Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ......

af steenth, 27/9 2016, 11:10 (2768 dage siden) @ Svend

"Tysk busselskab satser på danske indenrigsruter
Fra 2017 vil endnu et busselskab slutte sig til kampen om rejsende mellem danske byer."

Tjaa. Det vil være passagerer som vælger pris (kunne være dem som bruger Orange billet) over hurtig rejsetid, hyppighed og komfort. Der stadig masser der vil betale mere for den bedre service...

Avatar

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ......

af gaest, 27/9 2016, 11:40 (2768 dage siden) @ steenth

"Tysk busselskab satser på danske indenrigsruter
Fra 2017 vil endnu et busselskab slutte sig til kampen om rejsende mellem danske byer."


Tjaa. Det vil være passagerer som vælger pris (kunne være dem som bruger Orange billet) over hurtig rejsetid, hyppighed og komfort. Der stadig masser der vil betale mere for den bedre service...

Undskyld, men jeg har svært ved at se hyggen i et overfyldt tog der holder ude på en mark og er gået i stykker, og "ingen ved noget".
Jaja, jeg ved det godt, man skal bare resevere plads! Og så ellers håbe på at den vogn man har reserveret pladsen i overhovedet er med toget den dag.

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ......

af Ole Juhl, Skovby, 27/9 2016, 13:23 (2768 dage siden) @ Svend

Tja,
Det er desværre det der sker når en "etat" ikke fatter at der er konkurrence og passagerne vælger efter samlet vurdering af pris/kvalitet.

Der er efterhånden mange busruter imellem landsdelene, hvilket jeg egentlig godt kan forstå,
- Stor prisforskel på bus/tog biletpriser, 1:5 i bussens favør er ikke usædvanligt.
- Stabilitet er noget helt andet, det er oftere der aflyses tog end busser.
- I busser er passageren garanteret en sideplads.
- Gratis og stabilt internet på de fleste busruter.
- Ved vejarbejde skal man ikke over i en anden bus.
- Ved sporarbejde spærres al trafik og passagerne skal ud og køre bus over længere strækninger.

Dansk jernbanedrift er meget uvenligt overfor Kunder, selv os der er ret vilde med tog har svært ved at finde gode argumenter for tog frem for gummihjul.
Guderne skal vide jeg giver toget positiv særbehandling, men jeg bliver gang på gang skuffet.

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ......

af Scharfenberg, 27/9 2016, 13:48 (2768 dage siden) @ Ole Juhl

Jeg kan stadigvæk ikke se det fede ved at tage bussen. Det er fint nok inde i byen fx med 10-20 minutters rejsetid, men flere timer i en bus er altså ikke attraktivt for mig. Så kan det godt være, de tilbyder kaffe, men det drikker jeg ikke :-P

DSB bør lige nu ikke frygte fjernbusserne. Deres markedsandel i øst/vesttrafikken er stadigvæk kun omkring 7-8 %. De øger antallet af rejser ifm. med store sporarbejder fx på Fyn, men folk siver hurtigt tilbage til toget igen, når sporarbejderne er overstået. DSB's største konkurrent er og vil fortsat være bilen. Groft sagt har bilen store markedsandele både mellem Kbh. og hhv. Odense, Esbjerg, Aarhus og Aalborg.

Dog er DSB forholdsvis stor på Kbh. - Odense (1:13 med lyntog), mellemstor på Kbh.-Aarhus men presset af bilerne og knap så stor på Kbh.-Aalborg (4:15 med lyntog), hvor mange vælger flyet.

På de lange skinner er toget generelt konkurrencedygtigt på tid. 2:48 Kbh-Aarhus kan busserne ikke hamle op med. Når Kbh.-Ringstedbanen åbner i dec. 2018(vi krydser fingre for signalsystemet), kan der skæres yderligere 15-20 minutter af rejsetiden med tog. Så det er primært de meget prisbevidste, der vælger fjernbussen.

Desuden har DSB skærpet konkurrencen på prisen ved at tilbyde Orange-billetter helt ned til 79 kr. mellem Kbh. og Odense og 99 fx mellem Kbh. og Esbjerg/Aarhus/Aalborg. Som noget nyt tilbydes også Orange til regionaltog, fx Næstved-Kbh. uden for myldretiden fra 39 kr.

Når man (DSB eller en anden togoperatør) inden for de næste 10 år kan skære rejsetiderne yderligere ned, bliver det endnu mindre attraktivt at tage bussen. I hvert fald på rejsetiden.

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ......

af OnkelJørn, 27/9 2016, 16:12 (2768 dage siden) @ Scharfenberg

Rigtigt men desværre er mange blevet jaget væk af IC togenes problemer.

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ......

af Børge Sundahl, 27/9 2016, 16:34 (2768 dage siden) @ OnkelJørn

For mig er der kun en ting at gøre for DSB

Skrot alle tilbudsrejserne og sæt billetprisen generelt ned

Det ku' jo godt være, at det kunne betale sig.

Børge

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ......

af andersj, Aalborg, 27/9 2016, 17:21 (2768 dage siden) @ Børge Sundahl

For mig er der kun en ting at gøre for DSB

Skrot alle tilbudsrejserne og sæt billetprisen generelt ned

Det ku' jo godt være, at det kunne betale sig.

Børge

Det er ikke vejen frem. DSB er forpligtet til at køre på tidspunkter hvor man normalt ikke kan fylde et helt tog og derfor er tilbudsbilletter en effektiv måde at flytte rejsende fra de mest populære afgange til de mindst populære. Afgangene i myldretiden er for de fleste mest attraktive og er derfor billigere for stamkunderne med periodekort, men dyrere for lejlighedsrejsende der må søge til de mindre attraktive afgang for at få en billig billet.

--
Mvh Anders

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ......

af steenth, 27/9 2016, 17:03 (2768 dage siden) @ OnkelJørn

Rigtigt men desværre er mange blevet jaget væk af IC togenes problemer.

Nu har ikke oplevet problemer af det omfang - jeg rejser regelmæssigt i landsdelstrafikken. Men jeg ved også at der problemer vise steder.

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ......

af Peter Christensen, 27/9 2016, 18:58 (2768 dage siden) @ Scharfenberg

For det ganske almindelige folk, som bare skal fra A til B uden de store problemer, så er de bedøvende ligeglade med om det er DSB, BaneDanmark eller et godstog, som gør at de der er forsinkelser/aflysninger.
Efter for mange dårlige oplevelser, så sidder de trygt i bussen, bilen eller flyet. Ja, tidligere var der fyldt godt og grundigt i toget fredag og søndag, men jeg oplever altså at det er nemmere at finde en plads nu.
Forskellen kan kun være alle dem, som er smuttet (over i bussen).
Men kik rundt om i Europa - intercitytoget er under pres.
Højhastighedstogene vinder på komfort og tid (men sådan noget giver vi os kun i kast med langsomt her i landet).
Regionaltog vinder på trængsel rundt om de store byer.
Men hvad så med de halv-langsomme IC-tog? Tyskerne har "en bunke" buslinjer rundt i landet....og det er næppe det eneste land.

Skal de tidligere kunder lokkes tilbage, så skal "noget" forbedres MÆRKBART.
Man kunne begynde med sporarbejderne:
- at BDK lukker en strækning i nogle uger - det får være.
- men bliver BDK ikke færdig - uanset årsagen - så hænger BDK på regningen for busser og kompensation til passagerene. Hvordan godsoperatørerne skal kompenseres; det ved jeg ikke, men der bør kunne findes en model.
Dette burde give et incitament til at blive færdig til tiden.
Skulle BDK lave en "Østfyn" - altså ikke blive færdig pga. uduelig entreprenør/dårlig beskrivelse af arbejdet - så må BDK bare til lommerne hvis de vil lukke strækningen igen.....chancen til at lave arbejdet i en totalspærring var der, men den blev misbrugt.
Hvad der kan gøres ved DSBs planlægning eller mangel på samme - særligt "personalemangel" er jo lidt pinligt - ved jeg ikke. Men aflysninger burde tælle MEGET tungt i diverse statistikker - meget tungere end forsinkelser (for så kører der da noget).
Det var det kortsigtede.
Hvad der gøres langsigtet - vides ikke - men at give DSB en blanko-check af et monopol tvivler jeg på er løsningen.
Gør regeringen noget? Ikke den nuværende. Efter min bedste vurdering vil det blot blive nemmere at oprette busruter - så kan DSB stille og roligt miste passagerer. På et tidspunkt, så bliver der et misforhold mellem antal passagerer og prisen i trafikkontrakten, hvorefter DSB har leveret alle argumenter for at udlicitere eller beskære tilskuddet til DSB. Læg IC4 oveni for at gnide salt i såret.

Faktisk anser jeg signalprogrammet som det næste problem - BDKs voldsomme lukkethed gavner ikke og giver kun anledning til de værste konspirationsteorier om elendige kontrakter og voldsomme forsinkelser + manglende funktionalitet. Persontogsoperatørerne kan nok få bøvlet dækket via staten, men godsoperatørerne? Tja, her har signalprogrammet potentialet til at fjerne transittrafikken.....det bliver ikke kønt.

Dårligt nyt for DSB: Tysk busselskab satser ......

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 27/9 2016, 20:22 (2768 dage siden) @ Svend

Nå - jamen så kan der jo godt laves en Dansk udgave af Fernbus Simulator.

det er jo det firma der står bag Fernbus Simulator.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak