Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reglement for konduktøren, 1909 - Kender De til dette? (Generelt)

af rikkebe, 24/2 2017, 14:12 (2618 dage siden)

I forbindelse med en udstilling om filminstruktør Lars von Trier, søger vi at finde ud af, hvor denne tekst (se foto) stammer fra og om der stadig forefindes en original.
Vi har desværre kun en kopi af selve teksten og ingen forside. Reglementet ser ud til at være underskrevet af en N. Schroeder og følges af en teknisk beskrivelse underskrevet W.V. Rosen.
Jeg håber at nogen herinde kan hjælpe?

På forhånd tak!

Udstillingen 'Lars von Trier - Det gode med det onde' er et samarbejde imellem Zentropa og Brandts Museum i Odense. Udstillingen åbner på Brandts13 til efteråret 2017.

Rikke Bülow
Kuratorassistent
[image]

Reglement for konduktøren, 1909 - Kender De til dette?

af Niels Munch, 24/2 2017, 14:24 (2618 dage siden) @ rikkebe

Kravene til kendskab til sprog samt bemærkningen om "kompagniets læge" tyder på et reglement fra "Compagnie Internationale des Wagon-Lits".

M.v.h.
Niels

Avatar

Reglement for konduktøren, 1909 - Kender De til dette?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2017, 18:15 (2618 dage siden) @ Niels Munch

Kravene til kendskab til sprog samt bemærkningen om "kompagniets læge" tyder på et reglement fra "Compagnie Internationale des Wagon-Lits"


Jeg er helt enig med Niels: Der er ikke tale om noget DSB-relateret; på dette tidspunkt anvendte DSB ikke stillingsbetegnelsen "konduktør" men udelukkende togfører, pakmester eller togbetjent.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Reglement for konduktøren, 1909 - Kender De til dette?

af rikkebe, 28/2 2017, 13:41 (2614 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Mange tak for hjælpen. Jeg har nu fundet frem til reglementet. Det befinder sig på Jernbanemuseet.

Bedste Hilsener
Rikke Bülow

Avatar

Reglement for konduktøren, 1909 - Kender De til dette?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/2 2017, 20:00 (2618 dage siden) @ rikkebe

I forbindelse med en udstilling om filminstruktør Lars von Trier, søger vi at finde ud af, hvor denne tekst (se foto) stammer fra og om der stadig forefindes en original.
Vi har desværre kun en kopi af selve teksten og ingen forside. Reglementet ser ud til at være underskrevet af en N. Schroeder og følges af en teknisk beskrivelse underskrevet W.V. Rosen.
Jeg håber at nogen herinde kan hjælpe?

På forhånd tak!

Udstillingen 'Lars von Trier - Det gode med det onde' er et samarbejde imellem Zentropa og Brandts Museum i Odense. Udstillingen åbner på Brandts13 til efteråret 2017.

Rikke Bülow
Kuratorassistent
[image]


Måske John Poulsen eller andre sovevognbogsforfattere kan genkende noget?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Reglement for konduktøren, 1909 - Kender De til dette?

af rikkebe, 28/2 2017, 13:41 (2614 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Mange tak for hjælpen. Jeg har nu fundet frem til reglementet. Det befinder sig på Jernbanemuseet.

Bedste Hilsener
Rikke Bülow

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak