Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ic3 togæst til sverige?

af PF, 1/2 2017, 10:32 (2642 dage siden) @ glade-koege

Det er en "journalist" der ikke har styr på facts. Der er selvfølgelig tale om den ovarhaling af togsæt de er i gang med.

ic3 togæst til sverige?

af ulca, 1/2 2017, 10:52 (2642 dage siden) @ PF

Det er en "journalist" der ikke har styr på facts. Der er selvfølgelig tale om den ovarhaling af togsæt de er i gang med.

Enig. Så vidt jeg umiddelbart blev det sidste IC3 afleveret fra fabrikken i 1998, sidste IR4 i 1997, og som det sidste "gummisnude" tog blev det sidste litra ET (Øresundstog) leveret i 2012. Så jeg tvivler på at man vil igangsætte en ny produktion af flere "gummisnuder", dels fordi at diverse produktionsfaciliteter sandsynligvis er ændret og tilpasset nye togtyper, dels fordi at formentlig ikke kan godkendes og blive typegodkendt efter de nye TSI'er og andre standarder.

ic3 togæst til sverige?

af Niklas Bygdestam, 3/2 2017, 03:34 (2640 dage siden) @ Ironmonger

Det er nok disse togsæt det drejer sig om
http://amtsavisen.dk/randers/Foerste-togsaet-er-ankommet/artikel/267197


Det finns ingen beställning på några nytillverkade IC3-tåg till Sverige. Hade en sådan beställning funnits hade denna varit mycket välkänd i Sverige. En sådan beställning måste ses som fullständigt osannolik. Om det behövs nya tåg i Sverige för dieseldrift som kan gå i samma sorts tjänst som IC3-tåg (Y2 i Sverige) så beställer man nya tåg av betydligt modernare konstruktioner än IC3. Fronten på IC3 och Öresundståg kallar vi för "Gumminäsor" i Sverige. Intresset för gumminäsor är mycket lågt i Sverige idag. Man kör med Öresundstågen och några Y2 (IC3) som har det, men några nya tåg med detta finns det inget intresse av.

I Sverige ses dessutom IC3 som en gammal konstruktion. Ska det köpas nya tåg i Sverige vill man ha en modern konstruktion istället.

Det enda som händer med IC3 i Sverige är att de gamla IC3-tågen just nu renoveras i Danmark. På detta sätt kan de nog få leva i alla fall några år till. Annars är intresset även för dessa ganska lågt. Man kör istället med Itino, som är modernare.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak