Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et spørgsmål om signaler (Generelt)

af Fysikeren, 23/9 2016, 15:49 (2772 dage siden)

Hej

Har nogle gange nu observeret signalerne ved Hedehusene i retning mod øst, og har set, at de virker på en anden måde end jeg troede.

Jeg mener at have læst mindst et sted, at på strækninger med vekselblok vil AM-signalerne kun vise grønt, hvis der er et tog i blokken foran signalet. Skulle have at gøre med, at man vil undgå unødige opbremsninger hvis et signal i et nabospor går på stop. Men virkeligheden viser noget andet, de går på en hhv. to grønne så snart blok/blokkene efter dem er ledig, og ventetiden til næste tog indikerer kraftigt, at der intet tog er i blokken når det grønne lys tændes.

Har den førnævnte praksis været anvendt, og er man evt. gået bort fra den på et tidspunkt?

Et spørgsmål om signaler

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 23/9 2016, 16:13 (2772 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Har nogle gange nu observeret signalerne ved Hedehusene i retning mod øst, og har set, at de virker på en anden måde end jeg troede.

Jeg mener at have læst mindst et sted, at på strækninger med vekselblok vil AM-signalerne kun vise grønt, hvis der er et tog i blokken foran signalet. Skulle have at gøre med, at man vil undgå unødige opbremsninger hvis et signal i et nabospor går på stop. Men virkeligheden viser noget andet, de går på en hhv. to grønne så snart blok/blokkene efter dem er ledig, og ventetiden til næste tog indikerer kraftigt, at der intet tog er i blokken når det grønne lys tændes.

Har den førnævnte praksis været anvendt, og er man evt. gået bort fra den på et tidspunkt?

Strækningen Høje Taastrup-Roskilde er udført med vekselsporsdrift, og man benytter ikke 'mørkegrønt' på strækninger med vekselspor.

Et spørgsmål om signaler

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 23/9 2016, 16:19 (2772 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Har nogle gange nu observeret signalerne ved Hedehusene i retning mod øst, og har set, at de virker på en anden måde end jeg troede.

Jeg mener at have læst mindst et sted, at på strækninger med vekselblok vil AM-signalerne kun vise grønt, hvis der er et tog i blokken foran signalet. Skulle have at gøre med, at man vil undgå unødige opbremsninger hvis et signal i et nabospor går på stop. Men virkeligheden viser noget andet, de går på en hhv. to grønne så snart blok/blokkene efter dem er ledig, og ventetiden til næste tog indikerer kraftigt, at der intet tog er i blokken når det grønne lys tændes.

Har den førnævnte praksis været anvendt, og er man evt. gået bort fra den på et tidspunkt?

Hej

Ved almindelig automatisk linjeblok, viser signalet såkaldt "mørkegrøn" dvs ser ud som slukket når sporisolationen foran AM signalet er ubesat, og går på "fuldt blus" når den besættes.
Man kan formode at man har fuldt tændte signaler AM på strækninger med flere spor i samme retning for at undgå forveksling af signalerne til respektive spor. Jfr. det gamle begreb signalbillede.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Et spørgsmål om signaler

af John, 23/9 2016, 23:08 (2772 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ja årsagen til at vi traf beslutning om at alle signaler på linje skulle være tændt hele tiden var netop, at det gennem signalernes indbyrdes plads ville være muligt at afgøre hvilket spor et givet signal havde betydning for.

AM-signalers normalstilling på enkelt- og vekselspor

af Rask Ingemann Lambertsen, 23/9 2016, 18:21 (2772 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Har nogle gange nu observeret signalerne ved Hedehusene i retning mod øst, og har set, at de virker på en anden måde end jeg troede.

Jeg mener at have læst mindst et sted, at på strækninger med vekselblok vil AM-signalerne kun vise grønt, hvis der er et tog i blokken foran signalet. Skulle have at gøre med, at man vil undgå unødige opbremsninger hvis et signal i et nabospor går på stop. Men virkeligheden viser noget andet, de går på en hhv. to grønne så snart blok/blokkene efter dem er ledig, og ventetiden til næste tog indikerer kraftigt, at der intet tog er i blokken når det grønne lys tændes.

Har den førnævnte praksis været anvendt, og er man evt. gået bort fra den på et tidspunkt?

Jeg tror, det må være Carsten Lundstens beskrivelse (på engelsk) af AM-signaler på enkelt- og vekselspor, du har i tankerne. Også jeg læste (og læser) det sådan, at signalerne først skifter fra "Stop" til "Kør", når et tog nærmer sig. Observeret opførsel på den fri bane Kalvebod - Københavns Lufthavn, Kastrup er dog snarere, at AM-signalerne på hele den fri bane skifter fra "Stop" til "Kør", så snart der stilles togvej ud af stationen, og ikke først, når et tog nærmer sig. Alt sammen under forudsætning af, at sporet er frit, selvfølgeligt. Til forskel fra en 1954-blok viser AM-signalerne kun "Kør", hvis der er stillet togvej, og "mørkegrønt" er (derfor) erstattet af "Stop".

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Et spørgsmål om signaler

af cslundsten, 23/9 2016, 22:34 (2772 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Har nogle gange nu observeret signalerne ved Hedehusene i retning mod øst, og har set, at de virker på en anden måde end jeg troede.

Jeg mener at have læst mindst et sted, at på strækninger med vekselblok vil AM-signalerne kun vise grønt, hvis der er et tog i blokken foran signalet. Skulle have at gøre med, at man vil undgå unødige opbremsninger hvis et signal i et nabospor går på stop. Men virkeligheden viser noget andet, de går på en hhv. to grønne så snart blok/blokkene efter dem er ledig, og ventetiden til næste tog indikerer kraftigt, at der intet tog er i blokken når det grønne lys tændes.

Har den førnævnte praksis været anvendt, og er man evt. gået bort fra den på et tidspunkt?

Erfaringerne fra Roskilde - Høje Tåstrup, som var den første strækning med vekselblok, var at stopfald i nabosporet af og til udløste fejlagtige farebremsninger. Det var som regel stopfald på grund af blokvending der var problemet.

I forbindelse med udviklingen af den elektroniske linieblok i Type 1990 sikringsanlæggene blev det derfor ønsket af AM-signalerne ikke gik på "kør" før der faktisk var tog på vej, for derved at reducere antallet af synlige "stopfald". Derfor skifter signalerne i denne anlægstype (dvs. Øresundsbanen) først til "kør" når der er et tog indenfor forsignaleringsafstand, dvs. typisk 3 blokafsnit før. Gennem stationer kan systemet ikke så let afgøre hvor et tog er, og derfor vil en fastlagt udkørselstogvej sætte flere AM-signaler på "kør" således at toget ikke får unødigt restriktivt signal.

Mvh
Carsten Lundsten

Et spørgsmål om signaler

af Jens H. Bondesen, 24/9 2016, 15:36 (2771 dage siden) @ cslundsten

I forbindelse med udviklingen af den elektroniske linieblok i Type 1990 sikringsanlæggene blev det derfor ønsket af AM-signalerne ikke gik på "kør" før der faktisk var tog på vej, for derved at reducere antallet af synlige "stopfald". Derfor skifter signalerne i denne anlægstype (dvs. Øresundsbanen) først til "kør" når der er et tog indenfor forsignaleringsafstand, dvs. typisk 3 blokafsnit før. Gennem stationer kan systemet ikke så let afgøre hvor et tog er, og derfor vil en fastlagt udkørselstogvej sætte flere AM-signaler på "kør" således at toget ikke får unødigt restriktivt signal.


Interessant Carsten, at Type 1990 kun sætter AM-signalerne på "kør" i forsignaleringsafstand.
Ved de øvrige typer med vekselsporsdrift går alle AM-signaler i sporet på "kør"/"kør igennem", når der stilles udkørsel til banestykket (selvfølgelig kun signalerne for den aktuelle køreretning og kun hvis betingelserne for "kør"/"kør igennem" er opfyldt).

--
Venlig hilsen
Jens H B

Et spørgsmål om signaler

af cslundsten, 24/9 2016, 16:00 (2771 dage siden) @ Jens H. Bondesen

I forbindelse med udviklingen af den elektroniske linieblok i Type 1990 sikringsanlæggene blev det derfor ønsket af AM-signalerne ikke gik på "kør" før der faktisk var tog på vej, for derved at reducere antallet af synlige "stopfald". Derfor skifter signalerne i denne anlægstype (dvs. Øresundsbanen) først til "kør" når der er et tog indenfor forsignaleringsafstand, dvs. typisk 3 blokafsnit før. Gennem stationer kan systemet ikke så let afgøre hvor et tog er, og derfor vil en fastlagt udkørselstogvej sætte flere AM-signaler på "kør" således at toget ikke får unødigt restriktivt signal.

Interessant Carsten, at Type 1990 kun sætter AM-signalerne på "kør" i forsignaleringsafstand.
Ved de øvrige typer med vekselsporsdrift går alle AM-signaler i sporet på "kør"/"kør igennem", når der stilles udkørsel til banestykket (selvfølgelig kun signalerne for den aktuelle køreretning og kun hvis betingelserne for "kør"/"kør igennem" er opfyldt).

Det kan man også programmere 1990-anlæggene til, i hvert fald hvis der ikke er alt for mange blokafsnit på strækningen. 1990-anlæggene tæller antallet af blokafsnit og for hvert AM-signal kan man konfigurere hvor tidligt det skal skifte til "Kør". Samme tællesystem kan også anvendes til f.eks. at tænde overkørsler og til formelding.

Mvh
Carsten Lundsten

Et spørgsmål om signaler

af Jens H. Bondesen, 25/9 2016, 00:39 (2771 dage siden) @ cslundsten

Taker for info ;-)

--
Venlig hilsen
Jens H B

Indsend billeder
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak