Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kapacitet med ERTMS L2 (Generelt)

af Morten, 22/1 2017, 11:30 (2651 dage siden)

Såvidt jeg forstår, er det kun ERTMS L3 som fungerer med "moving block", hvilket giver mulighed for at køre togene tættere, og dermed større kapacitet. Er der nogen der ved om L2, som indføres i Danmark, på en eller anden måde også giver større kapacitet?

http://https://da.m.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System

Mvh
Morten

Kapacitet med ERTMS L2

af Gæst1, 22/1 2017, 14:15 (2651 dage siden) @ Morten

Banedanmarks Signalprogram er en 1:1 udskiftning, og giver ikke i sig selv større kapacitet, men mulighed for at øge kapaciteten billigere (endnu ikke efterprøvet).

I projektet udskiftes de eksisterende signaler med markerboards, og kapaciteten er den samme. Dog er der i projektet en særlig pulje til at lave ekstra markerboards.

Imidlertid er bremsekurverne for ERTMS (sandsynligvis stadig) længere end bremsekurverne for ATC, så det er sandsynligt, at puljen til at forøge kapaciteten, vil blive brugt til at lave ekstra markerboards, for at sikre den eksisterende kapacitet.

Kapacitet med ERTMS L2

af Morten, 22/1 2017, 14:57 (2651 dage siden) @ Gæst1

Interessant. Men det hjælper vel ikke bare at stille nogle marker boards op. Så skal blokafsnittene vel også laves kortere. Kan det styres via GSM-R alene? Eller skal der også lægges akseltællere ud, som forbindes til sikringsanlægget?

Ps: Hvorfor bliver ERTMS bremskurven sandsynligvis længere end ATCs?

Mvh
M

Kapacitet med ERTMS L2

af Svend, 22/1 2017, 15:34 (2651 dage siden) @ Gæst1

Imidlertid er bremsekurverne for ERTMS (sandsynligvis stadig) længere end bremsekurverne for ATC, så det er sandsynligt, at puljen til at forøge kapaciteten, vil blive brugt til at lave ekstra markerboards, for at sikre den eksisterende kapacitet.

.
Det må du jo vide, siden du skriver det ...... ;-)

Kapacitet med ERTMS L2

af Gæst1, 23/1 2017, 10:33 (2650 dage siden) @ Svend

.
Det må du jo vide, siden du skriver det ...... ;-)

Nu skriver jeg jo "sandsynligvis", da jeg ikke kender bremsekurverne i ETCS Bl 3.6.0 :-) Helt generelt: De danske bremsekurver er baseret på ATC, der over de seneste 20 år er "optimeret" for at give bedre drift. Bremsekurverne er siden blevet til danske normer.
ETCS bremsekurver er baseret på de gældende europæiske normer, og primært udviklet til godstog fra starten af (Betouwe line).

Bremsenormerne i "Europa" har generelt været mere "langsomme" end dansk ATC, hvor bremsekurven er (var) baseret på "fuldbremsning" (eller tæt her på)

Signalprogrammet lancerer en indførelse af Europæiske normer i den danske jernbane, i det omfang de findes.

Dette blev omtalt som et ganske stor problem for et par år siden, men siden har jeg ikke modtaget opdateringer om problemets omfang. Dog er Signalprogrammet en 1:1 udskiftning baseret på europæiske normer, og eksemplet i Ringsted (indkørsel på TUS togvej fra Vest til spor 2), har været nævnt. Her har signalet vist 40 km/t, mens ATC har givet toget lov til at køre omkring 100 km/t, da farepunktet er i østenden af Ringsted station. Med Signalprogrammet vil signalet blive erstattet af et markerboard, og højeste tilladte hastighed vil være 40 km/t. Medmindre der etableres et ekstra blokafsnit tættere på farepunktet.

Det er muligt, at denne udfordring er løst med ETCS bl. 3.6.0, men jeg har ikke set det beskrevet

Kapacitet med ERTMS L2

af steenth, 23/1 2017, 11:45 (2650 dage siden) @ Gæst1

Banedanmarks Signalprogram er en 1:1 udskiftning, og giver ikke i sig selv større kapacitet, men mulighed for at øge kapaciteten billigere (endnu ikke efterprøvet).

Jeg har erfaret at man vil optimere blokstørrelsen, når man er i gang. Det vil give noget.

ContecRailSvenska-lok

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak