Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rød IC3/IR4? (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 19/1 2017, 20:31 (2654 dage siden)

Det har framkommit att ME börjat målas om i röd färgsättning. EA kommer säkert också bli röd.

Men finns det planer på att IC3 och IR4 blir röda? Eller kommer designen på IC3 och IR4 att ändras? Eller kommer man att behålla nuvarande design som är skapad av Pia Bech Mathiesen?

Vad gäller för IC4?

--
Niklas Bygdestam
[image]

Rød IC3/IR4?

af Scharfenberg, 19/1 2017, 22:30 (2654 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Det har framkommit att ME börjat målas om i röd färgsättning. EA kommer säkert också bli röd.

Men finns det planer på att IC3 och IR4 blir röda? Eller kommer designen på IC3 och IR4 att ändras? Eller kommer man att behålla nuvarande design som är skapad av Pia Bech Mathiesen?

Vad gäller för IC4?

IC3 og IR4 skal køre indtil ca. 2030 og males røde/grå. IC4 skal kun køre 7-8 år endnu og males sikkert ikke. Dobbeltdækkerne er vist ikke besluttet endnu men bliver sikkert også røde/grå. S-tog bliver røde/grå. Det nye design rulles ud, når togene alligevel skal til større eftersyn. Indvendigt bliver der tale om et udtryk i grå nuancer og i højere grad med "en rød tråd". Et mere ensartet udtryk for de fleste af DSB's knap 500 togsæt/vognsæt. Øresundstog gennemgår snart en større renovering ind- og udvendigt sammen med Skånetrafiken. Fortsat grå men med nye kontrastfarver

Avatar

Rød IC3/IR4?

af mss ⌂, 19/1 2017, 22:51 (2654 dage siden) @ Scharfenberg

S-togene?

De forbliver da forhåbentlig røde!
Vedligeholdelsen af en tofarvet bemaling på de hårdt graffiti-plagede tog må da være en dyr affære. Eller en grim affære hvis den udvendige vedligeholdelse fortsætter på det nuværende niveau...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Rød IC3/IR4?

af andersj, Aalborg, 19/1 2017, 23:06 (2654 dage siden) @ mss

S-togene?

De forbliver da forhåbentlig røde!
Vedligeholdelsen af en tofarvet bemaling på de hårdt graffiti-plagede tog må da være en dyr affære. Eller en grim affære hvis den udvendige vedligeholdelse fortsætter på det nuværende niveau...

Det lader ikke til at økonomi står i vejen for DSB's designafdeling.

--
Mvh Anders

Rød IC3/IR4?

af Scharfenberg, 20/1 2017, 10:31 (2653 dage siden) @ andersj

S-togene?

De forbliver da forhåbentlig røde!
Vedligeholdelsen af en tofarvet bemaling på de hårdt graffiti-plagede tog må da være en dyr affære. Eller en grim affære hvis den udvendige vedligeholdelse fortsætter på det nuværende niveau...


Det lader ikke til at økonomi står i vejen for DSB's designafdeling.

Det er vist heller ikke endeligt besluttet endnu. Mht. S-tog skulle det blive lysegrå dørpartier udvendigt, da TSI'erne fremover stiller krav om kontrastfarve, så man kan se, hvor nærmeste indstigningsdør er. Hvorvidt eksisterende og ikke kun nyt materiel er omfattet af disse krav, ved jeg ikke. Der projekteres med ny farve ifm. store eftersyn, hvor togene alligevel skal have ny lak. Så de 300 mio. kr. er del af almindeligt vedligehold og ikke en ekstra udgift.

Rød IC3/IR4?

af UTJ, 20/1 2017, 10:41 (2653 dage siden) @ Scharfenberg

Så i bund og grund er foliecirkusset også et DSB-flop (dog sikkert i den billigere ende - hvis ikke man lige tager den hurtigere tæring med i beregningen)?

--
ئۇلغىك

Rød IC3/IR4?

af PD Hansen, 20/1 2017, 20:26 (2653 dage siden) @ Scharfenberg

Mht. S-tog skulle det blive lysegrå dørpartier udvendigt, da TSI'erne fremover stiller krav om kontrastfarve, så man kan se, hvor nærmeste indstigningsdør er.

Altså lige som IC3 havde i årtier før det velfungerende udvendige design blev ødelagt af en eller anden direktør/reklamebureau, der skulle maskere personernes manglende evner og få kunderne til at tro at der var sket noget nyt?

Rød IC3/IR4?

af Peter Christensen, 19/1 2017, 23:16 (2653 dage siden) @ Scharfenberg

Hmm - havde ellers opfattelsen af at Hr. Loks plan om ommaling af materiel var afvist fra politisk hold....noget med at de 300 mio. kr. nok kunne bruges bedre andetsteds.
At nogle ME nu får en tur (og meget tiltrængt rustarbejde efter den tåbelige foliering) kan man mene om hvad man vil.
Men herligt at den røde ligger så tæt op ad DBs farve.....det bliver nemt at sætte DB bomærker på en dag.

Rød IC3/IR4?

af andersj, Aalborg, 20/1 2017, 00:51 (2653 dage siden) @ Peter Christensen

Hmm - havde ellers opfattelsen af at Hr. Loks plan om ommaling af materiel var afvist fra politisk hold....noget med at de 300 mio. kr. nok kunne bruges bedre andetsteds.
At nogle ME nu får en tur (og meget tiltrængt rustarbejde efter den tåbelige foliering) kan man mene om hvad man vil.
Men herligt at den røde ligger så tæt op ad DBs farve.....det bliver nemt at sætte DB bomærker på en dag.

Indtil videre er det kun 1508 der har været iklædt folie med sort/rød lak indenunder. De resterende lokomotiver der er lakeret rød var i forvejen lakeret blå.
Om det er tilfældigt ved jeg ikke.

--
Mvh Anders

Rød IC3/IR4?

af Peter Christensen, 20/1 2017, 05:11 (2653 dage siden) @ andersj

Indtil videre er det kun 1508 der har været iklædt folie med sort/rød lak indenunder. De resterende lokomotiver der er lakeret rød var i forvejen lakeret blå.
Om det er tilfældigt ved jeg ikke.

Hvor DSB starter med "de nemme" ME - anes ikke.
Som jeg hurtigt husker, så er alle ME fra 1517 og frem ommalet i blå på den rigtige måde. Resten fik folie.
Alle dem, som fik folie, kan forventes at have problemer med større rustskader....dette ud fra en betragtning om hvis rusten ikke kan komme "ud ad", ja, så går den indad (i stålet). Det giver nogle grimme overraskelser når folien pilles af......

Rød IC3/IR4?

af OD, Od ⌂, 20/1 2017, 06:43 (2653 dage siden) @ Peter Christensen

Indtil videre er det kun 1508 der har været iklædt folie med sort/rød lak indenunder. De resterende lokomotiver der er lakeret rød var i forvejen lakeret blå.
Om det er tilfældigt ved jeg ikke.


Hvor DSB starter med "de nemme" ME - anes ikke.
Som jeg hurtigt husker, så er alle ME fra 1517 og frem ommalet i blå på den rigtige måde. Resten fik folie.
Alle dem, som fik folie, kan forventes at have problemer med større rustskader....dette ud fra en betragtning om hvis rusten ikke kan komme "ud ad", ja, så går den indad (i stålet). Det giver nogle grimme overraskelser når folien pilles af......


1518-1537 blev malet blå i 2002. Senere fulgte 1506 og 1516.

Rød IC3/IR4?

af Peter Christensen, 20/1 2017, 08:41 (2653 dage siden) @ OD, Od

1518-1537 blev malet blå i 2002. Senere fulgte 1506 og 1516.

Rigtigt - så lige 1517 her til morgen og køn er en håndrullemalet-foliemaskine ikke!

Rød IC3/IR4?

af PF, 20/1 2017, 14:22 (2653 dage siden) @ andersj

Selvfølgelig er der intet der er tilfældigt. Men jeg formoder det ikke var sådan du mente det ;)

Den primære årsag til en maskine males er fordi de faktisk stod overfor nødvendige pladearbejder.

Og udvalget af maskiner er også truffet her ud fra.

Rækkefølgen har været en kombination af de storeeftersyn der udføres samtidig, men også om de var klar og kunne undværes i driften, af sammegrund har der været lidt rokade i forhold til den oprindelige plan.

Sidst jeg spurgte så listen således ud: 1503, 1504, 1508, 1511, 1512, 1514, 1519, 1520, 1521, 1522, 1528, 1530, 1531, 1533, 1537 og én mere.

Rød IC3/IR4?

af andersj, Aalborg, 20/1 2017, 14:43 (2653 dage siden) @ PF

Selvfølgelig er der intet der er tilfældigt. Men jeg formoder det ikke var sådan du mente det ;)

Den primære årsag til en maskine males er fordi de faktisk stod overfor nødvendige pladearbejder.

Og udvalget af maskiner er også truffet her ud fra.

Det var også det jeg tænkte. Det funktionelle kommer før det kosmetiske.

--
Mvh Anders

Rød IC3/IR4?

af HLA07, 21/1 2017, 12:49 (2652 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg synes det er et surt svar. 300 millioner. Går jo over alm vedligeholdelse. Har du glemt hvordan det gik i 1973/1974 med ny køreplan pg design!

Rød IC3/IR4?

af Niklas Bygdestam, 20/1 2017, 22:49 (2653 dage siden) @ Scharfenberg

Det har framkommit att ME börjat målas om i röd färgsättning. EA kommer säkert också bli röd.

Men finns det planer på att IC3 och IR4 blir röda? Eller kommer designen på IC3 och IR4 att ändras? Eller kommer man att behålla nuvarande design som är skapad av Pia Bech Mathiesen?

Vad gäller för IC4?


IC3 og IR4 skal køre indtil ca. 2030 og males røde/grå. IC4 skal kun køre 7-8 år endnu og males sikkert ikke. Dobbeltdækkerne er vist ikke besluttet endnu men bliver sikkert også røde/grå. S-tog bliver røde/grå. Det nye design rulles ud, når togene alligevel skal til større eftersyn. Indvendigt bliver der tale om et udtryk i grå nuancer og i højere grad med "en rød tråd". Et mere ensartet udtryk for de fleste af DSB's knap 500 togsæt/vognsæt. Øresundstog gennemgår snart en større renovering ind- og udvendigt sammen med Skånetrafiken. Fortsat grå men med nye kontrastfarver

[image]

Men om de nu tänker ändra på designen, vad ska då ändras? Vad kommer att ändras mot vad de är idag?

Jag tycker förövrigt att den nuvarande designen ser ut som om någon har tittat på Öresundstågen och sedan gjort något som påminner. Fast dessa är ljusare grå än Öresundstågen.

Även i Sverige verkar de grå Öresundstågen ha varit förebild, men där har istället det blå bandet vid fönstren tagits bort (fjernet).

--
Niklas Bygdestam
[image]

Rød IC3/IR4?

af Ricky jørgensen, 21/1 2017, 11:52 (2652 dage siden) @ PF

Det vil sgu se pisse godt ud, hvis dobbeltdækkerne kommer til at se sådan ud!! :-)

Rød IC3/IR4?

af andersj, Aalborg, 21/1 2017, 12:00 (2652 dage siden) @ PF

[image]

Måske?

Jeg tror at dørene får en anden farve så de lever op til TSI-kravene. Kravene gælder dog kun for nye tog, men mon ikke man gerne vil have et ens design på eksisterende og nyt materiel.
Nordjyske Jernbaner er også igang med at gøre dørene lysegrå/hvide på Desiro togene for at matche dørene med samme farve på de nye Lint 41.

--
Mvh Anders

Rød IC3/IR4?

af PF, 24/1 2017, 16:11 (2649 dage siden) @ andersj

Har også et eksemplar med helt hvide døre, ødelægger lidt helheden i det røde, så dette blev valgt, ud fra det trods den nye styrevogn var et forslag til nuværende :)

Rød IC3/IR4?

af UTJ, 21/1 2017, 01:47 (2652 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Øresundstogene var Pia Becks første - senere kom det ydre re-design på IC3 og ER-togene, så øresundstogene er på sin vis "forbillede".

--
ئۇلغىك

Rød IC3/IR4?

af Niklas Bygdestam, 21/1 2017, 02:37 (2652 dage siden) @ UTJ

Øresundstogene var Pia Becks første - senere kom det ydre re-design på IC3 og ER-togene, så øresundstogene er på sin vis "forbillede".


Kan Pia Bech Mathiesen ha samarbetat med Lars Hall i Sverige? Med tanke på att den grå färg som SJ har faktiskt liknar Öresundstågen. Åtminstone den grå färg som är på X2 är framtagen av Lars Hall. Jag vet däremot inte om Lars Hall tog fram grå färg på X40. Men allting passar ihop med Öresundstågen i alla fall.

Det ser ut som om Öresundstågen stod som förebild för allting, I Danmark utvecklade sig sedan den designen till den som senare kom på IC3/IR4. I Sverige utvecklade det sig istället åt det som kom på X40 och X2. Olika utvecklingar men med Öresundstågen som förebild trots allt.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Rød IC3/IR4?

af Scharfenberg, 21/1 2017, 21:29 (2652 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Ja, Øresundstogene har sikkert været forbillede. De var jo de mest moderne tog i DK og SE omkring år 2000, og der var vist ikke så mange tog i DK og SE dengang, der havde vinduesbånd. Så man ønskede dengang at skabe et mere moderne og anderledes udtryk end det oprindelige udtryk fra IC3 og IR4. Nu har man så i 15 år haft vinduesbånd som det dominerende designelement i DSB's fjern- og regionaltog, og så er det naturligt, at man søger et nyt udtryk uden vinduesbånd, og som samtidig peger mere tilbage til rødderne med den røde DSB-farve. Det er lidt ligesom bildesign, der bølger frem og tilbage. Først er smalle lygtebånd moderne, så er store lygter og så smalle lygter igen osv.

Mht. IC3 og IR4 er det muligt, at de får lyse- eller mørkegrå "hoftelinjer". Dvs. en smule grå også over skørterne. Det skaber et mere slankt - og måske ligefrem agilt - udtryk samtidig med, at bremsestøv og andet snavs fra undervognen fremstår knap så synligt. Bliver spændende at se det endelige resultat. De første røde IC3 skulle komme i drift i løbet af 2017 samtidig med, at flere IC3 og IR4 får røde drikkeautomater. Måske bliver 2017 ligefrem et godt år for DSB og togdanmark ;-)

Rød IC3/IR4?

af Hedegaard, 24/1 2017, 08:18 (2649 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Nu kommer jeg måske til at lyde en anelse blasfemisk. Ved godt hvor mange herinde der elsker den røde farve, men som multimediedesigner kan jeg ikke andet end at krumme tær ved tanken om en helrød vogn med grå døre.
Når man taler om kontraster, ville det så ikke være mere naturligt at lade en grå farve være dominerende og anvende den røde farve på dørene? Se f.eks de franske vogne http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201202/A5B5tu-3097-066.jpg

Jeg kan sagtens forestille mig DD-vognene og S-Togene i grå med røde døre. Det ville faktisk ikke se så skidt ud endda. Især ikke hvis man valgte at give dem mørkegrå vinduesbånd.

Rød IC3/IR4?

af ulca, 24/1 2017, 18:45 (2649 dage siden) @ Hedegaard

Nu kommer jeg måske til at lyde en anelse blasfemisk. Ved godt hvor mange herinde der elsker den røde farve, men som multimediedesigner kan jeg ikke andet end at krumme tær ved tanken om en helrød vogn med grå døre.
Når man taler om kontraster, ville det så ikke være mere naturligt at lade en grå farve være dominerende og anvende den røde farve på dørene? Se f.eks de franske vogne http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201202/A5B5tu-3097-066.jpg

Jeg kan sagtens forestille mig DD-vognene og S-Togene i grå med røde døre. Det ville faktisk ikke se så skidt ud endda. Især ikke hvis man valgte at give dem mørkegrå vinduesbånd.

Så vil jeg foretrække hvid vognkasse, som oprindelig, med rødt vinduesbånd; akkurat som de første skitser til IC4 viste, med en markering af døre i en kontrastfarve.

Rød IC3/IR4?

af UTJ, 25/1 2017, 06:47 (2648 dage siden) @ ulca

Så vil jeg foretrække hvid vognkasse, som oprindelig, med rødt vinduesbånd; akkurat som de første skitser til IC4 viste, med en markering af døre i en kontrastfarve.

Pointen er vel at et tog er noget som ses i den gammeldags virkelighed og ikke er et multimedie-design. Den røde flade med den hvide skrivt var et enkelt formsprog som alle kan/kunne forstå. Hvis DSB skal re-lancere sig selv er det oplagt at spille på nationalfarverne, for ikke at blive ét selskab blandt andre i den danske kollektive trafik. Grå-tonede tog og metroperroner var in i en periode, men man skal passe på med at lægge sig for tæt op ad design-modestrømninger, når det er så usandsynlig dyrt at skifte design.

--
ئۇلغىك

Rød IC3/IR4?

af ulca, 25/1 2017, 07:07 (2648 dage siden) @ UTJ

Så vil jeg foretrække hvid vognkasse, som oprindelig, med rødt vinduesbånd; akkurat som de første skitser til IC4 viste, med en markering af døre i en kontrastfarve.


Pointen er vel at et tog er noget som ses i den gammeldags virkelighed og ikke er et multimedie-design. Den røde flade med den hvide skrivt var et enkelt formsprog som alle kan/kunne forstå. Hvis DSB skal re-lancere sig selv er det oplagt at spille på nationalfarverne, for ikke at blive ét selskab blandt andre i den danske kollektive trafik. Grå-tonede tog og metroperroner var in i en periode, men man skal passe på med at lægge sig for tæt op ad design-modestrømninger, når det er så usandsynlig dyrt at skifte design.

Netop på grund af det med at spille på nationalfarverne anser jeg et rødt/hvidt design for at være bedst egnet. Desuden: Et farvet vinduesbånd er vel også ret enkelt. Hvorfor anvender man ellers noget tilsvarende på f.eks. de tyske ICE hvor vinduerne er mørke med et tilsvarende mørkt bånd, så de ikke er så iøjenfaldende, men på en ellers hvid vognkasse med rød stribe.

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak