Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signalproblemer igen, igen (Generelt)

af Karl Høst, 27/7 2016, 15:57 (2831 dage siden)

I dag har der været signalfejl mellem Randers og Hobro med den konsekvens at togene er op til tre kvarter forsinket. Er der ikke en af de mange kloge hoveder her på sitet, der kan forklare hvordan fejl på en strækning der tager 15. min at gennemkøre, og hvor der kun kører fire tog i timen, resulterer i forsinkelser på 45 min. Er det ikke muligt at styre trafikken med radioforbindelse til lokoføreren, der så evt. med nedsat fart kan "liste" sig igennem?

Signalproblemer igen, igen

af jaer, 27/7 2016, 18:14 (2830 dage siden) @ Karl Høst

Det forlød i regionalradioen, at det var sporskifteproblemer. Og det kan jo i værste fald betyde, at der kun er et spor brugbart mellem Randers og Hobro, alt afhængig af fejlen.

Jeg tror ikke, at der er nogen hos DSB eller Banedanmark, der forsøger at gøre forsinkelserne større end højest nødvendige, men det er et dumt stykke jernbane, når der er fejl, da der er langt mellem stationer og muligheder for at krydse over, særligt hvis Randers ikke er lokalt betjent.

/Jan

Signalproblemer igen, igen

af andersj, Aalborg, 27/7 2016, 18:34 (2830 dage siden) @ jaer

Det forlød i regionalradioen, at det var sporskifteproblemer. Og det kan jo i værste fald betyde, at der kun er et spor brugbart mellem Randers og Hobro, alt afhængig af fejlen.

Jeg tror ikke, at der er nogen hos DSB eller Banedanmark, der forsøger at gøre forsinkelserne større end højest nødvendige, men det er et dumt stykke jernbane, når der er fejl, da der er langt mellem stationer og muligheder for at krydse over, særligt hvis Randers ikke er lokalt betjent.

/Jan

Problemet er bare at man ikke længere mindsker konsekvenserne ved fx. at indsætte rettidige tog Aalborg-Frederikshavn som man gjorde førhen. Regionaltoget 15:12 fra Aalborg til Frederikshavn blev endda aflyst uden grund.
Det kan godt være at Desiro og Lint har ringere komfort end IC3 og IC4 men jeg tror alligevel at nordjyderne glæder sig til at Nordjyske Jernbaner overtager trafikken med rettidige tog og flere afgange. Stort set alle forsinkelser og aflysninger i Nordjylland de sidste par år har oprindelse syd for Aalborg eller er pga. nedbrud på IC4/MR.
Godt nok forsvinder mange af de direkte tog til/fra København, men det er trods alt også kun 20% af passagerene der bliver siddende i Aalborg og de fleste af dem kan blot bruge et af de direkte tog.

--
Mvh Anders

Signalproblemer igen, igen

af Scharfenberg, 28/7 2016, 10:16 (2830 dage siden) @ andersj

Det kan godt være at Desiro og Lint har ringere komfort end IC3 og IC4 men jeg tror alligevel at nordjyderne glæder sig til at Nordjyske Jernbaner overtager trafikken med rettidige tog og flere afgange. Stort set alle forsinkelser og aflysninger i Nordjylland de sidste par år har oprindelse syd for Aalborg eller er pga. nedbrud på IC4/MR.

Man skal nok ikke glæde sig for tidligt. Uanset operatør er infrastrukturen den samme. Og Langå-Frederikshavn er early deployment mht. signalprogrammet på Fjern Vest.

Signalproblemer igen, igen

af jaer, 28/7 2016, 11:17 (2830 dage siden) @ Scharfenberg

Man skal nok ikke glæde sig for tidligt. Uanset operatør er infrastrukturen den samme. Og Langå-Frederikshavn er early deployment mht. signalprogrammet på Fjern Vest.

Joh, men da regionaltrafikken ikke er bundet så hårdt op på forhold syd for Skørping, så er det lettere at skabe et stabilt system. Og så er operatøren noget mere lokalt orienteret og mere fleksibel.

Mon ikke også man har lært lidt fra i driftsættelse af EDL på S-banen? Bl. a. at man skal teste sine begyndelses-betingelser (initialisering) og omkring rangering i depot.

/Jan

Signalproblemer igen, igen

af Ole Stuhr Hansen, 27/7 2016, 18:21 (2830 dage siden) @ Karl Høst

Det tager tid at gennemkøre de ca 30 km, når der skal udrangeres til den fri bane, køres på sigt (delstrækningen har linjeblok), dvs højst 40 km/t til næste AM/I-signal, som skal forbirangeres/indrangeres, hvis de er uvirksomme. Og så skal der standses ved overkørsler (hvis signalerne her også var omfattet af problemerne). Endelig tager radiokommunikationen også ekstra tid.

I dag har der været signalfejl mellem Randers og Hobro med den konsekvens at togene er op til tre kvarter forsinket. Er der ikke en af de mange kloge hoveder her på sitet, der kan forklare hvordan fejl på en strækning der tager 15. min at gennemkøre, og hvor der kun kører fire tog i timen, resulterer i forsinkelser på 45 min. Er det ikke muligt at styre trafikken med radioforbindelse til lokoføreren, der så evt. med nedsat fart kan "liste" sig igennem?

Billige jernbane T-shirts

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak