er det blevet en folkesport. Lærerkonflikten var desværre et rigtig godt eksempel. For det første er der måske tal man ikke ser, man kender måske ikke de bagvedliggende arbejdsvilkår, man kender måske ikke den krævede uddannelsesmæssige baggrund, man kender måske ikke "jobsikkerheden" for det pågældende job, man lader måske sine følelser/misundelse styre osv. osv.

Her kan jeg anbefale DR1-programmet, som vist nok hed noget i retning af "Det er du værd"

Det satte en tyk streg under, at det vist nok er en rigtig god ide, at arbejdsmarkedets parter selv håndterer løndannelsen...

Mvh.
Claus

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af brufnus, 10/7 2018, 01:59 (2119 dage siden) @ ClausAmager

Claus, jeg kunne ikke være mere enig!

Jeg og mine kolleger stirrede vantro, da vi så den rapport hævde, at vi kun arbejdede i en time og tre kvarter om dagen. Folk burde i øvrigt også kunne sige sig selv, at det ikke kunne være rigtigt - alene vore ture fra Odense til København varer 1½ time med et IC-tog, og hvad så - skulle vi så blive derovre og holde fyraften??

Ja, det bør være arbejdsmarkedets parter, der håndterer forhandlingerne og den deraf følgende løndannelse. Men folk er underlige i den retning... jeg husker stadig, da jeg i sin tid læste om en kunstner, der havde produceret et stort punktum og klasket det op på en væg - det var man ved at gå fuldstændig i spåner over, så "udtryksfuldt" det var, at man tildelte hende et stipendium på 225.000,- kr. så hun kunne dygtiggøre sig i sine studier.
Det var sådan ca. 25.000,- mere end jeg dengang tjente som lokomotivfører på et år, og jeg følte mig ærlig talt ret meget til grin.

I dag har vi fået en mere anstændig løn, men det resulterer så desværre også i, at mange får ondt i en vis legemsdel over det; ikke mindst i de super-liberalistiske tider vi lever i, hvor de få udvalgte får lov at rage den ene milliard efter den anden til sig, uden at nogen sætter spørgsmålstegn ved det - mens almindelige mennesker, der går på arbejde hver dag og følger en overenskomst, som de har indgået med en virksomhed - offentlig eller privat - skal jages, blot de får en 25-øre mere end sidemanden, der måske ikke lige har de samme skæve arbejdstider, går på arbejde i weekenden eller holder sommerferie, når andre holder efterårsferie...

Da jeg var i det private, var der ingen udefra, der blandede sig. DSB er en selvstændig virksomhed og tjener sine egne penge; hvorfor skal folk så blande sig nu? Man hører sommetider, at vi blot er "forkælede buschauffører" og får alt for meget i løn. Men der er ingen, der kalder en bankdirektør for en "forkælet bogholder" og klager over, at denne får 10 eller måske endda 20 gange så meget i løn som os?!
Men okay, vi passer jo så også kun på hundredvis af passagerers liv hver dag, det vejer jo ikke så tungt som kapitalens interesser.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af UTJ, 10/7 2018, 04:14 (2119 dage siden) @ brufnus

Da jeg var i det private, var der ingen udefra, der blandede sig. DSB er en selvstændig virksomhed og tjener sine egne penge; hvorfor skal folk så blande sig nu? Man hører sommetider, at vi blot er "forkælede buschauffører" og får alt for meget i løn. Men der er ingen, der kalder en bankdirektør for en "forkælet bogholder" og klager over, at denne får 10 eller måske endda 20 gange så meget i løn som os?!
Men okay, vi passer jo så også kun på hundredvis af passagerers liv hver dag, det vejer jo ikke så tungt som kapitalens interesser.

.
DSB er en selvstændig offentlig virksomhed. Som sådan er det i den grad i offentlighedens interesse hvordan virksomheden forvalter det offentlige tilskud i form af såkaldt "kontraktsbetaling". Det inkluderer løn- og arbejdsforhold.

Uden at forklejne dit hverv skal man lige have for øje at utallige andre professioner også medfører ansvar for andres liv og helbred - et godt eksempel er social- og sundhedshjælpere og et andet godt eksempel er køkkenassistenter i storkøkkener. Vær du blot glad for dit arbejde og den forskel du gør i hverdagen. hvis du ville have været bankdirektør kunne du have valgt den retning i sin tid.

PS: en "ikke forkælet buschauffør", dvs en buschauffør der kører fx togbus, har ikke nogle sikkerhedsindretninger såsom ATC, kan køre i grøften etc.
Hvis man skulle pege på et forhold for "forkælede buschauffører" som der budre tages hånd er det de traumer som uforskyldte personpåkørsler medfører. Det svarer i mangt om meget til hvad udsendte danske styrker kan blive vidende til og det er stærkt traumatiserende. Der kan ikke ydes for meget og der bliver med sikkerhed gjort for lidt fra samfundets side - men det skal altså ikke være en del af den "normale" løn.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af brufnus, 10/7 2018, 01:46 (2119 dage siden) @ Selvmordskandidaten

Jeg ved ikke, hvor du har tallene fra... men det er ikke helt korrekt.

Efter 27½ års ansættelse tjener jeg som lokomotivfører ca. 480.000,- om året, incl. alle tillæg - altså natpenge, weekendtillæg osv.

Jeg så, at der blev efterlyst nogle konkrete tal, så de kommer her (pr. juli 2018), ca. tal:

Grundløn incl. anciennitetstillæg og kvalifikationstillæg: 31.700,-
Natpenge, pr. time: 23,88
Weekendtillæg, pr. time: 42,70

Hertil kommer et såkaldt produktionstillæg på ca. 4.600,- der skal dække merudgifter til mad, da vi jo af gode grunde ikke har kantine til rådighed og derfor skal købe maden (dyrt!) i kiosker og hvad vi nu kommer i nærheden af.

Disse tal er jo så eksklusiv pensionen, men dette er jo ikke et statisk tal, da den samlede udbetaling jo af gode grunde afhænger af, hvor længe man lever. Nogle får slet ikke glæde af dette; bl.a. har vi for nylig desværre mistet to kolleger i Odense, der døde alt for tidligt (og lad det være sagt - det job er IKKE befordrende for helbredet og et langt liv, tro mig!)

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Jens Hansen, 10/7 2018, 10:03 (2118 dage siden) @ brufnus

Interessant at der udbetales et "produktionstillæg", bl.a. fordi man ikke har adgang til kantine.

Jeg er privilegeret nu, jeg kan anvende en kantine, men har dog selv madpakke med. I mine tidligere job har der ikke altid været adgang til kantine, så der var det madpakke. Og uden et "produktionstillæg".

Må sige at Dansk Jernbane forbund meget dygtigt har tilkæmpet sig nogle rettigheder.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Jens N, Fredericia, 10/7 2018, 10:27 (2118 dage siden) @ Jens Hansen

Interessant at der udbetales et "produktionstillæg", bl.a. fordi man ikke har adgang til kantine.

Jeg er privilegeret nu, jeg kan anvende en kantine, men har dog selv madpakke med. I mine tidligere job har der ikke altid været adgang til kantine, så der var det madpakke. Og uden et "produktionstillæg".

Må sige at Dansk Jernbane forbund meget dygtigt har tilkæmpet sig nogle rettigheder.


Produktionstillægget er resultatet af et antal ældre tillæg, der skulle afregnes timevis hver måned med en del håndtering. Arbejdsgiverne ønskede en mere enkel afregningsmåde, og det blev så til et generelt produktionstillæg. Det handler ikke ‘kun’ om adgang til kantine.

Ikke alle lokomotivførere kører persontog, og har dermed ingen adgang til spisefaciliteter og toilet undervejs.

Mvh. Jens

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af brufnus, 10/7 2018, 13:18 (2118 dage siden) @ Jens Hansen

Joh, men til gengæld er resten ikke altid lige på niveau med, hvad andre får.

Jeg husker stadig årtusindskiftet, hvor jeg hørte om tjenere, der blev tilbudt flere tusinde kroner for at arbejde den aften - jeg selv fik sølle 20 kr. ekstra, fordi min tjeneste lige gik lidt ind i den 1. januar, altså en helligdag. Ellers havde jeg ikke fået en krone ekstra. Jeg tænkte bare, at deres nytårsaften åbenbart var vigtigere end vores.

Da jeg stod i lære som lastvognsmekaniker midt i firserne, fik vi et såkaldt tilkaldegebyr på ikke mindre end 300 kr. - blot vi var blevet stemplet ud og kaldt ind igen til en opgave, så fik vi det tillæg. Men det var der aldrig nogen udefra, der brokkede sig over, fordi det jo var et privat firma. Men så snart det er offentligt, skal det nok få en vis bevågenhed.

I hæren fik vi i øvrigt også den såkaldte "MUG", merudgiftsgodtgørelse, til forplejning når vi var på øvelse o.lign. - uagtet at vi fik vores feltrationer gratis af hæren. Jeg har dog aldrig hørt nogen udefra brokke sig over dette forhold....

Hvorom alt er, så er det noget, man har forhandlet sig frem til ligesom alle andre på arbejdsmarkedet. Og nej, det er ikke skatteyderne der betaler, da DSB selv tjener pengene. Ja, med tilskud fra staten - men denne kræver jo så også, at vi kører næsten tomme tog i yderperioderne af servicehensyn.

Et hurtigt eksempel: jeg kører et IC-tog fra Odense til København med 400 passagerer, der hver giver 100 kr. i snit for deres billet (blot et eksempel).
Dvs. på de 1½ time den tur varer, har jeg tjent min månedsløn hjem (!)

Resten af mit arbejde den måned går med at tjene penge hjem til administration, togpersonale, forsikringer, afskrivninger, staten når de stikker snablen i kassen, brændstof, vedligeholdelse osv osv.

Mht. produktionstillægget - det har udviklet sig til ukendelighed, siden jeg startede. Dengang fik vi ca. 8 kr. i timen - skattefrit - hvis vi kørte mere end 8 km fra tjenestestedet eller var væk i mere end 5 timer.
Senere blev det så gjort skattepligtigt, hvorfor man jo skulle finde en løsning - man indførte så et dagligt tillæg på ca. 200 kr., dog stadig kun for arbejdsdagene - og til sidst fik vi så dette produktionstlllæg, der ydes uanset hvor mange tjenester man har den pågældende måned. Så ja, der er sket en forbedring på det punkt.
Men det er vel også okay i et samfund, der bliver rigere og rigere?

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Jens Hansen, 10/7 2018, 13:48 (2118 dage siden) @ brufnus

Et hurtigt eksempel: jeg kører et IC-tog fra Odense til København med 400 passagerer, der hver giver 100 kr. i snit for deres billet (blot et eksempel).
Dvs. på de 1½ time den tur varer, har jeg tjent min månedsløn hjem (!)

Nja... det er vist lidt for simpelt. Men hvad koster sådan en tur Odense - København egentligt?

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af brufnus, 10/7 2018, 20:35 (2118 dage siden) @ Jens Hansen

Der må jeg være svar skyldig, da jeg er lokomotivfører og derfor ikke har noget med billetterne at gøre. Men et kvalificeret gæt er omkring 200 kr. for en almindelig billet. Det kan man jo evt. se på DSB 's hjemmeside, hvis man vil have et præcist tal.

Nu er mit eksempel jo også kun et eksempel; der er passagerer med helt fra Århus eller Aalborg, nogle stiger først på i Slagelse, og andre stiger af i Ringsted - men det er ikke helt ved siden af. Det største antal passagerer jeg har kørt med, er nok noget i retning af en 7-800 stykker, måske mere... så det løber jo hurtigt op i billetindtægter.

P.S. I et tog bestående af 5 ER-sæt (IR4) er der ikke mindre end 1165 siddepladser.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Jens Hansen, 11/7 2018, 06:49 (2118 dage siden) @ brufnus

Jeg var nok lidt uklar.

Billettens pris kan jeg finde på f.eks. rejseplanen.

Jeg tænkte mere på, hvad koster det at køre et sådant tog Odense -København.?

Altså vi ved at du skal have ihvertfald 2 timers løn. De øvrige i toget skal sikkert tilsvarende. Olie/strøm til toget, vedligeholdelse af toget, klargøring, ombygning, baneafgifter, broafgift - mange ting summer op.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Gæst1, 10/7 2018, 10:24 (2118 dage siden) @ brufnus

Efter 27½ års ansættelse tjener jeg som lokomotivfører ca. 480.000,- om året, incl. alle tillæg - altså natpenge, weekendtillæg osv.

Hvilket svarer sådan cirka til een månedsløn for din Administrerende direktør, der får 4,5 mio kr om året + 25% i bonus og 10% i pension. Hvilket iøvrigt skulle være den højeste løn i statsapparatet i det hele taget.

Til sammenligning tjener Generaldirektøren i DR (der i offentligheden anklages for at være umådelig højtlønnet) 3 mio kr om året, mens vores Statsminister pt går til 1,5 mio kr om året.

Om de tre her nævnte offentlige ledere er pengene værd, er jo nok en smagssag. Men det er lidt tankevækkende, at Lars Løkke kan tredoble sin løn, hvis han skifter til DSB....

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af bastholm, 10/7 2018, 12:20 (2118 dage siden) @ Gæst1

Efter 27½ års ansættelse tjener jeg som lokomotivfører ca. 480.000,- om året, incl. alle tillæg - altså natpenge, weekendtillæg osv.

Hvilket svarer sådan cirka til een månedsløn for din Administrerende direktør, der får 4,5 mio kr om året + 25% i bonus og 10% i pension. Hvilket iøvrigt skulle være den højeste løn i statsapparatet i det hele taget.

Til sammenligning tjener Generaldirektøren i DR (der i offentligheden anklages for at være umådelig højtlønnet) 3 mio kr om året, mens vores Statsminister pt går til 1,5 mio kr om året.

Om de tre her nævnte offentlige ledere er pengene værd, er jo nok en smagssag. Men det er lidt tankevækkende, at Lars Løkke kan tredoble sin løn, hvis han skifter til DSB....

Så lad os tage de private erhvervsliv til sammenligning.

CEO for min tidligere arbejdsplads fik i gennemsnit 200.000.000 kr. om året over 10 år.
Hans aftrædelsesgodtgørelse var på 460.000.000 kr.

Så de offentlige ledere er ikke så godt betalt som det lyder.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af brufnus, 10/7 2018, 13:04 (2118 dage siden) @ Gæst1

Ja det er en særdeles høj løn, de har tildelt vores administrerende direktør. Personligt synes jeg ikke, at noget job er så meget værd, men det er der åbenbart andre, der gør.

Paradoksalt nok er det os, man er efter pga. en "for høj" løn, ikke ham... men sådan er der jo så meget.

Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr.

af Ib Jensen, 10/7 2018, 12:11 (2118 dage siden) @ Selvmordskandidaten

Jeg ved ikke, om man kan sige, at en lokomotivfører tjener en høj løn. Hvad er en høj løn og hvad skal det sammenlignes med? Lokomotivførere får vel også forskellig løn alt efter, om de er ansat i DSB, Arriva, en "privatbane", hos en godsoperatør eller et helt femte sted?

Der er dog ingen tvivl om, at det nuværende niveau er historisk højt, forstået på den måde, at der er tale om "velerhvervede rettigheder", der er tilkæmpet over en meget lang årrække ved forhandlingsbordet.

Er der en overenskomst på et område, er der også et monopol. Løndannelsen er ikke fri og de almindelige mekanismer om udbud og efterspørgsel er sat ud af kraft. Så længe konkurrencen er begrænset, har det ikke den store betydning. I 2021 (altså om kun tre år) skal DSB's trafik konkurrenceudsættes. Det bliver spændende at se, hvilken betydning det får for lokomotivførernes løn. En kommende togoperatør har kun brug for lokomotivførere, rullende materiel og vedligeholdelse af sidstnævnte. Mon ikke det vil skabe et vist fokus på lokomotivførernes lønniveau?

Som jeg forstår det, byder DSB ikke på "sin egen kørsel". Det betyder, at lokomotivførerne skal virksomhedsoverdrages, og det betyder - efter et stykke tid - ændring af løn- og ansættelsesvilkår. Det skal nok blive festligt. "Synd" for lokomotivførerne, men godt for billetprisen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak